Från PPL (A), ATPL (A) Till helikopter?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av schonis, 6 Juli 2009.

  1. schonis

    schonis Ny medlem

    Hejsan...

    Är i planarna att "konvertera" Till Helikopterpilot istället för Pilot på vanliga flygplan.

    Då kommer min fråga. Jag har tagit PPL(A) och har snart tagit ATPL (A).

    Då till min fråga: Hur Mycket och vad kan jag tillgodoräkna från flygandet med plan till Helikopter?

    Teorin i PPL samma?(Meteorologin mm) eller får man läsa om allt? ATPL teorin? (Har man nån fördel med att läst ATPL(A) än att inte ha läst det, Får man göra om metten o de också där?

    Hur får flygtimmar med Vanligt enmotorigtplan räknas in som Flygtimmar i helikopter?

    Tackar så hemskt mycket på förhand...

    Jonas
     
  2. Kalle

    Kalle Medlem

    Även om du har ATPL(A) måste du börja med en bridge PPL(H)-teori och sedan gå vidare med en bridge ATPL(H)-teori. Bridgen för PPL(H) är rätt enkel, med 4 ämnen som skall skrivas. På min skola läste vi dock även Airlaw men utan skrivning eftersom den inte är krav.

    För PPL(H) får du tillgodoräkna dig 10% men högst 6 timmar. För totaltiden som krävs för uppflygning (185 timmar om jag minns rätt) får du med PPL(A) tillgodoräkna dig 20 timmar och med CPL(A) får du räkna in 50 timmar.

    Alltså: minimumtid för PPL(H) blir 39 t+1,5 t uppflygning=40,5
    Sedan skall CPL-skolningen vara 35 timmar. Har du I-bevis tror jag du eventuellt kan skala av 5 timmar.

    Lycka till med helikopterplanerna. Flygplan må vara kul men hkp är det roligaste man kan göra med byxorna på ;)

    red: Jo, en sak till. ATPL(H) är endast VFR så du behöver inte traggla om hela ATPL(A) ens om du läser komplett kurs. I-kursen läser du separat för hkp men har du redan I-bevis för flygplan krävs ingen teori alls utan det räcker med att skola praktiskt minst 10 timmar. Det är det goda "nyheterna", de tråkiga "nyheterna" i sammanhanget är att en i-skoltimme med hkp kostar 13-15 lakan :(
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Vad kostar en vanlig "VFR"-timme och om det nu skiljer mycket vilket det känns som att det gör, varför det?
     
  4. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag skolade Jet Ranger på en momsbefriad skola och det kostade 4900/timme. De skolar kolvmotor för 4200.

    Helikoptrar är avancerade kreatur så de är dyra att hålla igång.

    (Det finns ju många definitioner på helikopter: "flygande reservdelsformation", "tusentals delar som strävar efter att separera från varandra" osv)

    Jag har även fått pris för typinflygning på R44 från två andra svenska skolor. De är inte momsbefriade vad jag vet så det förklarar nog att det skulle kosta 6000 resp 6500 per timme.
     
Laddar...

Dela sidan