"Flygfilmer"

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 6 September 2008.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tänkte att vi kanske kunde dela med oss av lite tips angående filmer med inslag av flyg :). Strunt samma om det är en B-rulle eller ej. Tips är att om man inte hittar filmen i sin lokala videobutik så finns finns lovefilm.se eller hyrfilm.cdon.com (hmm tänker dock inte göra reklam för någon piratsajt ;) )

    * Flyga till Kabul.
    Kollade för första gången på "konsten att flyga till Kabul" idag. Trots den negativa kritiken mot filmen som finns så måste jag ändå säga att det var en sevärd film för den flygintresserade, trots att man då och då fick blunda för en del pinsamheter. Jag njöt i alla fall av hennes färd och tyckte att det ändå rätt modigt/galet att flyga ända ner dit. Finns på tex lovefilm.se

    * Flyboys
    En grupp amerikaner som går med som frivilliga piloter i Frankrike under första världskriget.

    * Flight of the phoenix
    Ett mindre passagerarplan kraschar i öknen och man bygger ihop ett nytt av resterna :)

    * Pearl Harbor
    Behövs någon presentation?

    * The Flyboys (2008)
    Har inte sett den men såg ett tips i AOPA magazine om den. Två pojkar som gömmer sig i ett plan som några bankrånare flyr med. På höjd så hoppar rånarna med fallskärm och pojkarna blir kvar och måste flyga planet själva.

    Har ni några bidrag?

    Jonas
     
  2. hiwaf

    hiwaf Medlem

    Om ni vill ser på helt underbara flygscener rekommenderar jag starkt Les Chevaliers du ciel (Sky Fighters)

    Filmen i sig suger, fast flygscenerna är underbara! Om ni får tag på DVDn så finns det en funktion där man bara ser flygscenerna så slipper ni se filmen :p
     
  3. Kalle

    Kalle Medlem

    Gula Divisionen! Svensk film med Tunnanflyg, (och lite Safir). Riktigt bra för att vara så gammal.

    Tre kärlekar är ju inte direkt flygfilm men innehåller rätt mycket flyg ändå. Strålande på många plan.
     
  4. DanielW

    DanielW Medlem

    http://www.imdb.com/title/tt0064072/
    http://www.imdb.com/title/tt0092099/

    Är ju ett måste i bokhyllan.
     
  5. Laban

    Laban Ny medlem

    *Host*... TopGun? :e

    EDIT: Ser att DanielW han före :)
     
  6. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    One six right

    www.onesixright.com

    Hittade den på det här forumet, har fått hem den men inte hunnit se den ännu, bara någon enstaka scen men det verkar vara fina flygbilder :)
     
  7. Domino

    Domino Ny medlem

    En sanslöst vacker ww2-film är den tjeckiska "Dark Blue World" som handlar om de tjecker som flydde tyskarna till england för att bli piloter och slå tillbaka. Trots insatserna kom de tillbaka till en öststat och fängelse.

    Framförallt är det motsatsen till "Pearl Harbour" med påhejjade hunkar i hawaii-skortor som flyger warhawks mellan husen och skjuter japs till action-musik. ;) Dark Blue World känns äkta.

    Det är i grunden en kärleksfilm vilket gör att du kan sukta åt flygplanen och frugan kan sukta åt dramat.

    Ni med skarpa ögon kommer märka att de hottat upp flygsceneer ur "Battle of Brittain" och integrerat i filmen.

    Helt klart ett ess i bokhyllan.

    http://www.imdb.com/title/tt0244479/

    trailer
    http://www.youtube.com/watch?v=TKjR1V-Dg14
     
  8. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Hmmm........
    Ingen har nämnt "Battle of Britain"........
    Det var och är en dräpar-rulle !
    Den spelades in 1968(?) medan spanska flygvapnet fortfaraned kunde ställa upp med spanskbyggda Me-109 och He-111.

