Från helikopter till PPL?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Knorren, 17 September 2009.

  1. Knorren

    Knorren Medlem

    Om man har segelflygsdiplom, CPL, IR/ME, ATP och till vardags spakar komersiell helikopter, är det någon som kan ha en susning om vad man skulle behöva göra för att ta ett vanligt PPL för single engine piston flygplan?
     
  2. Kalle

    Kalle Medlem

    För teorin kan du gå en bridge-utbildning hkp-fpl. För praktiken är det ju 45 timmar som krävs men du kan tillgodoräkna dig 10%, max 6 timmar från rotor- och segelflygtid.

    Du kan tyvärr inte addera segel och hkp utan det är max 6 timmar totalt din flygskola kan korta ner.

    LFS 2008:30 bil 1 JAR-FCL 1.120
    http://www.luftfartsstyrelsen.se/publicdocuments/PDF208.pdf

    Om du menar att din CPL, IR/ME, ATPL är för helikopter alltså. Annars är det ju bara en type rating som krävs.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    10 timmar får du tillgodoräkna dig om du ska ta ett PPL(A) nu.
     
  4. Kalle

    Kalle Medlem

    Så sant, 10 timmar skall det vara. Sorry, jag läste slarvigt...:blush
     
  5. Kalle

    Kalle Medlem

    Lagrummet för bridgeutbildningen finner du förresten här:

    LFS 2008:30 bil 1, Tillägg 1 till JAR-FCL 1.050

    För att erhålla ett PPL(A) ska innehavaren av ett helikoptercertifikat godkännas på teoretiska prov för PPL(A) (från AMC-FCL 1.125 Teorikursplan för privatflygarcertifikat (flygplan)) i följande ämnen:

    Luftfartyg, generellt; prestanda och färdplanering; flygoperativa procedurer och flygningens grundprinciper.
     
Laddar...

Dela sidan