Havkom rapporten

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Domino, 29 Oktober 2008.

  1. Domino

    Domino Ny medlem

    Nu är den här: Havkom-rapporten om olyckan söder om Trelleborg där DA-40:n störtade i havet.

    http://www.havkom.se/virtupload/news/rl2008_09.pdf
     
  2. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Läste igenom hela rapporten nu. Det verkar troligt att det är enligt misstanken. Autopiloten slutade fungera och man fortsatte ner i IMC där man tappade visuella referenser och förlorade kontrollen.
     
  3. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Det känns litet kusligt att läsa denna rapport.
    En fråga till er som känner till Diamond: Är det vanligt att höjdmätarna sitter som på bilden (Fig 4), och är denna panel exakt lika den som satt i olycksplanet?
     
  4. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Tog mig en 55 minuter att läsa igenom hela, :)
    men helt klart en fruktansvärd händelse..

    Mycket fin kärra också..
    Stackarna:unsure
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem

    Sorgligt läsning. :(

    Tycker att man skulle kunna förbjuda on topp flygning totalt om man har inte fått utbildning att göra molngenongång.

    mvh /TOC
     
  6. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Mja, jag håller med TOC, men egentligen har jag inte varit nära någongång att göra en ontopflygning, så jag bör väl inte uttala mig så mycket om det, men självklart så tycker man ju nu definitionen av ontop kanske ska förändras eller helt försvinna! Vad vet jag? Annars helt otroligt synd, piloten verkade ju vara väldigt erfaren, och tydligen så kan man råka illa ut utan IR i IMC om man nu bara kör VFR... Men men...
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem

    Citerar mig själv

    Naturligtvis syftar jag on top under dager.
    On top under mörker är redan förbjuden.

    Mot idioti går det ej att stifta lagar eller förbud.
    Sist,ingen vet om DA40 piloten ens planerade att flyga on topp under mörker.
    Det är inte möjligt att se alltid on man ens är on topp under mörker.

    mvh /TOC
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem


    Citerar........igen :laugh

    Med "utbildning att göra molngenongång" syftar jag inte IR utbildning.

    Att göra en säkert molngenomgång behövs inte utbildning för hundratusen kronor.

    mvh /TOC
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem

    Hur lätt är det att se att man flyger on topp eller i moln efter mörkrets inbrott?

    Undertecknad flög mörker EK nav 23/9 1992,två månad efter PPL uppflygning.

    Det var lätt rengn,blåsigt,turbulent och tom militärövning i Västerås med krav på tillstånd från militären.

    Planerat rutt ESSX-ESOE-ESSD-ESSX

    Fattade beslut att flyga,inga problem med det.

    Lämnar V:rås controll lite före Kolbäck i total mörker,flyger utan yttre referenser.

    Lite före Örebro syns enstaka ljus,gör en studs o gå och beslutar hoppa över Borlänge.Frågar inte ens aktuell väder där.

    Upplyser tornet om att flyger tillbaka till V:rås.

    På hemresan sak samma,inga yttre referenser,dom kommer vid Kvicksundsbron.

    Går genom flygningen med instruktören och vi kommer fram att beslut var rätt.Det kom TAF;ar från ESOE o ESSD med AAA,AAB....

    Dessutom att jag har flygit till Örebro och tillbaka i moln utan att fatta det.

    Så lätt är det och se att man flyger i moln under mörker.

    mvh /TOC

    Edit/Återställt inlägg trots att det kan uppfattas som synnerligen skrämmande läsning.
     
  10. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Om man sätter på landninglights, borde molnet exempelvis reflektera framför en som en spegel, vad tror du om det?
    Skulle det fungera? :q
     
  11. TOC

    TOC Ny medlem


    Det måste du prova på själv.:)

    mvh /TOC
     
  12. DanielW

    DanielW Medlem

    Synnerligen skrämmande läsning att ej IFR utbildade personer flyger IMC.
    Skulle kunna skriva flera rader om hur olämpligt det är, men jag hoppas att Ni själva inser det.
     
  13. Nicklas

    Nicklas Ny medlem

    Vad jag har förstått så är de Svenska/Europeiska reglerna för mörkerflygning rätt generösa för VFR. Jag flög i vintras med en helikopterpilot (som även flög fpl) i Karibien som berättade att i hela området från Florida och söderut, i såväl amerikanskt som andra länders luftrum så krävdes IR-bevis för att få flyga i mörker. Killen hade varit pilot i 25 år men gillade inte att flyga över öppet hav eller exempelvis bergig eller skogsterräng i mörker med enmotoringa farkoster om man inte var tvungen. Utan att ha någon vidare erfarenhet i ämnet så kan man ju vara beredd att hålla med.
     
  14. TOC

    TOC Ny medlem


    Att en hel del av mörkerflygningen är flygning utan yttre referenser är fakta,särskild flygning över hav,inte IMC

    Och regelmässig helt OK

    Om det är olämpligt eller ej är hellt annan sak.

    Syftade med inlägget till svårigheter att upptäcka ibland om man är i moln eller ej.

    mvh /TOC
     
  15. TOC

    TOC Ny medlem

    Jag hänger inte med....


    mvh /TOC
     
  16. DanielW

    DanielW Medlem

    Finner det skrämmande då risken finns att outbildade piloter finns i mitt område när jag flyger IMC.

    Har hänt och kommer säkert hända igen. Många överskattar sin egen förmåga som VFR pilot att kunna på ett säkert sätt navigera och kontrollera flygplanet IMC.

    Det är en sak att sitta med lärare eller skyddsglasögon, en helt annan att ligga IMC med allt vad det innebär i form vertikala rörelser inom molnet samt stress.
    Att sedan ens tänka tanken att börja mixtra med strobben/ljus för att detektera moln är som man säger i Norrland obra.
     
  17. TOC

    TOC Ny medlem


    Det finns gott om outbildade piloter runt om dig,men flyg lungt.:laugh

    Vad gäller utbildning hos undertecknad har försökt ligga i vad gäller utbildning.
    Har aldrig överskattat egen formåga.

    Har inte pratat om skydsglasögon,inte att mixtra med strobben.

    Har släckt strobben pga......

    /TOC
     
  18. DanielW

    DanielW Medlem

    Mitt/mina inlägg riktar sig inte direkt mot dig, utan är mina generella tankar. Jag vet inte hur många rapporter det finns när VFR piloter har havererat pga IMC.
     
  19. TOC

    TOC Ny medlem

  20. DanielW

    DanielW Medlem

    "Inte glömma rapporterna när IFR piloter har havererat pga IMC."

    Absolut, man blir inte någon hjälte på IMC flygning bara för att man har en IR behörighet. Att flyga IMC med turbulens som ensam pilot är något jag drar mig för, speciellt i enmotoriga flygplan.

    Sedan är ju IR som allt annat, utbildningen är bara ett litet första steg, kunskapen kommer med erfarenhet. Jag har c:a 100h IFR varav max 20 är under riktig IMC och ensam pilot så jag kallar mig inte för erfaren eller expert på området.
     

Dela sidan