    Som kuriosa kan nämnas att George Lucas noga studerade flygscenerna i denna film för att få rätt fartkänsla i flygscenerna i de första "Star-Wars"-filmerna.

    Med vänliga hälsningar,

    Håkan
     
  9. DanielW

    DanielW Medlem

    Jordå, den är nämnd, se mitt inlägg =)
     
  10. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Gula Divisionen är bra, men man bör absolut inte missa "Första Divisionen" som kom några år tidigare. Filmen handlar om en störtflygdivision och är svartvit med många fina flygscener. Jag tycker att filmen har en mycket bra story med sköna figurer, och känns mycket genuin. Huvudpersonen är den unge fk Bråde, vars far flög med flottiljchefen - "I flew with his old man, you know"... Japp, och detta MÅNGA år före Top Gun! Dessutom är Stig Järrel suverän.

    En annan speciell film är "Så vit som en snö" med Amanda Ooms. Den handlar om Sveriges första kvinnliga pilot. Kanske inte så många flygscener, men skön flyg-pionjärstämning. Och Rikard Wolff i en kanonroll.

    Som den ultimata flygfilmen håller jag fortfarande Rätta Virket, men det kanske beror mest på personligt intresse. Om man gillar blanka jetkärror, tuffa piloter, 50-tal, kommunistskräck och rymdflyg är den underbar.

    Om det finns några segelflygare här, så får ni förstås inte missa "Örnungar" med Alice Babs och Lasse-vad-han-heter. Härligt äppelkäck film, och faktiskt en del bra flyg också. Kul att se segelflyget som det var förr, med repstarter och officiella lag från Flygvapnet!
     
  11. gramlin

    gramlin Medlem

    Inget slår "Airplane!/Titta vi flyger"
     
  12. Laban

    Laban Ny medlem

    Iron Eagle för dess realistiska flygscener som återspeglar hur det är att flyga i strid ...men jag kanske är ensam :h
     
  13. DanielW

    DanielW Medlem

    Med den motiveringen, Ja.
    :e
     
  14. Adam

    Adam Aktiv medlem

    I kultfacket då:

    "Fly low - hit hard", en dokumentär om attackflyg. Första ordet som sägs i filmen är "Napalm!", vilket bara det gör den sevärd. Dessutom fina bilder på AC130 Spectre.

    "Jag är en B-17" bör man inte missa heller... kultig svartvit film om Saabs finfina störtbombare... "kuckeliku, nu släpper jag mina ägg!". Priceless! :e
     
  15. SE-NED

    SE-NED Ny medlem

    Jag minns en film med den gamle skådisen Lary Hagman från Dallas. Han var helikopter pilot, men vad filmen hette vet jag inte kanske nån annan minns.:q
     
  16. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Och självklart: Firebirds med Nicholas Cage, sevärd av två skäl: 1.) Filmens trademark-vrål "I am the greatest!!!", 2.) för att det förekommer en tvättäkta Draken som skurk-flygplan!

    Dessutom är rullen rätt ok med sköna hkp-scener.
     
  17. SE-NED

    SE-NED Ny medlem

    Nu har ja hittat vad filmen hette. "Deadly Encounter" och ett smakprov http://www.youtube.com/watch?v=xB0O1MKXF3k
     
  18. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 1
  19. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Air America har en massa coolt flygande. Bl.a. en massa Pilatus Porter bush action på sjukt korta banor i djungeln. Samt Fairchild C-119 Flying Boxcar action.

    Murphy's War har en massa bra amfibieflygande med en gammal Grumman Duck som han försöker få liv i så han kan jaga och sänka en tysk ubåt själv.
     
    • Gillar Gillar x 1
  20. pasj66

    pasj66 Medlem

    Kan rekommendera Always, bra story även utan flygscenerna. Skådespelare, manusförfattare och regissör top notch plus bra flygscener
    http://www.imdb.com/title/tt0096794
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...
Liknande trådar
  1. bobie81
    Svar:
    3
    Visningar:
    1,296

Dela sidan