Frost, Snö och Is

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Almestad, 2 December 2009.

  1. Almestad

    Almestad Medlem

    Hejsan!

    Nu börjar vi så smått närma oss vinter och nånting jag satt och tänkte på var det här med frost på flygplan, hittills har jag aldrig behövt lösa ett sånt problem eftersom jag aldrig möts av ett flygplan innan flygning med frost/is etc. över ytorna eftersom de plan jag flyger står i en hangar.

    Allt ska bort innan flygning, det vet jag, men hur ska det gå till om man nu inte har tillgång till en varm hangar där man kan smälta frosten? Finns det något sätt att man med hjälp av glykol kan avisa planet innan flygning på egen hand? Eller är det bara att ställa planet för dagen?

    Nu kanske den här tråden blir lite överflödig om det redan finns ett H50P-häfte jag inte hunnit läsa än, men dela gärna med er av era erfarenheter kring det här!

    /Emil
     
  2. dypen

    dypen Medlem

    På denne årstiden ser jeg på hangar som helt nødvendig, sliter du med snø og is er det jo mørkt før du er klar til avgang! Ikke nok med at det er is og snø på flyet, det har kansje frosset fast i bakken også. Avisning med kjemikalier har jeg ingen erfaring med, de bruker jo kjemikalier på de store flyene. Ser noen har kondom dresser til flyet, dette funker sikkert for kortere perioder. Usikker hvis flyet har stått i lengre tid med skiftende vær og gjennomtrenging av vann. Vil tro det raskeste og mest skånsomme hvis flyet er dekket med snø og is er å få flyet inn i varme for deretter tørke av vannet.
    Ut å fly! :)
     
  3. dypen

    dypen Medlem

    Jeg foretok noen søk på dette tema og fant litt! Usikker på om dette er dagsgjeldende. Glykol har vært i bruk til "de-icing"

    De-icing foregår i dag blant annet ved hjelp av gassfyrte strålevarme paneler, metode som benyttes til å avise passasjer og jetfly.

    Aktuell metode ved flere norske flyplasser i forbindelse med debatten om høyt forbruk av kjemikalier, altså glykol.

    Det første norske gassbaserte prøveanlegget ved Gardermoen ble tatt i bruk i januar 2006.

    Ved bruk av gassfyrte strålepaneler kan drifts og miljøkostnadene til avising reduseres med opptil 90 prosent. Forbruket av glykol til avising blir redusert med 70 prosent.
     
  4. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    För några år sedan såg jag ett gäng i en PA28 som hade med sig en insektsspruta som det avisade vingarna med. Sprutan var ganska stor, plastflaskan rymde nog fem liter. De sa att de hade en blandning av sprit och glygol som avisningsmedel.
     
  5. dypen

    dypen Medlem

    Spriten tåler jo lave tempraturer og fordamper fort og det igjen resulterer jo i at flyet tørker fortere vil jeg anta.
     
  6. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Kolla kommentarerna till artikeln "Vinter, kyla och frost". Där är någon som förespråkar en blandning av olika glykoler och sprit. Verkar fungera...
     
  7. dypen

    dypen Medlem

    Link til "Vinter, kyla och frost" Vi elsker linker........................... :)
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

  9. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    En blandning av lika delar glykol och spolarvätska skulle det vara, och inget annat :blush. Har blivit förkyld å sitter å hallucinerar, måste va därför de ble tokigt...
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

  11. TOC

    TOC Ny medlem

  12. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Etylenglykolen är giftig
    Propylenglykolen är biologiskt nedbrytbar

    Propylenglykol förekommer bl.a. ofta i tandkräm och i en del mediciner. I kylarsystem har propylenglykol något sämre kylegenskaper än etylenglykol.
     
  13. Kalle

    Kalle Medlem

    Olle, med kylegenskaper, menar du då förmågan att transportera bort värme? Eller är det möjligen skydd mot frysning du tänker dig?

    Jag läste också någonstans att propylenglykol skulle vara mindre korrosiv på aluminium och det kanske man skall ha med i beräkningen. Aluminium används ju mycket i flygplan...

    Man kanske skulle satsa på den biologiskt nedbrytbara till bilen eftersom den verkar vara bättre för miljön.
     
  14. TOC

    TOC Ny medlem

  15. TOC

    TOC Ny medlem

  16. TOC

    TOC Ny medlem

  17. Kalle

    Kalle Medlem

    Jag vet att JAG gärna väljer miljövänligt om det inte gör skillnad i praktiken. (Jag löste f.ö. vidare på nätet och det verkar som att Etylenglykolen bryts ner snabbare i naturen trots att den är giftigare innan. Så den är nog kanske den mest miljövänliga ändå)

    Din övriga information var dock värdefull och jag håller helt och fullt med dig om att man inte bör hälla saker på sitt flygplan som man inte säkert vet hur det påverkar.

    Det bästa med frost är nog att tänka efter före och täcka ytor om man ser vartåt det barkar. Tyvärr går det ju inte alltid att förutse, som Fredriks artikel visar.
     
  18. Olle#1

    Olle#1 Ny medlem

    Svar till Kalle

    Det är de värmetransporterande egenskaperna som är något sämre för propylenglykol än för etylenglykol.

    Den glykol som jag senast köpte, till bilen, på OKQ8 var av typen propylenglykol.
     
  19. merheim

    merheim Ny medlem

    AOPA och NASA har lite intressanta artiklar/training videos på ämnet.

    http://www.aopa.org/asf/publications/SB02.pdf
    med instruktioner om vilka vätskor man kan använda

    http://aircrafticing.grc.nasa.gov/courses_ground.html
    En bra kurs som poängterar lite andra saker att tänka på, så att glykolblandingen t.ex. inte rinner in i rodermekanismer och sedan återfryser på höjd.

    http://www.faa.gov/news/aviation_news/2009/media/NovDec2009OnThinIce.pdf
    Även FAA har denna artikel med bra sammanfattning.
     
  20. TOC

    TOC Ny medlem

Laddar...

Dela sidan