Första flyglektionen

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av tobiasa, 24 September 2010.

  1. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Hej, Tog idag min första flyglektion! Det var riktigt kul ,men man fick vara väldigt koncentrerad! flög ca 1 timme, var lite svårt att hålla koll på alla mätare och flyga samtidigt, men det ger sig nog. Skall försöka uppfylla drömmen att ta flygcertifikat.
     
  2. ankan

    ankan Medlem

    Grattis! Oroa dig inte över att det är mycket att hålla reda på i början - tricket är att få in grunderna i ryggmärgen, så att man får kapacitet över till resten :)
     
  3. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Nej precis det kommer ju med tiden, men det började kännas bättre på slutet av lektionen iaf, man kom in lite i matchen iaf, men man var ju helt slut psykiskt och fysiskt efter lektionen, satt på helspänn hela lektionen =)
     
  4. cstrom

    cstrom Medlem

    Vänta bara till första EK-flighten. Gör du den på en hyffsat trafikerad flygplats lär du vara ganska trött efter den gången också :e
     
  5. Zeta

    Zeta Medlem

    Vad kul! Grattis :h
     
  6. svanen

    svanen Medlem

    Grattis, ha så kul! :)
     
  7. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Tackar, kan tänka mig att första EK flighten är riktigt nervpirrande, nån får gärna berätta om den =)
     
  8. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Det var inte alls nervöst. Jag hade gjort fyra landningar med lärare i högersits. Så bad han mig göra en fullstopp varpå han klev av och bad mig göra några landningar till med stuts och gå. Det blev fem och sedan börja det skymma.

    Dagen efter var det dags för mer solo. Då började jag med mer landningar. Man hade nästan blivit präglad på landningsövningar. Läraren uppmande mig då, på radio, att flyga runt i trakten någon timme och det gjorde jag. Jag började med att lämna trafikvarvet mot väster. Efter knappt en timme kom jag tillbaks mot fältet från öster. Kommentaren då jag landat var: har du flugit jorden runt?
     
  9. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Skönt att du säger att du inte var nervös,, men man gör väl första ek efter 3o timmar eller hur är det? så då kanske man känner sig lite säkrare vid rodret än efter första flyglektionen ?=))
     
  10. cstrom

    cstrom Medlem

    jag flög min första EK i somras på Säve efter ca 15 timmar loggade. Skulle göra två studs-å-gå och sen en fullstop. Inga problem tänkte jag.
    Det började med ett en polishelikopter flög förbi precis framför mig och nästan skrämde livet ur mig. 10 sek senare bemödar sig tornet att varna för polishelikoptern. "Jo tack, jag såg den...". Tjejen i tornet var tydligen under utbildning och känndes inte helt övertygande.
    Ett varv senare dyker det upp ett annat flygplan med nästan samma registering och samma förkortade callsign (SMG). I det läget trodde jag tornet skulle gå över till fullt callsign. Icke då. Fraselogin blev "Nej, den andra Martin Gustav".... stabilt...
    Ett varv senare - sista varvet, ligger på medvinden och anmäler bas. Innan jag får svar ropar Ryan Air upp och är "established". Tornet svarar "ryan air ....continue approach" och sedan direkt, "MG bana 19 klart landa". Okey, schysst - jag har en 737:a precis bakom - har tjejen i tornet vekligen koll? Funderade en sekund på att fråga, men slog bort den tanken och svängde in för landing istället. Sista landningen blev rätt kass, men jag kom ner och flygplanet var intakt. Totalt sett kände jag mig ganska nöjd, men visst blev det lite svettigt.
     
  11. merheim

    merheim Ny medlem

    Jag hade turen att eleven innan mig hade monterat kamera i planet så jag fick min första EK på film!

    http://www.youtube.com/watch?v=lJxGT15TKxo

    Jag flög första EK på minimitimmar, dvs efter 10h dubbelkommando (UL). Nu är vårt flygfält inte kontrollerat så trafiken var...jag. Något som gjorde det lite lättare.

    Det var en fräck känsla, lite overkligt men man har ändå rutinerna inne så det kändes ganska lungt ändå.

    PS. hur många gånger kollar jag in banan när jag ligger på medvinden....koncentration! =). DS
     
  12. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för titten merheim!

    Brrrr. Vattnet såg dock lite kallt ut. Ingen bra dag för motorstopp.

