Frågor innan utbildning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Danielolsson199, 26 Januari 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Danielolsson199

    Danielolsson199 Ny medlem

    Hejsan!
    Det är såhär att jag skulle tycka det va väldigt kul att utbilda sig till pilot (kommersiell).
    Har hittat 2 flygskolor som jag tycker ser bra ut som även ligger i närheten är det någon som har erfarenhet från dessa skolor?
    http://www.flyguppdraget.se/
    http://www.svenskpilotutbildning.se/

    Som jag har fattat det rätt så måste man ha en klass 1 medicinskt undersökning för att kunna ta sitt CPL men bara ett klass 3 för PPL, eftersom jag vill gå hela vägen så är det väl lika bra och ta klass 1 direkt så man vet att man klarar det. Vet ni kanske hur länge det är giltigt så man inte måste ta det 2 gånger.

    Hur går testerna till innan man blir antagen till skolan, är det något man ska bekymra sig över? Kan man träna något innan dessa?

    Kan tillägga att jag för tillfället studerar till flygledare i usa men eftersom jag inte gillar landet så ska jag tillbaka till Sverige och jag ska byta till pilot eftersom jag blev helt omvänd när de började prata om pilot.

    Tack för svar
     
  2. Bodd

    Bodd Medlem

    Båda skolor har ett gott rykte om sig och håller normal standard. Åk ut och besök skolorna och gör din egna bedömning om vilken du tycker trevligast och vilken du tycker verka passa DIG bäst.

    Förstagångsundersökningen till klass 1 är väldigt omfattande, innehåller många olika delmoment och är väldigt kostsam. Klass 1 skall förnyas en gång om året vilket kostar ca 1500kr. Den årliga förnyelsen är bara en "vanlig" läkarundersökning. Jämfört med ett klass 2, som har längre giltighetstid, blir det naturligtvis dyrare. Men ärligt talat så är det väl viktigare att veta att man inte har något medicinskt förhinder som kan stoppa en senare när man lägger över en halv miljon på en utbildning?

    Testerna på kommersiella skolor är till mest för att DU skall få en uppfattning om huruvida du är lämplig eller inte. Även om du gör dåligt ifrån dig så kommer inte skolan att stoppa dig från att köpa en flygutbildning, det är upp till dig själv. Du är kund år skolan och så länge du är villig att betala så kommer de se till att du får en plats.
     
  3. Danielolsson199

    Danielolsson199 Ny medlem

  4. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Tänk dig noga för


    Ifall du verkligen brinner för detta och är redo att satsa allt så skall jag inte stoppa dig, men tänk dig noga för innan, varje år utbildas redan ett stort överskott av kommersiella piloter i sverige samt även i övriga världen, och faktum är att det helt enkelt inte finns jobb till alla som går ut flygutbildningen, att det i framtiden kommer bli någon slags pilotbrist världen över har man hört länge men det har inte hänt ännu och kommer förmodligen heller aldrig hända eftersom det ändå utbildas betydligt fler piloter i skolorna än vad det finns jobb. Visst kanske det uppkommer pilotbrist på vissa håll men då rör det sig ofta om piloter med type rating och erfarenhet på en viss typ för kontraktsansällning i en annan världsdel.
    Flygskolorna är kommersiella företag och vill ge en annan bid av verkligheten.

    Att klara sig igenom flygutbildningen är den lätta biten och är något som nästan alla klarar av men det svåra börjar när man i konkurenns med flera hundra andra sökanden med cpl skall få sitt första flygjobb.

    Tänk också på att de flesta jobben finns utomlands och det är svårt även för piloter med mycket erfarenhet att få jobb i sverige så var beredd att flytta dit jobben finns.
    Är det fortfarande lockande och du tror att du har det tålamod och engagemang för att satsa på detta så är det bara att köra på! Själv flyger jag och har inte ångrat mig en sekund eftersom jag har varit besatt av flygning sen jag var väldigt ung!
     
