Högre försäkringspremie för att jag flyger

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av P von Lingelsheim, 22 December 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. P von Lingelsheim

    P von Lingelsheim Ny medlem

    Jag skulle teckna en tillägsförsäkring vid sjukdom. Då meddelas mig att försäkringen beviljas mot 25% (!) högre premie för att jag är PPL innehavare. Jag tycker det är skamligt och kommer naturligvis tacka nej till deras "erbjudande".

    Jag tror faktiskt att piloter lever längre och friskare än andra medborgare. Finns det någon statistik på detta, nån som vet? För försäkringsbolaget kan väl inte på fullt allvar mena att vi lever ohälsosammare än de som dricker öl och spelar bingolotto så fort de är lediga.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Om det handlar om en ren sjukförsäkring så är det förstås som du säger fullständigt orimligt. Det hade varit en annan sak om det var en olycksfallsförsäkring. Jag tycker att du skall kontakta försäkringsbolaget och ifrågasätta deras offert med argumentet att piloter kontrolleras av flygläkare regelbundet och förlorar certifikatet om de inte uppfyller kraven. Alltså kan de förutsättas vara friskare än befolkningen överlag. Om de inte backar så byt försäkringsbolag!
     
  3. P von Lingelsheim

    P von Lingelsheim Ny medlem

    Detta svaret fick dom av mig:
    Hej.


    Jag ber att få tacka nej till rubricerad försäkring. 25% premiepåslag är helt absurt och man undrar vilken statistik ni stödjer ert beslut på. Min uppfattning är att piloter snarare lever hälsosammare än många andra grupper. Dessutom bevakar vi vår hälsotillstånd med regelbundna läkarundersökningar. Om man ser vad män i min ålder blir sjuka av vore en mer relevant fråga snarare vara om jag äter pommes frites och har tv-licens.
     
  4. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Hur fick de reda på att du flyger? Är det ens relevant att nämna i det här fallet?
     
  5. P von Lingelsheim

    P von Lingelsheim Ny medlem

    Man fick fylla i en blankett där frågan ställdes konkret. De frågade även om man dyker med tuber eller klättrar i berg. Däremot inte om man äter chips eller kör motorcykel. Nåja, det finns fler försäkringsbolag.
     
  6. zhaxxor

    zhaxxor Medlem

    Det kanske är så att de som regelbundet går och gör noggranna hälsoundersökningar statistiskt sett är sjukare än de som lever lyckligt ovetande om vad för skit de har drabbats av.

    Dock vore det intressant att få se statistik på om piloter verkligen är 25 % mer drabbade.

    Nåja, jag kanske finner svaret i det som Flygfyren klassar som en liknande tråd - ”Vinden vrider alltid mot högre gradtal med höjden”. ;)
     
  7. Sven E

    Sven E Ny medlem

    Det verkar helt orimligt. Jag skrev till mina försäkringsbolag och frågade när jag började flyga, och det var ingen som hade invändningar så länge man inte tävlar eller kör avans. Byt bolag, Peter.
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Utöva konsumentmakt, byt bolag.
     
  9. Swip

    Swip Medlem

    Fick samma tanke som Airborne again. Kan det ha funnits ett olycksfallsmoment i försäkringen även om den kallas "tilläggsförsäkring vid sjukdom"?
     
Laddar...

Dela sidan