Hur ser ni på användandet av autopilot i småflygplan?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 22 April 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hur ser ni på att använda autopilot i småflygplan där sådan utrustning finns installerad?

    Några kanske säger direkt att då tappar man "flygtrimmen" och visst kan det leda till det, om man enbart låter autopiloten flyga planet vid varje tillfälle.

    Sedan jag blev introducerad till autopiloten i en Cessna 172 är jag av den uppfattningen att den har väldigt många fördelar, speciellt vid längre sträckflygningar. Bland annat så avlastar den mig vilket gör att jag har mer mental tankekraft över för andra viktiga uppgifter som exempelvis att kommunicera med flygtrafikledningen (i trafikintensiva områden), hålla uppsikt utåt och sist men inte minst för att navigera mig fram i lufthavet!

    Berätta gärna om era erfarenheter och hur ni använder autopiloten när ni flyger!

    Hälsningar

    Fredrik
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Autopiloten är ypperlig när det gäller att avlasta den stackars flygföraren en stund.Bara en enkel wing-leveler är skön att ha i kyttigt väder när man behöver plocka fram en plate eller vika om kartan.

    Det viktigaste är att man vet hur autopiloten fungerar. Autopiloten i 172:an som du flyger Fredrik (172 SP årsmodell 2000 ?) går ju att manipulera så att det kan bli heltokigt om man inte kan den. Då gäller det att man läser på innan man flyger, eller så man tar med sig någon som kan den och kan förevisar finesserna.

    För det mesta flyger jag själv utan autopilot men använder den stundtals i planflykt för att göra livet litet enklare. Det är nog svårt att påstå att planflykt har så mycket med flygtrim att göra.

    Men å andra sidan så flyger jag för det mesta flygplan utan autopilot och då har man inte så mycket att välja på.

    MVH
    Håkan
     
  3. Mats B

    Mats B Medlem

    Den är ju perfekt att ha på sträckflygning.
    Jag och en kamrat i klubben flög just den Cessna som tidigare refereat till på en liten tur ESSP - EDNY t.or. och då kan det ju bli en aning ansträngande att handstyra hela vägen. Det var perfekt som avlastning för kartläsning, kolla upp flygplatskort etc. men man ska vara på sin vakt hela tiden då just denna autopilot har lite "hyss" för sig.

    mvh / Mats B
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det stämmer Håkan, det är en 172 SP från år 2000. Det jag har lärt mig när jag använt autopiloten är att låta den jobba "i lugn och ro". Har jag exempelvis ställt in en höjd så kan den faktiskt överskjuta höjden något innan den går tillbaka och stabiliserar sig. För övrigt tycker jag den sköter sig bra. Jag tycker de flesta funktioner som autopiloten har står bra beskrivet i dokumentationen.

    När ni pratar om att autopiloten har "hyss" för sig, vad tänkte ni på på? I vilka situationer? I vilka moder? Gäller det enbart den här modellen (Bendix/King)?
     
  5. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Fredrik,
    Den 172:an du brukar flyga och den som jag oftast flyget stod och gnuggade sin akroppar emot sig i samma container under transporten till Sverige. Hde de stått där längre så kanske det hade kommit med en 152:a på köpet. :)

    Det nda bekymmer jag haft med den typen av autopilot var att jag drabbades av "runaway trim" under självtesten före start. Enda sättet att lösa problemet var att rycka säkringen annar så så for trimmen upp och ned till ändlägena hela tiden.
    Om ett sånt fel uppstår under flygning så gäller det att inte sitta och sova............

    MVH
    Håkan
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Räckte det inte med att köra disengage på autopiloten för att lösa problemet?!
     
  7. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Nej, tyvärr så räckte inte det, utan det fick bli säkring ut och en tejpbit på den så att efterkommande skulle förstå. Tusan vet vad det egentligen var för fel men det får jag ta reda på

    Håkan
     
  8. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej Fredrik, precis samma problem och lösning som Håkan beskriver gäller autopiloten på den individ du och jag flyger.
    Jag har ingen aning om varför det beter sig på detta viset. :q

    mvh / Mats B
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för informationen Mats!