  5. Danielolsson199

    Danielolsson199 Ny medlem

    Okej, jag förstår att man måste vara säker på att man verkligen vill det eftersom det är en stor investering. Har hört att många ny utbildade piloter startar på ett företag så som ryanair och då gick jag in på sidan och kollade https://pilot.cae.com/Programs/Ryanair.aspx?prog=6 här är vad som händer ifall man klarar sig vidare. Det står att man ska göra en typ rating hos dem och som jag förstår så ska man betala den själv, men det står innan att man måste ha en typ rating på ett plan innan också, om man har den typ ratingen som de lär ut måste man ändå ta den?
     
  6. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Angående Ryanair

    Ja Ryanair är ett av få bolag som i dagsläget expanderar och faktiskt anställer piloter utan tidigare erfarenhet på tung trafik. Blir man antagen till Ryanair är det verkligen ett toppen-första jobb, troligen det bästa man kan få om man är realistisk. Man får betala typkursen själv på 27500E fast detta efter att man blivit antagen och redan har kontraktet. Dessa pengar kan man tjäna in relativt snabbt eftersom lönen är hygglig. Jag har varit snart två år på Ryanair och även fast man hör mycket negativt från folk som inte har någon aning, så måste jag säga att jobbet i det stora hela är riktigt bra, Visst finns det många saker som borde vara annorlunda men i det stora hela trivs jag.
    Nej man behöver inte någon Type rating innan man börjar Ryanair tar endast in kadetter UTAN Type-rating eftersom de vill att alla skall göra Ryanairs egna kurs och "nöta in" Ryanairs SOP från grunden.
    För att öka chanserna till att bli kallad till intervju skall man se till att göra MCC-kursen på CAE (som du länkade) eller OAA på Arlanda. Dessa kurser utgår från Ryanairs SOP vilket gör underlättar typkursen senare. i övrigt spelar det mindre roll vart man gått den grundutbildningen.
     
  7. Danielolsson199

    Danielolsson199 Ny medlem

    Okej det var ju bra och höra, om man nu får fråga, vad gick hela din utbildning på och vad tjänar man som nyanställd i runda slängar. Hur är jobbet på ryanair uppbyggt. Var utgår du ifrån, hur länge jobbar du i taget och hur länge är du ledig sen? Hur länge efter utbildningen tog det innan du fick jobb?
     
  8. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Ang Ryanair


    Jag gick flyggymnasiet i Arvidsjaur 02-04 och därefter den statligt finansierade påbyggnadsutbildningen på BFSAA/Västerås 06-07 så jag kom undan billigt. Direkt efter utbildningen fick jag jobb som flyglärare i Arvidsjaur så jag började Flyglärarutbildningen ( på flyguppdraget Backamo) då kostade den 86500kr. nu är den dyrare.
    När jag sökte till Ryanair hade jag jobbat nästan 3 år som flyglärare med totaltid på drygt 1500h (plus ca 600h segel). De flesta som söker Ryanair har dock endast omkring 200h.

    Nu tjänar jag 70 euro per schemalagd blocktimme, räkna med att flyga 750-800h per år (max 900) av det betalar jag ca 40% skatt till Irland. (type ratingen kan dras av på skatten)

    Det som INTE ingår i lönen är; a-kassa, pension, loss of licence, semesterersättning, uniform, certifikat, medical, hotell, resor, samt någon form av social trygghet.vi har ingen ersättning de dagar man är stand-by, eller de dagar man är i simulatorn.

    Jag är baserad i Milano/Bergamo, jag har ett fast schema med 5 dagar på följt av 4 dagar av, vilket är standard på de flesta baser. Under 5 dagars-perioden som man jobbar kan man även få en och annan stand-by. På sina lediga dagar kan man utan avgift utnyttja Ryanairs linjenät till att ta sig till/från hemmet/jobbet. men detta är alltså på sin lediga tid.

    Man har en kalendermånads obetald "semester" samt 2 st 13 dagarsperioder per år ledigt.
    Eftersom Ryanair flyger mest på sommaren får man för det mesta sin ledighet på vintern.

    Det är heller inte troligt att man blir baserad där man önskar, utan räkna med att hamna vart som helst.

    Annars är Jobbet kul, vi flyger till 30-40 olika destinationer från Bergamo, en vanlig dag flyger vi 2 långa eller 4 korta/halvlånga. En arbetsdag kan vara upptill 10-11 timmar men oftast mycket kortare. Man flyger förhållandevis mycket, vilket ger bra träning samt att man får ihop flygtid snabbt.
     
