Frågor om PPL-teoriprovet

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av MarcusG, 28 November 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. MarcusG

    MarcusG Ny medlem

    Hej allihopa!

    Har tre prov kvar nu tills jag är klar (pof/fpp/met) och tänkte höra med er här om ni kunde dela med er lite tips angående dessa tre ämnen.

    Är alla frågor som kommer på FPP provet länkade till L1P:n? (så att man kan sitta och slå upp ev. sidor för beräkningar / tabeller i den istället för att titta på en dåligt inscannad pdf på skärmen?)

    Har hört att både pof och met anses vara dem "svåraste" av alla teoriprov, stämmer detta? Är det något extra man ska tänka på när man går och skriver dessa eller bara "köra på" som vanligt?

    En till sak:

    Fick en fråga på COM provet som löd såhär "vad innebär instruktionen KRETSA HÖGER ", hade aldrig hört detta uttryck tidigare så det blev en gissning, men vad är det korrekta svaret?


    Tack!
     
    Senast redigerad: 28 November 2015
  2. TWR

    TWR Ny medlem

    Väntläge nuvarande position, högersväng.
     
  3. MarcusG

    MarcusG Ny medlem

    Då gissade jag rätt, skönt!
     
  4. Fredan

    Fredan Medlem

    På ett sätt tyckte jag färdplanering och meteorologin var de lättaste proven då det finns ett så tydligt syfte med dem: flygsäkerhet.

    Meteorologin för mig handlade typ uteslutande om att identifiera olämpligt flygväder. Isbildning, CB:n, inversioner, tolka väderbriefingar etc. Hade inga frågor om "bra väder" eller "bondepraktika" som böckerna ibland kunde glida in på.

    Andemeningen i många av frågorna på färdplaneringen/prestanda handlar om att kunna planera så man inte ska åka ut för sopatorsk eller göra intrång i luftrum eller starta/landa med för kort bana etc.

    Så om du ska slutspurtsplugga så fokusera på de riskfyllda områdena inom flygning som att beräkna nödvändig startsträcka på vått gräs framför ekonomisk stigning till marschhöjd etc :)
     
  5. MarcusG

    MarcusG Ny medlem

    Tack för tipsen! Skrev proven förra helgen och klarade av allt! principles of flight var nog det "klurigaste" ämnet eftersom man verkligen var tvungen att förstå mycket som är så abstrakt, det var en jäkla massa stabilisator o tp-läge hit och dit!
    (NAV:en var väl inte sådär busenkel den heller!)

    Bara några timmar plus uppflygning kvar nu! :D fly safe!
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Grattis, bra jobbat! (y)
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Grattis:)
     
Laddar...

Dela sidan