    Jonas
     
  13. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jättetrevlig video. Tack :)

    Jag lärde mig flyga på Torslanda, vilket då var Sveriges mest trafikerade flygplats, så att ha en jet i häcken var mer eller mindre rutin. Däremot fick man ju tänka sig för noga när man kom in till final bakom en sådan.

    Antagligen hör första solon till de flygningar man minns bäst. För min del var det efter femton timmar. Efter tre studs och gå klev läraren ur och sa att jag skulle göra om samma sak. Det här hade jag ju väntat på ett tag, så det var ju väldigt glatt spännande. Första intrycket blev en omedelbar förvåning när jag lättade. Planet flög ju faktiskt trots att inte Ronnie satt bredvid. Känslomässigt hade jag upplevt att det var han som fick planet att flyga även när jag spakade.

    Nästa intryck var: "Oj vad den stiger. Det är ju som en jet". Med sina 80 kg utgjorde ju Ronnie mer än 10 procent av MTOW. Att den vikten försvann gjorde skillnad! Kom upp i varvet på rekordtid. Njöt av utsikten medan jag gick in på medvind. Väl på final gick det upp för mig att nu finns här ingen som kan rädda situationen om jag klantar till det. Hjäälp!! :p

    Men rutinerna satt ju i och planet var lika snällt när jag var ensam, så nervositeten gick snabbt över medan jag närmade mig den långa trygga banan.

    Vill bara säga till slut att visst kostar ett cert en försvarlig slant, men sällan har man så roligt för pengarna. Och nu har jag flugit i 37 sju år. Då blir inte kostnaden så stor per år.

    Lycka till med din utbildning :)

    Allan
     
  14. Charlie85

    Charlie85 Medlem

    Hej tobiasa..

    Härligt att du börjat med flyg! Det är världens bästa nöje!
    Första EK är definitivt en milstolpe i varje flygares karriär, oavsett om man har som mål att bli 737-pilot eller bara vill tuffa runt på helgerna.

    Här har du en länk till ett inlägg jag skrev om min första EK. Hoppas den kan bidra med lite inspiration nu i höstmörkret.

    http://becomingapilot.wordpress.com/2009/08/04/forsta-ek/

    Finns även en hel del annat flygrelaterat på bloggen där. =)

    mvh. Kalle
     
  15. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Hej, och tack för länken! var spännande att läsa om din första EK, ser fram emot min ! Hoppas kunna komma igång på allvar med flygutbildningen i januari. Tänkte göra den på Bromma flygklubb.
     
  16. Charlie85

    Charlie85 Medlem

    Välkommen till en underbar värld!:)

    Bromma flygklubb? Är det nån ny klubb som poppat upp där ute? Eller är det Stockholms flygklubb du menar?

    mvh. Kalle
    http://becomingapilot.wordpress.com/
     
  17. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Fel av mig menade självklart Stockholms flygklubb =)
     
  18. merheim

    merheim Ny medlem

    Som Allan skrev så var det markant skillnad i stig DK -> EK. När jag flög min ek var det dessutom rejält kallt, tror det var -9 grader. Min lärare utgjorde nog mer än 10% MTOW på UL-kärran. jag vill minnas att jag låg på över 1500 fpm i stig.

    När det gäller inflygningen på 21:an på ESTT så är den ganska exponerad över hav. Jag brukar flyga högt med brant final så man i princip alltid kan glidflyga in till banan.

    Värre är det vid start på 03 (vanligaste banan). man passerar nog kustlinjen på max 200 fot. Är det kallt och/eller murket över havet brukar jag påbörja sväng redan vid 300 fot.

    Vid motorstopp i start från estt 03 så är detta nog ett ställe där jag hade lagt mig i svag sväng så att man kan nödlanda nära stranden istället för att glidflyga och nödlanda rakt fram och hamna 2km ut i vattnet...
     
  19. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Vad är det exakt man undersöker på en flygläkarundersökning så man vet =) ? hur går den till osv.
     
  20. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Via Transportstyrelsens hemsida kan du hitta nedanstående blanketter. Dessa ger en antydan om vad som kollas.

    L1630-7_Ansokan_om_medicinskt_intyg .pdf
    L1631-4_Anvisningar_for_ifyllande_av_ansokningsblanketten_for_medicinskt_i...
     
Laddar...

Dela sidan