  9. Danielolsson199

    Danielolsson199 Ny medlem

    Okej tack så mycket för svar. Det låter verkligen intressant att jobba så då jag hatar att jobba 7-4.

    Varför sitter ni i simulatorn?

    Ni får bekosta hotell själva alltså, låter lite snålt ifrån företaget eller alla kanske har det så.
     
  10. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Ang Ryanair

    man måste tillbaka i sim-en var 6e månad för få fortsätta flyga (det kallas Proficiency Check, LPC/OPC mest handlar det om att repetera nödprocedurer) detta tar 2-3 dagar i anspråk varje gång och detta får vi ingen ersättning för.

    Däremot kan det hända att de schemalägger "off base" dvs från en annan bas sin "hemmabas" (vanligtvis 5 dagar i sträck) och då får man 20 euro extra per schemalagd blocktimme som kompensation för hotell, resor mm. och i normala fall täcker detta de ökade utgifterna rätt bra. eftersom man normalt flyger 6-7 timmar om dagen. man kan också dra av utgifterna på skatten.. Anledningen till att de gjort på detta viset är naturligtvis att spara in administrativa kostnader..
     
  11. Danielolsson199

    Danielolsson199 Ny medlem

    Har du en lägenhet i din hemma bas som du sover i eller bor du på hotell hela tiden, för så jag har fattat det så kommer du tillbaka till din bas efter varje dag?

    Kollade det mycket på dina timmar när du blev anställd eller är det mer hur du sköter dig på intervjun? Gör det stor skillnad om man har 200 eller 300 eller måste man börja komma upp i de större siffrorna för att få något lite extra chans?
     
  12. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Ang Ryanair

    jag har svårt att tänka mig att det spelar någon större roll om man har 200 el 300h. de flesta kadetter som börjar kursen är helt nyutexaminerade från flygskolan.

    Däremot kände jag personligen att jag ville ha lite mer erfarenhet innan jag var redo att söka ryanair eftersom det är ett rätt stort steg att gå direkt från flygskolan till att flyga 737, men som sagt, detta är hur jag gjorde, de flesta söker direkt..

    På intervjun får man lite enklare tekniska frågor samt lite om bolaget, de vill även se att man klarat samtliga proven/uppflygningarna på första försöket, intervjun går snabbt, sedan får man flyga ett pass i deras 737simulator och där vill de se att man kan flyga manuellt på grundinstrumenten, samt även någon instrumentinflygning, givetvis krävs det ingen tidigare erfarenhet på 737 utan de tittar mer på hur man flyger generellt.

    De frågade också hur många timmar man flugit senaste året, jag antar stt de vill se hur aktiv man varit med flyget efter utbildningen, har man inte flugit en enda timme kanske det är ett täcken på bristande intresse.

    Annars är ju rådet alltid att försöka hålla flyget vid liv på ett eller annat sätt efter utbildningen, t.ex. Kan man få gratis tid genom att bogsera segelflygplan vilket jag gjorde en del, dock tar det givetvis en hel del tid i anspråk. Fast som sagt för just ryanair har det nog en marginell betydelse.

    ja de allra flesta, även de som pendlar em på sina lediga dagar har egen eller delar lägenhet på sin 'hemmabas' och ja det stämmer normalt utgår man alltid från hemmabasen och man kommer alltid hem på kvällen. Normalt inga övernattningar.
     
  13. Danielolsson199

    Danielolsson199 Ny medlem

    Vad för frågor ställer de om bolaget och de tekniska? Vad är de som de provar på flygningarna, bara allmänt eller är det något speciellt.

    Så det gäller bara att flyga på efteråt, men man blir inte pilot om man inte vill fortsätta flyga efteråt så det blir nog inte så svårt.

    Vad för fler jobb finns det förutom att jobba för de stora bolaget?
     
  14. Winglets

    Winglets Ny medlem

    De ställer frågor om bla destinationer, antal flygplan, lite allmänt sådär. Det tekniska är allt från 737-800:ans styrsystem till hur en turbocharger på en kolvmotor funkar.
     
Laddar...

Dela sidan