Flygutbildningar och dylikt

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Gresch, 26 Januari 2010.

  1. Gresch

    Gresch Ny medlem

    Tja!
    Jag går i nian och ska söka gymnasium nu snart och jag har funderat på att gå ett år Naturvetenskap för att sedan söka in på Pilot gymnasiet i Arvidsjaur eller Västerås.
    Men så har jag hört att i Arvidsjaur skulle dem kanske lägga ner just den gymnasieutbildningen och då lär väl poängen för att ta sig in i Västerås vara skyhög?
    Och jag har ingen lust att gå Naturvetenskap i 3 år. Någon som har någon aning eller funderation om vad poängen kan ligga på? Just nu har jag 240 poäng och har fortfarande en termin på mig att höja dem, men det känns bli så svårt.

    MVH // Hampus
     
  2. Zeta

    Zeta Medlem

    Förmodar att de inte går på poäng, utan efter resultat på intagningsprov.
     
  3. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Jag läste natur i 3 år. varför läser du då inte sam och har samtidigt koll på att du läser allt som atpl kräver ex. engelska a, fysik a, matte a o b, vare nåt mer? hur som, gör så vetja!
     
  4. Gresch

    Gresch Ny medlem

    Hmm jo kan ju stämma, men jag tror ju att ju fler som klarar de där, desto högre poäng och iallafall hälften brukar klara de proven.. Känner mig chanslös..
     
  5. Gresch

    Gresch Ny medlem

    Jag har faktiskt tänkt på det, fast då är de så mycket man måste välja till, men de ja tänker på är att när man gått de 3 åren och tar studenten, måste man ändå fortsätta plugga.. Känns inte som att man tar studenten. hehe :p.
    Tycker det är så synd att dem lägger ner utbildningen i Arvidsjaur.
     
  6. Zeta

    Zeta Medlem

    Fast att gå ut med ett "rent" CPL från gymnasiet innebär ju likaså att du måste plugga vidare för att kunna få jobb.
     
  7. cumulus

    cumulus Medlem

    Hej! Lite korrektioner vad gäller gymnasieutbildningarna.

    Jag går själv 3:an på pilotprogrammet i Västerås nu. Urval till tester och senare till själva utbildningen går faktiskt helt och hållet på dina slutbetyg i nian. "Bara" du klarat psykologtesterna och medicinska testerna sköts resten av intagningen på dina betyg. Samma gäller för både Arvidsjaur och Västerås.

    Du nämnde att de ska lägga ner Arvidsjaur. Samma sak gäller Västerås. Ingen vet riktigt när det blir bara. Vår årskull 2008-2010 fick höra att vi var sista klassen, nu har en till klass hunnit börja och tester kommer göras för ännu en...

    Mitt råd är att plugga hårt nu för att boosta betygen lite. 240p är i lägsta laget tror jag tyvärr. Förresten, Arvidsjaur-utbildningen kommer med störta sannolikhet finnas kvar lika länge som den i Västerås! Lycka till! :)
     
  8. Gresch

    Gresch Ny medlem

    Nästan precis va ja ville ha reda på :D
    Du går där, coolt :) Är det jobbigt? Mycket pluggande och så?
    Jaså har dom sagt att de att de ska stänga där.. Ja nu jävla ska ja plugga, hoppas båda skolorna finns kvar när det är min tur att söka!
    Nu fick ja större lust att plugga igen. Tackar :)
     
  9. cumulus

    cumulus Medlem

    Jag tror att de flesta som utbildar sig till trafikpilot, hur och var man än gör det, kan hålla med mig om att det bitvis är ganska mycket teori att ta till sig. Om man utöver det har vanliga gymnasiet att sköta samtidigt kan det ibland bli ganska tufft såklart, särskillt om man som jag är lite dålig med framförhållningen :laugh!

    Är man duktig på att sköta sina studier och är målmedveten så går det utan större problem!

    Glöm inte det viktigaste... Man får ju flyga en massa också! Dessutom gratis. Så det gör att man ganska lätt kan leva med lite tuffare studier.
     
  10. Gresch

    Gresch Ny medlem

    Hahah! Ja du, du är då inte ensam om framförhållningen, hehe. Man får ta och skärpa sig nu då..
    Ja de hörs ju vara ganska jobbigt. Är teorin jobbig, visst är allt på engelska som man läser?
     
  11. cumulus

    cumulus Medlem

    Jo det har du rätt i. Har nog inte sett eller hört om någon ATPL-bok som INTE är på engelska. Men det vänjer man sig vid ganska fort. Engelska hör och ser man ju överrallt idag, lär helt klart varit jobbigare förr i tiden att plugga till pilot.

    Allting är ju relativt, vad är jobbigt? Ska jag vara ärlig är nog Matte-D kursen jobbigare än de flesta av kurserna på flyget, men sånt där är personligt såklart! Har man intresse för saker så blir dom ju lättare att plugga..
     
  12. Gresch

    Gresch Ny medlem

    Jo det är ju klart, efter ett tag vänjer man sig..
    Ja du D-kursen verkar ju vara riktig svår. Har man många matte timmar så man hinner med alla kurser på skolan? Eller blir det till att jobba på kvällarna?
     
Laddar...

Dela sidan