Flygfoto i restriktionsområden

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Jakob A, 13 Mars 2008.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Jakob A

    Jakob A Medlem

    Eftersom jag bor i Nynäshamn flyger jag då och då omkring över Södertörn söder om Stockholm, inom restriktionrområdet R21. Det är ett av de områden som man får flyga i utan tillstånd, men där det gäller restiktioner för fotografering. Ofta har man en kompis med sig som har kameran med sig och gärna vill plåta sitt hus och annat.
    Enligt vad jag tidigare trott är det helt förbjudet att fotografera, och iom att det kommit till en paragraf som särskilt berör detta i den nya "BCL-D" som kom förra året trodde jag att det skärpts ytterligare.
    För att verkligen veta vad som gäller bestämde jag mig för att kolla upp det ordentligt. När jag nu vet lite mer tänkte jag att det kan vara intressant för andra att veta, så varsågoda:

    Tväremot vad jag trodde har det släpps lite på kraven.
    Lagen ändrades vid årsskiftet, det som gäller nu är att man FÅR fotografera inom dessa områden, så länge det inte "råder höjd beredskap" i Sverige, dvs mobilisering och liknande.
    Förvirrande, så jag ringde Försvarmakten och frågade.
    Helt fritt fram är det inte. Man får fota för privat bruk, men INTE sprida bilderna utan tillstånd, dvs inte visa dem för kreti och pleti, lägga ut på nätet osv. För det måste man ha tillstånd, det kan man få och de blir granskade och godkända av Försvarsmakten, eller och man har ett s.k. självgranskningstillstånd, vilket man kan ansöka om hos Försvarsmakten.
     
  2. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Tack Jakob,
    för att du har tagit dig tid att undersöka saken. :tup

    Hälsningar/Allan
     
  3. joma

    joma Medlem

    Vad gäller för foto tagna utanför restriktionrområden? Är det fritt fram att lägga ut dessa på sin egen hemsida?

    Har hört både det ena och det andra...
     
  4. Domino

    Domino Ny medlem

    Samma regler gäller utanför restriktionsområde.
    Det område som har speciella regler är just områden med foto-förbud.

    Alla bilder du tagit i luften och avbildar marken måste granskas innan du får sprida dem. Privat bruk är helt ok, men ingen hemsida etc.

    De har lite olika ansvariga som ger spridningstillstånd beroende på vilken del av sverige du fotat.
    Vill du ut med bilder på nätet och vara snäll, så mailar du de bilder som avbildar marken tillsammans med en beskrivning av var de är fotade till eva.brostrom(a)mil.se.
    Skriv även med din adress, eftersom de kommer skicka ett spridningstillstånd hem till dig. (Kanske bara för att veta var du bor :) )

    Om bilderna inte ger en tydlig bild av marken (eller nåt hemligt flygande försvarsprojekt) kan du sprida dem hur du vill utan tillstånd.
     
  5. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Blåser liv i en gammal tråd, hoppas att det är ok.

    Det har ju hänt en del sedan inläggen ovan skrevs. Sociala medier och telefonerm som medger ögonblicklig spridning av bilder. Någon som vet hur Försvarsmakten förhåller sig till det?

    Som pilot kan jag inte göra så mycket mer än att upplysa mina passagerare om vad som gäller. Jag måste även erkänna att jag själv lagt ut bilder på Facebook som jag tagit från luften.

    Bestämmelserna har helt klart blivit svårare att upprätthålla. Flygfoton finns på Google maps, hitta.se osv, kan det vara rimligt att jag får dela bilder som inte är mer detaljerade än de jag hittar på slika siter?

    Vore kul att höra från någon som har färsk info i ämnet. FM har följande info:
    http://www.forsvarsmakten.se/sv/Om-...otografering-och-tillstand-for-bildspridning/
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan