Flygning till skidort?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 15 Januari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 17 medlemmar.
  1. Yankee

    Yankee Medlem

    Romme är OK, men skillnaden i restid mellan bil och flygplan från Uppsala är nästan nil (räkna in förberedelser, transport till och från flygplats). Rimligare är det att flyga lite längre, typ Vemdalen eller Åre. Jag gjorde en dagstur till Narvik för någon vecka sedan, men man måste övernatta om man ska åka skidor.
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Härlig video och inflygning! Fick du använda avvisning på vägen?
    Jo, Borlänge är lite väl kort bit för att de ska löna sig tidsmässigt. Men ett alternativ till 1000kr fika ;)
     
  3. Yankee

    Yankee Medlem

    Jo, avvisning under uppstigning och inflygning, både från Bromma, in och ut Narvik, och in till Hässlö, där molntäcket låg på 600 ft. Klarade oss som högst på F130 för att undvika is under planflykt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Synd att man inte har tillgång till avisning i vanliga klubbkärror, hade ju möjliggjort så mycket mer flygningar ;) Undrar om det ens finns någon SEP kärra med TKS för uthyrning någonstans längre? LFK hade en Mooney, men den är väl inte kvar? Skulle vara intresserad av delägarskap i en sådan om det fanns....
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. JohanP

    JohanP Ny medlem

    Idre fjäll har väl en flygplats (ESUE) som inte ligger allt för långt från skidanläggningen.
     
  6. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Är det inte väldigt dyrt att använda TKS?
    Jag har inte en aning men eftersom allt som har med flyg att göra kostar både skjorta och byxa så anar jag att det är dyrt att använda det?
     
  7. Yankee

    Yankee Medlem

    10 ltr kostar ca 500kr hos Aircraft Spruce, (finns säkert sätt att köpa billigare). Man använder vätskan för att komma igenom isbildningen, vilket ofta ligger mellan 1500 ft och F120-140. Kan maskinen stiga med rimlig fart, så blir det inte så många minuter med pumpan igång för varje resa. 10 ltr kan räcka i normalfallet. Också viktigt är att ha syretub, förstås, så att man kan stiga upp tillräckligt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. tobiasa

    tobiasa Medlem

    @JohanP: Har du koll på om man får landa där längre?
    Har hört att det är en privat ägare som inte bryr sig om flygplatsen längre..
     
  9. thomasflyg

    thomasflyg Ny medlem

    • Gillar Gillar x 1
  10. litens

    litens Aktiv medlem

    Gällande Idre så kan man säga att de inte bryr sig, men flygplatsen ligger där och är öppen för användning bara man ringer innan.

    Det sker ingen snöröjning så har ni inga skidor kan ni räkna bort Idre på vinterhalvåret.

    Sälen är då mycket bättre, det är riktigt välskött.
     
  11. tobiasa

    tobiasa Medlem

    litens: Inga problem, tanken var att flyga dit till sommaren då vi har bekanta som bor där.
    Har du varit där de senaste åren?
    Vet du om numret som står på platen gäller?
     
  12. litens

    litens Aktiv medlem

    Har inte flugit dit men kollade upp läget förra vintern, numret funkade då. Kollar förbi där ett par gånger om året när jag besöker en stuga. Det växer relativt höga strån i beläggningen men det är ingen fara för vanliga klubbflygplan.
     
  13. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Litens: Okej då är jag med, jag var själv där i somras och inspekterade banan, dock inte flygvägen.
    Tråkigt att se den förfalla...
     
  14. litens

    litens Aktiv medlem

    Mmm vi får rulla ihop banan och flytta den till Västberga eller något.

    Gillar man riktig offpist är Borgafjäll bra, flyg till Vilhelmina (de är super service minded och har bensin) hyr en bil av Straukas biluthyrning och kör de sista 7 milen.

    Där är det extremt snö säkert och bedövande vackert.
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. tobiasa

    tobiasa Medlem

    Västberga hade varit bra, då hade vi haft en allmänflygplats i Stockholm...
    Är egentligen inte ute efter skidåkningen, har bekanta som bor i Idre, och är rätt less på den 7 timmar långa bilresan dit :p
     
  16. Fredrik S

    Fredrik S Medlem

    Hej
    Plockar upp tråden igen.
    Är det någon som flugit söderut till tex, Österrike, Frankrike för att åka skidor?
     
  17. martin-esmi

    martin-esmi Medlem

    Har två kompisar som flög ner till Zell am See för några dagars skidåkning. Har själv besökt flygplatsen via bil endast och det är väldigt trevligt, sommartid är det otrolig aktivitet. Enda att tänka på är att banan är relativt kort och ligger 2470ft.

    Om inte vädret tillåter flygning i dalen så är Salzburg (LOWS) en GA-vänlig flygplats, förutom peak veckor vintertid då det krävs massa tillstånd, kolla NOTAM/AIP.

    http://flugplatz-zellamsee.at/de/For_Pilots/for_pilots.html

    Västerut så kan jag rekommendera Chambery, trevlig instrumentflygplats som ligger inklämd i en dal. Från flygplatsen är det inte så långa avstånd med bil upp till skidorterna. Inte så extremt nära som Zell Am See där du kan ta taxi till liften dock :)
     
  18. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    • Gillar Gillar x 2
  19. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    :)
     
  20. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Kul när man faktiskt har provat att åka utförsskidor längs pisten...
    Här är ytterligare en video från Courchevel med 50-sitsiga flygplan.

    Jag har inte landat där men pratat mycket med Gerhard som sitter i högerstolen. Sådana bagateller som pådrag på finalen, V1 för flermotoriga flygplan och fungerande noshjulsstyrning (pga "guppet") behöver man inte bry sig om.

    Men lite mer närliggande; till Borlänge är ni välkomna.
     
    • Gillar Gillar x 3
Laddar...

Dela sidan