Flygning i Danmark

Diskussion i 'Artiklar' startad av Flygjenny, 10 Augusti 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Flygjenny

    Flygjenny Ny medlem

    Ursprungligt publiceringsdatum: 2007-02-26
    Ursprunglig artikelförfattare: Flygjenny

    Sommaren 2006 var vi tre maskiner som gav oss iväg för att besöka 36 av Danmarks totalt 74 flygplatser - allt under fyra intensiva dagar!

    [​IMG]

    Vi var sju personer och tre flygplan (Piper Archer III, DA 40 och Cessna 172) som gav oss iväg från Landskrona flygplats med fantastiskt väder. De tre piloterna var dessutom flygledare till vardags så ni kan ju tänka er att radiotrafiken flöt som ren musik.

    Som de flesta länder så är även Danmark vackrast från luften! Det är också lättöverskådligt och lättnavigerat vilket kanske gör det till ett bra land att göra sitt första utlandsrally i, tror jag.

    Som alltid är det planering och åter planering som gäller vilket man har igen många gånger om när man väl är i luften. Många av flygplatserna är dessutom privata och då är det en god idé att ringa i förväg och kolla om det går att landa där och om det är något särskilt att tänka på. Ett tips till er som eventuellt blir sugna på att flyga runt i Danmark är att införskaffa en liten behändig VFR-guide över alla danska flygplatser som finns att köpa för en billig peng - den heter "Pilotens Lommebog" och ges ut varje år. Där står det mesta man behöver veta och du kan beställa den över nätet på www.lazy8.dk

    [​IMG]

    Eftersom jag inte flög så kunde jag koncentrera mig på att njuta av utsikten och fotografera men att flyga i formation (speciellt om det ska se snyggt ut och det ska det väl) kräver en del av piloten så det kan vara smart att planera in ordentliga lunchpauser och inte för långa dagspass.

    En hel del av flygplatserna har krav på en miljöavgift vilket oftast innebär att man får anteckna i en dagbok på flygplatsen när man var där, vart man är på väg, vad för slags flygplan man har och beteckningen. Det kostar oftast runt en femtilapp per flygplan så det är inga stora utgifter men det är klart, efter drygt trettio flygplatser blir det en del.

    På vår andra dag så kom vi till en liten flygplats och när vi närmade oss så såg vi att det stod fullt med folk och viftade med danska flaggor och fotograferade hejvilt gjorde de också. Nu visade sig att det inte riktigt var oss de väntade på utan det var en dansk familj som varit ute ett år och flugit hjälpsändningar i Afrika som de väntade på!

    Det ska dock sägas att vi blev mycket väl mottagna vart vi än kom och det var inte heller svårt att hitta billiga men bra vandrarhem att sova över på. Danska vandrarhem är överlag mycket bra och ligger oftast mitt i centrum.

    När vi besökte Sönderborg flygplats (som ligger otroligt vackert med lång fin asfaltbana längs havet) så kollade vi i förväg om vi kunde äta lunch där och jodå, det skulle gå bra. Det är en rätt stor flygplats med mycket frakttrafik och bizjets men när vi väl kom dit så hade restaurangen stängt för dagen... sju hungriga flygare fick ringa efter en taxi och skicka iväg en kurir till närmsta McDonalds. Det får väl räknas som en liten miss i planeringen, man kan tydligen inte fråga för mycket när man ringer för att kolla upp saker och ting. På bilden här nedanför ser du lite av flygplatsen.

    [​IMG]

    En flygplats som var mycket speciell heter Fredriksund Syd och det är tveksamt om man ens kan kalla det flygplats! Vi hade så klart ringt och hört oss för i förväg och det skulle inte vara några problem att komma dit även om ägaren inte skulle vara där den dagen. När vi kom dit upptäckte vi att det växte en hel del träd på tröskeln! Dessutom var det en rejäl backe mitt på den 580 meter långa gräsbanan. Vi i min maskin drog på igen och försökte landa från andra hållet istället, och där stod det istället ett högt fint torn byggt av sten. Ner kom vi till slut men vi höll samtidigt på att skrämma livet av kompisarna som väntade på marken eftersom vi försvann under några sekunder bakom backen i banan och jag kan förstå att de höll andan innan vi dök upp igen. Tror inte jag kan rekommendera banan för någon precis, även om det växte vacker, hög vallmo överallt. Jag tog en bild på vår proppeller innan vi startade igen...

