Förnyelse

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av piloten, 20 Juni 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. piloten

    piloten Medlem

    Hej, vad händer om.

    1. Man glömmer förnya sitt certifikat.
    2. Missar att göra en PC innan utgångsdagen på sin 2 årsperiod?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    1. Man förnyar det... och får naturligtvis inte flyga innan detta skett, inga uppflygningar eller andra kontroller krävs.
    2. Om det är SEP som gått ut så kan det bli dyrt och jobbigt, LÅT DET INTE HÄNDA! Men skulle det nu trots allt hända så ta ett snack med din PC-kontrollant snarast!
     
  3. piloten

    piloten Medlem

    Det som hänt är följande, det har gått ut så jag får inte flyga, jag har dessutom bara juni ut på mig att flyga in 5 timmar för att uppnå 12 timmar.

    Kan man få dispans på SEP tiden?
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Vad som händer om du inte har 12 timmar är bara att du inte kan göra en lärartimme med en vanlig flyglärare eller CRI, du måste upp och flyga med en PC-kontrollant. Men se för tusan till att göra det för annars blir det i värsta fall krav på kompletterande flygutbildning och en uppflygning med betydligt större kostnader!

    Min rekommendation: Förnya certifikatet NU och boka tid för PC med en PC-kontrollant. Känner du dig det minsta osäker på din förmåga så ta en lektion eller två med valfri flyglärare innan din PC.

    Om du håller till i Stockholm, Västerås eller Eskilstuna så sticker jag gärna upp med dig för ett modest arvode...
    /Magnus (Inte PC-kontrollant men flyglärare)

    Edit: Såg att det är kritiskt tidsmässigt! Ring en PC-kontrollant direkt och hitta rätt blankett på Transportstyrelsen och få iväg den på posten redan ikväll!
     
  5. Zeta

    Zeta Medlem

    Har SEP gått ut är det väl inte längre någon brådska? Oavsett gäller väl kompletterande utbildning samt ny uppflygning?
     
  6. piloten

    piloten Medlem

    Det stämmer, nu väntar ny uppflygning och jag har inte varit uppe i luften på ett tag så det skadar inte med kompletterande lektioner innan ny uppflygning om jag nu bestämmer mig för att fortsätta, kostnader på nästan 1500:- / timman känns inte som en hållbar hobby längre.
     
  7. Zeta

    Zeta Medlem

    Mycket trist, lider med dig! Förhoppningsvis går det smidigt nu när du haft cert ett tag.
     
  8. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Vill inte strö salt i såren men en uppflygning kostar 5140kr och sedan om du ska ta certet på 5år så blir det ytterliggare 3200kr.
    Sen förvånar det väl ingen om transportstyrelsen tar ut någon form av avgift för att utfärda ett nytt cert...

    Värt att tänka på så det inte kommer som en överraskning efteråt.
     
  9. piloten

    piloten Medlem

    Anledning

    Jag skall tillägga att det inte är slarv bakom detta utan en familjetragedi som fick mig att lägga allt annat på hyllan. Jag lider inte av att behöva göra en ny uppflygning och ser kostnaden som ganska ringa i sammanhanget.

    Men jag skall avvakta tills jag vet ifall jag vill hålla på med detta framledes eller inte vilket beror på vilka flygplansalternativ som kommer erbjudas då det idag kostar nära 1500:- / timman med medlemslån för en PA-28´a vilket jag anser passerat smärtgränsen.

    Det är kul att flyga, men allt har en gräns.
     
Laddar...

Dela sidan