Foreflight för att förstärka inläsning av FPM? Vilken priceplan?

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Per D, 12 Juli 2021.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Hejsan,

    Har lurat ett tag på att kolla in Foreflight i och med att jag påbörjat IFR-utb. Frågor till er Foreflightare:

    1. Kommer Foreflight hjälpa mig att förstå processen kring FPM?
    2. Vilken priceplan kör ni?
    3. Måste man ta med tillägget Jeppesen Northern Europe eller räcker det med det som ingår i t.ex. ProPlus?
    4. Om jag har förstått det rätt så är licensieringen ganska flexibel i det att man kan lägga till och dra ifrån lite hur som helst? Erfarenheter och strategier för att få det kostnadseffektivaste abonnemanget mottages tacksamt!

    //Per
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag har FF Pro plus sedan ett par år. Hade även Jeppesen Northern Europe (IFR) tillägg förut. Tycker jag klarar mig ganska bra utan Jeppesen och endast AIP just nu då jag flyger så lite och mest light IFR och sällan behöver behöver göra approacher med lågt minima (slipper tvivla på att jag räknat ut minima fel från AIP-plates).

    Pro plus är lagom för mig. Det jag vill ha är Geo-ref plates (kompenserar lite för sämre plates) och cloud lagring.

    Ganska lätt att ändra, sist jag ändrade något så fick man tillbaka pengar för den period man betalat för och betalade på nytt för 12 månader med tillägget.
     
  3. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Lite dum fråga kanske, men jag har aldrig upplevt att Jepp minima skiljer sig från AIP minima. Kan du ge mig ett exempel?

    Edit: OK nu är jag med, OCA -> MDA :)
     
    Senast redigerad: 13 Juli 2021
    • Gillar Gillar x 1
  4. ErlendV

    ErlendV Ny medlem

    • Gillar Gillar x 2
  5. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Tack för svar alla! Tror det kan underlätta att förstå mekaniken vid IFR-planering så jag kommer nog slå till.


    @Dimme : för att belysa något jag uppenbarligen missat; kan du förklara din insikt ? :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    OCA (Obstacle Clearance Altitude) som finns på svenska AIP platarna (förutom för Säve som av någon anledning har MDA) kan vara lägre än MDA/DA (Minimum Decend Altitude/Decision Altitude) som finns med på Jepp platarna.

    Man får räkna om och ta det högsta av OCA/MDA. Om jag nu inte minns fel är MDA/DA för X inflygning Y fot över flygplatshöjden eller tröskelhöjden om tröskelhöjden ligger mer än 2 meter under flygplatshöjden.
    • X: Y fot
    • ILS: 200 fot
    • LOC: 250 fot
    • VOR: 300 fot
    • VOR/DME: 250 fot
    • NDB: 350 fot (rättad)
    Glöm inte även lägga till egna minima, typ +1000 fot som i mitt fall :whistle:
     
    Senast redigerad: 14 Juli 2021
    • Gillar Gillar x 1
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag förstår vad du menar, men man tar inte det högsta av OCA och (M)DA. Man tar det högsta av OCH och systemminimat för inflygningen, vilket ger ditt (M)DH. Sedan lägger du till tröskelhöjden för att få (M)DA. (Med undantag av cirkling där man lägger till flygplatshöjden.)

    Din lista över systemminima är inte helt korrekt. NDB har 350 fot. Sedan kan man komplettera med:
    • LPV: 200 eller 250 beroende på procedurdesign. (Egentligen vilken Vertical Alert Limit som tillämpas -- 35 eller 50 meter.)
    • LNAV: 250 fot
    • LNAV/VNAV: 250 fot
    • VOR/DME: 250 fot
    • NDB/DME: 300 fot.
    • Cirkling: 400 fot.
     
    • Gillar Gillar x 2
  8. Per D

    Per D Aktiv medlem

    Det var en riktig genomkörare av @Dimme och @Airborne again, stort tack för det!! Jag upplever att AirLaw är rätt så mycket att få armarna runt, så det är superkalas att hitta ytterligare källor till kunskap. Det finns många insikter att göra!
     
  9. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Tack, komplett tabell ur EUs regelverk:

    upload_2021-7-14_23-20-13.png
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...
Liknande trådar
  1. Dimme
    Svar:
    27
    Visningar:
    1,637
  2. LeffeP
    Svar:
    3
    Visningar:
    3,580

Dela sidan