    [​IMG]

    En dansk ö som jag ofta seglat till visade sig också vara ett bra flygmål. En trevlig flygplats som är bemannad och efter en kort taxitur kom vi till resans bästa vandrarhem som låg mitt i byn med hundra meter till badstranden. Så fort vi parkerat maskinerna blev vi inspekterade att flygplatschefens imponerande vakthund! Jeppe, som jag tror han heter, lade sig sedan i skuggan under vårt flygplan och det kändes som vi lämnade det i trygga tassar om man säger så.

    [​IMG]

    En flygplats som många säkert känner igen är Tönder som är ett vanligt mellanstopp för de som är på väg till Tyskland. När vi anlände var radion bemannad av en äldre gentleman som ogärna talade engelska på radion men det löste sig till slut och vi kom tryggt ner. Här kan jag passa på att säga att det tar ett tag innan man vänjer öronen vid att förstå "dansk flygengelska" men låt det inte avskräcka dig från att flyga dit! Tro mig, man vänjer sig fort och om det kniper så prova på svensk-danska. I Tönder blev vi sittande ett tag i regnväder men under de fyra dagar vi var iväg så var det här enda förmiddagen med dåligt väder.

    [​IMG]

    På vår väg hemåt under den fjärde dagen så besökte vi som vanligt xx antal flygplatser och landade så småningom på Roskilde flygplats för planering inför den sista sträckan.

    [​IMG]

    Det blev en lite längre paus än planerat eftersom en av maskinerna fick problem med startmotorn och fick efter mycket om och men bli sittande på flygplatsen och vänta på teknikerhjälp. Man får kanske ändå säga att om nu något ska gå sönder på en sådan här tripp så är det ju skönt om det händer sista dagen men det skadar inte att alltid ha en viss beredskap för att något kan gå sönder.

    Nu kommer jag till resans riktiga "kodak-moment". Efter en del telefonerande så lyckades de här flygande flygledarna att få klarering att på hemvägen få göra en låg överflygning av Köpenhamns flygplats och det var verkligen en upplevelse!!! Tror nog att man inte ska räkna med att få klarering fler gånger men det skadar kanske inte att fråga.

    [​IMG]

    Titta noga på bilden så ser du den spegelvända skuggan av texten Piper som syns i mitten/nederkant av bilden!

    Hoppas den här lilla texten och bilderna har gjort dig sugen på att flyga runt i Danmark! Jag kan i varje fall varmt rekommendera dig att göra det.

    [​IMG]
     

    Bifogade filer:

    • 62.jpg
      62.jpg
      Filstorlek:
      30.8 KB
      Visningar:
      17
    • 63.jpg
      63.jpg
      Filstorlek:
      38.8 KB
      Visningar:
      17
    • 64.jpg
      64.jpg
      Filstorlek:
      20.1 KB
      Visningar:
      17
    • 65.jpg
      65.jpg
      Filstorlek:
      39.5 KB
      Visningar:
      17
    • 66.jpg
      66.jpg
      Filstorlek:
      51.2 KB
      Visningar:
      17
    • 67.jpg
      67.jpg
      Filstorlek:
      31.7 KB
      Visningar:
      17
    • 68.jpg
      68.jpg
      Filstorlek:
      22.4 KB
      Visningar:
      17
    • 69.jpg
      69.jpg
      Filstorlek:
      53.9 KB
      Visningar:
      20
    • 70.jpg
      70.jpg
      Filstorlek:
      44.1 KB
      Visningar:
      17
Laddar...

Dela sidan