Hyra större flygplan

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av FOAlexander, 13 November 2008.

  1. FOAlexander

    FOAlexander Ny medlem

    Jag letar efter hemsidor där man kan hyra flygplan (runt stockholm).
    Jag hittar bara för cessna 172 samt PA28 etc.
    jag är ute efter lite större körror så som cessna caravan, king air ?

    MVH : Alexander Chibout
     
  2. Kalle

    Kalle Medlem

    Nyköpings flygklubb har en Saratoga...

    www.nfk.nu

    ... och en flygförening i Västerås har ju en DA-42 tillgänglig. Jag kommer dock inte ihåg webadressen på rak arm...
     
  3. kalleh

    kalleh Ny medlem

    Får jag fråga varför du ställer frågan?
     
  4. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Du kan också pröva med privata flygplansägare. Allt beror ju på vad du skall ha den till, men PA32 och PA32R är nästan lika lättflugna som motsvarande PA-28-or. Du kan ha upp till sju personer ombord på kortare turer och sex om du skall längre. Jag har ingen egen erfarenhet av C-206, men efter vad jag hört, är den också tämligen rättfram ur pilotsynpunkt.

    En annan fördel med privat uthyrning är också att klubbarnas ofta väldigt strikta regler för flygtidsuttag inte gäller. Nackdelen är att du kanske måste teckna en tilläggsförsäkring. Du har inte heller garanti för att underhållet har utförts lika strikt på en flygklubb. Det gäller delvis andra regler för privata ägare. Det är t.ex. tillåtet att hyra ut flygplanet i begränsad omfattning utan uthyrningstillstånd.

    Räkna med att du måste göra en checkflygning med ägaren även om du är behörig på typen. Passa då på att fråga om exemplaret har några egenheter som du behöver känna till.

    Hälsningar/Allan
     
  5. BamBam

    BamBam Ny medlem

    Det kan nog vara svårt att göra en checkride på en PA32 när han bara är 16...
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Att vara ung är en åkomma som går över med tiden utan att man behöver göra något åt det :)

    Hälsningar/Allan
     
  7. BamBam

    BamBam Ny medlem

    Ja, heheh...sant. Men då har priserna dessvärre förändrats.
     
Laddar...

Dela sidan