Flygutbildning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Christian, 1 Mars 2009.

  1. Christian

    Christian Ny medlem

    Hejsan

    Det är snart dags för mig att välja gymnasium. Eftersom jag har en dröm att bli pilot så tänkte jag att ett flyggymnasium inte är helt fel. Men jag är läst lite här på forumet och såg att någon skrev att Västerås skulle lägga ner, stämmer det? Då finns det väl bara Arvidsjaur kvar och det är så långt bort.

    Och sedan en sak till, hur mycket matte ingår i utbildningen?
    Inte bara på gymnasium utan hela köret.
    Jag är inte ett snille på matte precis
     
  2. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Hej Christian!

    Vad gäller gymnasiumen kan jag inte så mycket.
    Visst ger ett flyggymnasium mycket mer än ett "vanligt"
    om man vill bli pilot, men jag gick inget flyggymnasium och
    läser nu till pilot ändå. Jag menar inte att du ska börja ett "vanligt"
    utan att man ändå kan bli oavsett vad man går.

    Vad gäller matten så är jag i samma sits, men det som avgör det
    hela är ju att jag är jätteintresserad av flyg vilket underlättar det hela.
    Motivationen är på topp och allt blir lättare på det viset med det
    mesta om du förstår vad jag menar? Med det sagt glider man inte
    på ett bananskal, men det blir ändå en skillnad om man känner
    för något man brinner eller gillar.

    Ska jag vara ärlig så suger jag på matte, men under tidens gång
    så har man blivit något bättre eftersom man ändå måste tänka
    till lite ibland och räkna ut vissa saker så det fräschas ju upp, men
    trots det är jag inget snille. Så visst får man kämpa på lite, men det är inget att oroa sig över så länge man har ett mål att bli pilot. Så du har alla förutsättningar att lyckas. PPL-"matten" är väl inget svårt skulle jag påstå. Visst kommer man möta hinder
    på vägen, men de är till för att klaras av, inget är omöjligt.

    Dessutom är det inte så avancerade matte, jag läser just nu PPL
    och det är inte särskilt mkt beräkningar som är svåra.
    Vad gäller ATPL så blir det ju svårare, men det är inte heller någon
    jätteavancerad matte, mest matte B och fysik A kunskaper som behövs (utifrån vad jag hört folk säga).


    Inlägget blev lite flummigt, men om något är oklart får du gärna säga
    till eller skicka ett PM.

    MVH
     
  3. Christian

    Christian Ny medlem

    Men vilket program ska man gå då?

    Är det bara natur eller går det bra med samhäll och teknik också? :q
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Det finns två st gymnasier med flygutbildning.
    Arvidsjaur - Sandbackaskolan
    Västerås - Hässlögymnasiet

    För att gå i Västerås ska du ha läst ett år hemma med Naturprogrammet eller Teknik.

    För Arvidsjaur kan du läsa samma som till Västerås men även Samhällsprogrammet.

    Jag har gått i Västerås och tycker du inte om matte så är ju såklart Natur en hård linje då det ingår upp till matte D.
    Det är mycket matte men allt går och du kanske inte får lika bra betyg som om du läst lite mindre mattekurser.

    Om man går Samhäll i Arvidsjaur har jag fått för mig att man kan välja bort lite matte så du kanske läser till C (bara).

    Du kan prata mer med deras syokonsulenter för bättre info där.
    Hur länge dessa linjer finns kvar vet jag inte, det är ingen som vet det.
    Det ska iaf börja en kull till nu i höst i Västerås. Så mycket vet jag.
    Vill du bli pilot och orkar med dubbla plugget så tycker jag absolut du ska söka. Förhoppningsvis klarar du testerna och får börja på skolan.
    Gör du inte det finns det alltid möjlighet att köpa sina licenser senare, det har ju nästan alla piloter gjort.

    Det är samma flygskola som håller i flygdelen så det skiljer nog inte så mycket där mellan de båda, beror mest på var man vill bo.

    Hoppas du fick lite klarhet, annars får du väl skriva lite mer frågor här.
     
  5. Christian

    Christian Ny medlem

    Jag är inte så insatt i vad kurserna betyder, svårighetsgrad mm. kan någon förklara. För på den här sidan så står det matte B, C, D. Läser man alla tre?

    http://www1.vasteras.se/hasslogymn/gy_naturvetenskapsprogrammet/nv_tr_kurser.shtml
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    I en Naturlinje är det obligatoriskt med A-D.
    Det är helt enkelt svårighetsgrad, men man behöver nödvändigtvis inte vara speciellt smart för att klara av de kurserna, bara studievillig. :)
     
  7. Christian

    Christian Ny medlem

    Men läsa A-D låter ju lite konstigt. Jag tycker att om man läser matte D så ska A, B och C ingå.
    Är det svåra uträkningar i utbildningen, eller är det bara plugg och sedan kan man det.
     
  8. jowe90

    jowe90 Ny medlem

    -
     
    Senast redigerad: 4 Mars 2017
  9. Christian

    Christian Ny medlem

    Varför ska du inte läsa D då?
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Själva pilotutbildningen kräver inte så hög matematisk intelligens, men ska man läsa natur paralellt med flygutbildningen så är det hårt. På Natur är det mycket matte.

    Jag skulle anta att han kanske går samhäll, många där läser till matte C.
     
  11. Christian

    Christian Ny medlem

    Om man vill utbilda sig till pilot på någon skola, måste man ha läst natur eller teknik eller får man lära sig den matte man behöver på skolan? :q
     
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Vet faktiskt inte vad de kräver. Men man kan iaf bli pilot utan att ha läst en massa sånt.
     
  13. Christian

    Christian Ny medlem

    Vet du vilken väg man ska gå för att bli pilot om man inte har läst natur eller teknik?
     
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Valfri flygklubb eller dylikt. De flesta ställen tror jag...
     
  15. jowe90

    jowe90 Ny medlem

    Svar 1: För att jag inte läser natur eller liknande (sam ekonomi juridik).

    Svar 2: Nej, du kan med största sannolikhet lägga till matte (C) D till vilket program du än går. :tup
     
  16. Christian

    Christian Ny medlem

    Men jag menade, om man vill utbilda sig till pilot på t.ex. TFHS, måste man ha gått en matte C eller D innan, eller lär man sig den matte man behöver på skolan?
     
  17. Christian

    Christian Ny medlem

    Jag har läst lite om gymnasieprogram nu och man kan ju välja till några kurser. De kurser som behövs för att kunna komma in på TFHS är ju Fysik B, Matematik C och Engelska B, och de kurserna kan man ju välja till om man går t.ex samhällsvetenskap.

    Så det spelar väl egentligen ingen roll vilket program du har gått utan vilka kurser du har läst eller?
     
Laddar...

Dela sidan