Fråga 114 i boken "1000 frågor"

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Thord, 26 Mars 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, jag sitter och försöker jobba med boken 1000 frågor och jag har problem med följande:
    Fråga 114.

    Du skall landa på bana 33 vid rapporterad vind 03020 KT. Hur stor är motvinds- respektive medvindskomposanten?

    Motvindskomposant Sidvindskomposant

    1 10 kt 17 kt

    2 19 kt 7 kt

    3 17 kt 10 kt

    4 20 kt 2 kt


    Det blev inte så snyggt staplat, men jag hoppas ni förstår

    Jag har använt mig utav L1P och av skivan (Bifogad fil) och får samma resultat, men 1000 frågors facit ger mig inte rätt.
     

    Bifogade filer:

  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag får det till alternativ 1.
     
  3. Fredan

    Fredan Medlem

    Samma här.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    @Thord, vad är rätt enligt bokens facit?
     
  5. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Facit säger att alternativ 1 är rätt och när jag "räknar" ut det så vill jag att alternativ 3 ska var det rätta och jag lyckas inte lista vad det är som jag vänder fel. Jag lägger i alla fall den frågan åt sidan för idag och försöker i morgon igen och ser om polletten kan ramla ner.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Säg till om jag ska förklara hur jag tänkte när jag löste uppgiften :)
     
  7. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Enligt den bifogade filen så löste jag det så här. Och är inte min skolengelska helt åt fanders så har jag motvind 17 kt och sidvinden 10 kt.
     

    Bifogade filer:

  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Du räknar med en relativ vind på 30 grader. Jag räknar med 60 grader, vilket är skillnaden mellan 330 och 030. Är du med?
     
  9. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Nu ser jag min tankevurpa :whistle: Bana 33 och vind 30 är inte 330 och 300. Som sagt dags att lägga böckerna åt sidan. :dead: Tack för hjälpen att komma ur mitt hjulspår (y)
     
    • Gillar Gillar x 1
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det är lätt hänt att man stirrar sig blind på en siffra när man tänker så det knakar :)
     
  11. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jo det luktar lite bränd kork här hemma :(
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. REX

    REX Ny medlem

    Släng skiten och ladda hem PPL appen till iPad eller Android
     
  13. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Nja, jag har PPL-appen och jag är inte riktigt nöjd med den. En del frågor är formulerade på sätt så i alla fall jag har svårt att förstå frågan. Det märks tydligt att det är olika författare till frågorna. Jag använder båda då jag gissar att TS-provet kan ta något prov innan jag har kommit in i "tänket" på frågorna om du förstår vad jag menar?
     
  14. REX

    REX Ny medlem

    Iof bra att vi alla har olika syn på saker och ting. Min personliga åsikt är att PPL appen är det bästa som har hänt sedan det färdigskivade brödet uppfanns och helt seriöst är jag tveksam till om jag verkligen hade haft mitt PPL här idag om inte den funnits.
    KSABs böcker och kanske framförallt 1000 frågor böckerna är enligt min åsikt pinsamt att folk ens säljer för pengar med dagens mått mätt. (undantag är Navigation boken på KSAB, den är modern och bra)

    Skönt att du funnit dig tillrätta med böckerna och blivit kompis med upplägget - då är det ju folk som använder dem och uppskattar dem. Dock så måste jag nog ge rekommendationen att blir du bekväm med "tänket" med hur frågorna kommer med PPL appen så har man hälften funnet när man gör TS proven...
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Kul att det är någon som delar min vrål-skepsism mot materialet som KSAB tillhandahåller. Den uppdaterade teoriboken i navigation och den för färdplanering var en överraskning, dels så saknas helt övningsuppgifter och referensen till/från 1000 frågor stämmer inte längre eftersom den sistnämnda inte är uppdaterad. Man byter en komponent i ett mycket dyrt system som nästan alla använder... Lägg ner, köp in erkända material från England/Tyskland och översätt.
     
  16. REX

    REX Ny medlem

    Ja men KSABs PPL material är pinsamt uselt att sälja för de pengarna. Jag ville ge det en chans till och fördjupa mig i ämnet Navigation och köpte boken http://www.pilotshop.se/product/navigering-ppl-ul-ny-2014 eftersom den var helt nyproducerad då. Den var riktigt bra, så cred för det! Att referens mot 1000 frågor inte stämmer gjorde jag inte någon notering på eftersom jag inte använde 1000 frågor mot slutet då det helt var slöseri på studieenergi.
    Ska man blir PPL pilot så säger iallafall jag http://flygcert.com/ samt PPL-appen. Jag har nyligen tagit certet och provat båda delarna.
    Men kul att det är någon som faktiskt tycker att KSABs böcker är bra!

    Min personliga åsikt är som sagt att KSABs PPL utbildningsmaterial passar jättebra att ha på muggen, och då tänker jag inte i form av papper att läsa.............................
     
    • Gillar Gillar x 1
  17. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag ska börja med att säga tack (y) Jag har hela tiden trott att det var jag som är helt oduglig på att studera då jag inte gjort på snart 40 år. Jag har varit väldigt vilse i studiematerial och alla de typer av prov som finns just nu (1000 frågor, PPL-app, skolprov (TS-prov har jag inte gjort än)). Jag har inte kunnat göra frågor och göra fel för att sedan leta i böckerna och läsa på igen det jag missat. Sämst har nog PPL-appen varit tillsamman med skolproven som jag inte hittar någon anknytning till böckerna. 1000 frågor känns ändå för mig närmast studiematerialet, men inte närma nog. Så det är skönt att se att det är fler som reagerar på böckerna. Ligger sedan TS-proven lika långt från böckerna som de övriga övningsgrejorna så blir jag väldigt darrig inför mitt första TS-prov som är om en vecka :sorry::nailbiting:
     
  18. REX

    REX Ny medlem

    Jag vet inte om det hjälper dig just nu, men min personliga bedömning är att PPL appen kunde vara relativt nära verkligt TS prov. Jag hade 13 år studieuppehåll innan jag började med PPL. Studieteknik är inte att förkasta, det är fan inte helt lätt. Mitt sätt är att anteckna. Det jag inte antecknar/skriver ner på datorn glömmer jag bort. När jag kört PPL appen har jag skrivit ett litet stycke om varje grej jag inte kunnat.
    Lycka till!
     
    • Gillar Gillar x 1
  19. Larscho

    Larscho Moderator

    Tyvärr så är det så frågorna på Transportstyrelsens prov är uppbyggda också. Det är ofta en fråga om läsförståelse och inte det man läst i ämnet. Det finns två väldigt viktiga regler som jag lärde mig när jag läste CPL och ATPL-teori:

    RTFQ2 - Read The Fucking Question Twice
    RTFA2 - Read The Fucking Answer Twice

    Följer man inte de reglerna så är man dömd att misslyckas på minst ett par av proven.
     
  20. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jo det brukar gå bra de två tre första frågorna och sen kommer man in i den vanliga stressen :eek: Och jag brukar läsa som fan tolkar bibeln :(
     
Laddar...

Dela sidan