    Mvh
    Fredrik
     
  10. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Vid IFR-flygning "single pilot" så har det kommit på tal många gånger att förbjuda flygning utan autopilot.

    En nyutexaminerad instrumentflygare har ju bevisat att han vid åtminstone ett tillfälle klarar av att som ensam pilot (och ofta i värsta möjliga situation) flyga ett småflygplan IFR. Dock är det ju så att det inte krävs en lika stor ansträngning för att behålla sin instrumentbehörighet... Jag läste en artikel ganska nyligen i Flying (tror jag?) där författaren mer eller mindre kallade single pilot IFR utan autopilot en inbjudan till katastrof, och nog talar statistiken sitt tydliga språk i frågan.

    Autopiloten är inte annorlunda från höjdrodret, trimmen eller landstället i ett flygplan. Det är ett verktyg som skall användas inom rätt ramar och situationer på rätt satt, med rätt utbildning, annars kan det gå åt helvete.

    Inställningen kring autopilotens användande i småflygplan har länge i USA varit något tvekande. När jag tog mina cert var det t.ex förbjudet att använda autopiloten under flygprov, eftersom det var "fusk". Nu för tiden är det dock så att om planet är utrustat med autopilot så MÅSTE ansökande bruka den under flygprovet, för att där demonstrera att han är bekant med all utrustning som finns i planet, och när / hur den bör brukas.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. TOC

    TOC Ny medlem

    Läser inlägg daterat den 22 april -07 där det står att "det är nog svårt att påstå att planflygt har så mycket med fygtrim att göra."
    Vilken del av flygningen tycker ni har med flygtrim att göra?
    TOC
     
  12. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Jag tror att den gode Håkan alltså menar flygtrim i bemärkelsen av hur rostig man är på att manövrera farkosten. Planflykt klarar ju oftast (åtminstone i min erfarenhet) även de rostigaste :)
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

    OK !
    Jag har nog missuppfattat begreppet flygtrim,att manövera fpl har bara varit en del av det hela.
    mvh.TOC
     
  14. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Många kloka ord har sagts här om autopilot och jag instämmer i att den är att utmärkt hjälpmedel. Vill bara komplettera med att den kan rädda ditt och dina passagerares liv om du råkar ut för oförutsett dåligt väder och måste tillbringa någon timma i moln - kanske göra en ILS-infltgning utan att ha tränat det.

    Med autopiloten inkopplad i en sådan situation blir du automatiskt lugnare. Den vet inte skillnaden mellan VMC och IMC utan flygar stadigt vidare. Så du kan fokusera på att ta dig ur situationen.

    Men det här förutsätter att du är van vid att använda den. Annars blir den ytterligare en distraktor. Så mitt råd är att utnyttja autopiloten regelbundet om du har en.

    Var också uppmärksam på att ett fel i autopiloten kan mycket snabbt leda till en grävande sväng.

    Allan
     
  15. Danny

    Danny Ny medlem

    En del småkommentarer.

    Vet inte om det skrivits men en del AP har inte höjdhållning. Med dem måste man hålla höjden själv.

    En del AP kan man ställa in att flyga mot en kurs eller en VOR. Om man flyger på en kurs gäller det att komma ihåg att rätta till kursgyrot med jämna mellanrum.

    En del AP har approach mode och klarar alltså att flyga in mot en ILS.

    En AP med höjdhållning som jag flög med klarade höjdhållningen fint om det inte var för mycket termik.

    Om rodren går fram och tillbaka mellan ändlägena beror det på att reglerkretsen självsvänger. Ungefär som när man håller en mikrofon för nära en högtalare och det tjuter. Det beror antingen på givarfel (är givarna anslutna?) eller på ett elektriskt fel i reglerkretsen.

    AP är närmast en nödvändighet när man skall vika 1:250.000-kartor ;-)
     
  16. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Sedan jag lärde mig nyttja AP är det en dröm att vika kartor under pågående flygning! :e
     
Laddar...

Dela sidan