Första flygtimmen loggad!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fakkah, 8 November 2007.

  1. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Äntligen!!
    Nu har jag äntligen fått fylla i min första flygtimma med en gnutta tur med vädret! Strax efter sättning kom de första dropparna.

    Startade på bana 16 från skavsta 14.30 lokal tid. Redan från första sekund var kontrollen min (nästan).
    Efter att jag fått gå igenom checklistan, ganska mycket utan hjälp (fick leta själv osv), bad han mig dra på gasreglaget och fick taxa ut till holding point.
    Trodde till en början att pedal-styrningen var inverterad så pressade ner vänster pedal för att göra en högersväng, vilket i sin tur bidrog till att nästan köra ut på gräset..

    Komisk början, hur skulle dethär gå?

    Vid klarering för direkt takeoff taxade han ut på uppställningsplatsen och bad mig dra full rulle på gasreglaget så sa han "Nu kör vi, hjälper du mig att få upp den i luften?"

    Vridmomentet var något av de bästa jag gjort i hela mitt liv. Kändes som det var jag som var pilot flying. Han hade bara sina händer på spaken "bara-ifall-att".

    Vi åkte ut via utgångspunkten vängsö (tror jag det hette.. eller var det vingsö?) på 1500 fot och fick en transponderkod. Strax därefter hejjade på östjöta TMA. Vi flög vidare ut i G-luften och jag hade näst intill fria händer. Snurrade mycket och prövade på hur det kändes. Till en början satt jag nästan som med IR i min hand, tittade nästan aldrig ut. Fokuserade på alla mätare istället.. "Du är ingen trafikflygare ännu, titta ut istället" sa läraren och vi skrattade. Började titta ut och använda horisonten och nosvinkeln som redskap istället. Nåja, både lättare och svårare på olika sett.

    Efter 40 minuters snurrande var det dags för utgång. Vid sista vänstersvängen hann vi inte ens säga............ (det där man säger vid vänstersväng före final), innan tornet säger "Klart landa".

    Strax därefter hör vi hur en annan pa-28 kommer farandes, precis där vart vi befann oss.
    Tornet ropade till oss att sjunka till 1000 fot för att vara på säkra sidan. Vid närmare inblick såg vi pa-28an susa förbi oss på 1 km avstånd.

    Under landningen körde vi dual, men endå kändes det som om det vore jag som var PF.. Sättningen blev mjuk som fasen och vi taxade sedan in till klubbhuset.

    Uppspelt och exhalterad som en kyckling skuttar jag ut flygplanet..
    Det var det bästa jag har gjort på länge! :e
     
  2. DanielW

    DanielW Medlem

    Grattis, hoppas alla flygningar blir lika roliga =)
     
  3. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Hej Fakkah !
    Vad kul att höra att du kommit i luften.
    Att ha "cykelstyre i fötterna" måste du ju vänja dig av med men det går nog ganska fort. :)
    Sedan kan jag ju misstänka att du flugit litet för mycket MS Flight Simulator eftersom du tittar så mycket på instrumenten.

    Be din lärare att täcka över allt utom fartmätare, höjdmätare och magnetkompass så att du vänjer dig av med sådana fula ovanor ;-)

    Skämt åsido men vissa FS-flygare har faktiskt fått problem med sin riktiga flygutbildning pga att de tittat för mycket på panelen.

    Ha en skön helg !

    Håkan
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Fakkah, kul att höra att du äntligen fått luft under vingarna! Håll oss underrättade om dina fortsatta framsteg! :)
     
  5. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Tackar! :)

    Håkan_Olsson:
    Haha, det stämmer nog ganska väl det där. Blivit ganska mycket flight sim på senaste :laugh
     
Laddar...

Dela sidan