Fjällflygning - litteratur, erfarenheter, utbildning?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Niclas B, 28 April 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Niclas B

    Niclas B Ny medlem

    Hej,

    Jag planerar att flyga upp till norr för att se midnattssolen veckan efter midsommar.
    Jag har begränsad erfarenhet av flygning i bergsterräng utomlands. Men jag känner att jag skulle vilja läsa på om ämnet. Är det någon som har några tips om utbildning, litteratur? Kurser etc?

    Tack,
    Niclas
     
  2. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Är inga större problem med att bege sig ut i fjällvärlden med flyg. Största faran är vädret och då framförallt vintertid. Sen kan ju berg ge upphov till lite intressant turbulens om det blåser mycket så det får man se upp med. Moln och fjäll har en tendens att smälta ihop vintertid och det kan gå illa om man inte vet vad som är moln och vad som är berg.
    Håll bara lite avstånd och höjd till de högsta topparna så är det lugnt. Svenska fjällen är ju inte alls som de värsta bergen där du kan hamna i en ravin med 5000 meter berg på sidorna utan man går över topparna utan större problem om man vill.

    Dock behöver man ju ha med sig en del prylar om man ska flyga i fjällområdet och vara laglydig.
    Här står det vad som behövs enl föreskrifterna:
    http://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF154.pdf
     
  3. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    I Norge, DÄR finns det fjäll! Men här en anekdot från en av Norges frekventaste vågflygplatser (segel):
    I samband med vingmonteringen klistrar den svenske segelflygaren pliktskyldigast på den ena fluoriserande fjällmarkeringsblaffan efter den andra.
    Norske seilflyeren "Ole" tittar förundrat på:
    -"Kva gjør du? Hva er dette?"
     
  4. Volare

    Volare Medlem

  5. JohanF

    JohanF Ny medlem

    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan