Intressant raketflygare...

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Adam, 1 April 2009.

  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Här är en kul skiss på ett flygetyg från 30-talet:

    http://www.paleofuture.com/blog/2007/8/23/cyclonic-rocket-circa-1930.html

    Tydligen skulle den alstra lyftkraft med "roterande vingar" som drivs av raketmotorer... och skapa framdrivning med turbinblad och raketer. Knivigt koncept! Hade den kunnat funka?
     
  2. Jocke

    Jocke Medlem

    Kool grej! :h

    Nu vet jag inte riktigt hur de där "raketmotorerna" skulle funka. Gasturbinen var väl inte riktigt uppfunnen ännu, så man kan gissa att det snarare var nåt slags traditionell raketmotor. Inte heller vet jag hur kraften skulle överföras till rotorerna, men spontant känner jag att det där påminner lite om turboprop. Fast propellern är reducerad till nåt slags sprialformad fläns, som inte lär vara tillnärmelsevis lika effektiv. Tveksam om motorn skulle funka särskilt bra. Möjligen om själva rakteten alstrade tillräcklig thrust, men vad skulle man då ha de där rotorerna till?

    Ett annat problem är stabiliteten. I och med att det saknas stabb och sånt är man helt beroende av att de bakre motorerna genererar lika mycket "lyftkraft" som de främre. Det lär behövas ett styrsystem i klass med Gripens för att hindra den från att spinna loss i framförallt loopingplanet, så fort någon motor lämnar lite högre effekt än en annan. Och att finjustera dragkraften hos en traditionell raketmotor vet jag inte riktigt hur det skulle gå till...:unsure

    Det var nog ingen tillfällighet att vi aldrig så modellen i luften. :)
     
Laddar...

Dela sidan