Flygskolor i Sverige och utomlands - var finns de, och hur lång tid tar det?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Einakka, 3 Januari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Einakka

    Einakka Ny medlem

    Jag har tittat runt här på forumet och kontaktat både klubbar och privata utbildningsanordnare, men det är väldigt svårt att få en överblick.

    Ungefär hur lång tid bör man räkna med för ett PPL? Om man sysslar med det på heltid, tar det i såfall fyra veckor? Eller tjugo? Jag jobbar på sjön och är ledig i perioder om fyra veckor och är ute och jobbar lika länge, går det att få ihop ändå?

    Jag har hört mycket om flygutbildningar i USA, finns det någon information om dessa? Hur lång tid tar det? Finns det flygskolor i andra länder, kanske i Europa? Det är svårt att hitta tycker jag, så jag vore mycket tacksam för tips.

    Finns det någon i Sverige som ordnar kurser där man håller på hela dagarna tills man är färdig?

    Tacksam för alla synpunkter.
     
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag har en kompis i klubben som gjorde flygningen på mindre än 1-2 månader (minns inte exakt), men han var ledig och kunde lägga all tid på att flyga. Dessutom lyckades han boka upp sin lärare i tillräcklig omfattning och hade tur med vädret. Det går att ta cert på kort tid om man får ihop det rent praktiskt, men teorin är en annan historia. Den tar nog ca en termin oavsett skulle jag tro
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Läser du teori på distans så kan du köra på hur många timmar per dygn du vill. När det gäller flygningen så kan du i teorin köra många lektioner per dag på en kommersiell flygskola. Men få seriösa aktörer kommer tillåta mer än två lektioner per dygn, om du inte är en riktig supermänniska så kommer du ha svårt att smälta mer än ett pass per dygn.

    Sen har vi vädret som i Sverige säkert kommer att ställa till det, det går helt enkelt inte att räkna med att kunna flyga varje dag.

    Å andra sidan, om du under en fyra veckors period får till över 20 pass så kommer du knappast att vara ringrostig efter fyra veckors frånvaro.... Om vädrets makter ler mot dig så kan du vara klar på två ledighetsperioder...

    Jag är lärare på EFMK (Eskilstuna/Kjula) och ÖSFK (Gnesta/Vängsö). Under semestermånaderna kan vi nog få till riktig intensivskolning men för att kunna köra i ditt tänkta tempo behövs det nog en kommersiell aktör med tillgång till flera flygplan och många lärare.

    Airways och SAA på Västerås/Hässlö kan säkert köra intensivt med dig.
     
  4. Einakka

    Einakka Ny medlem

    Jag är ledig fyra veckor och så jobbar jag ombord fyra veckor, sådär rullar det på. Så tanken är att lägga ledigperioderna på att ta certet. Teorin kan jag kanske plugga (delar av den i alla fall) medan jag är ombord, det finns ju distanskurser som är nätbaserade har jag sett.

    Bra poäng med teorin där - det tål att tänkas på.
     
  5. Einakka

    Einakka Ny medlem

    Bussigt att du tar dig tid och ger input.

    Okej, så ett flygpass per dag är ungefär vad man tål? Jag trodde jag skulle klara två pass om dagen, här litar jag på vad din erfarenhet säger och tänker om. Bra synpunkt. Jag har letat efter kommersiella skolor och hittade den här:

    http://www.flyingacademy.com/index.php?page=ppl

    De utbildar trafikpiloter och har flera skolflyg, simulator och lärarledda teorilektioner. Man kan bo i anslutning till skolan också, och de påstar att man kan ta PPL och Night Rating på fyra till sex veckor om vädret tillåter. Skolan ligger i Tjeckien och där är vädret som bäst from mitten av mars och framåt. Två friperioder där för ett PPL, låter det realistiskt i dina öron?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    När jag tog mitt PPL så flög jag minst två pass om dagen. Jag upplevde inte det som något problem alls. Däremot var ett väldigt tydligt att min flygskicklighet förbättrades mer mellan sista flygningen en dag och första flygningen nästa dag än under en dag, så man skall nog inte lasta på för mycket flygning samma dag.

    Jag hade i och för sig lätt för att lära mig (jag tog certet på minimitid), men någon "supermänniska" var jag verkligen inte.

    Som andra personer redan konstaterat så är de största hindren för att ta cert på kort tid logistiska -- tillgång på lärare, flygplan och bra flygväder.
     
  7. Einakka

    Einakka Ny medlem

    Ja, det är väl individuellt hur många flyglektioner man "tål" per dag. Att lära sig en ny färdighet är nog lite som att kasta lera på en vägg, och lera fastnar olika lätt på olika väggar. Av det ni skriver så har jag kommit fram till att en kommersiell skola passar min livssituation bäst, och jag vågar hoppas på att klara av det under två ledigperioder om fyra veckor. I värsta fall så kan jag ju faktiskt ta en tredje friperiod och åka tillbaka också, det enda som blir dyrare är boende och mat, och det är ju inte så farligt i Prag har jag förstått.

    Tack för inspelet!
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan