Ipad vs Android?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Pesaflyer, 20 Juli 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Pesaflyer

    Pesaflyer Medlem

    Hej.
    Jag kommer att köpa mig en surfplatta snart men är lite rådvill i frågan om vilken platta som är bäst i flygsammanhang. Har nu provat Airnav pro på en Ipad och blev imponerad. Men appen finns ju till Android-plattor också, desutom billigare. Till Android finns även Swflightplanner som sägs vara förträffligt men det finns ingen Ipad-version. Alternativen för mig är en Ipad eller en Samsung 4G platta. Finns det någon som kan rekommendera eller avråda ett alternativ och på vilka grunder isåfall?
    Mvh Peder Sandström, Sollefteå.
     
  2. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Kan inte säga nåt om android men ipad ligger ju före med allt!
    Det är nog svårare att hitta ett sugkoppsfäste eller yokefäste till en android platta....
    Android är billigare men ipad är och förblir nummer ett tror jag!!

    Lennart
     
  3. Pesaflyer

    Pesaflyer Medlem

    Tack Lennart.
    Fästen och sånt löser sig oavsett vilken platta jag väljer eftersom jag ska göra en ny instrumentbräda och anpassa layouten för plattan.
    Jag är mer intresserad om det är någon skillnad i den t.ex inbyggda gps:ns prestanda, tillförlitlighetheten i hård och mjukvara etc. Utanför flygeriet så sägs ju Appleprodukterna vara frånåkta vad gäller processorer och användarmöjligheter...om man inte frågar Appleägare förstås.:confused:
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    "Ipad ligger före med allt"? Det är att ta i skulle jag vilja säga. Många Android-enheter är minst lika bra och betydligt billigare. Det som ligger före är att en del utvecklare av flygprogramvara inte gjort Android-versioner ännu. Men både Jeppesens program för att visa kartor/text från deras VFR/IFR ruttmanualer och Skydemon finns för Android. Jag använder själv Skydemon och det fungerar förträffligt -- t.o.m. på min mobiltelefon!
     
  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det jag menade var att dom flesta applikationer utvecklas först till ipad och det finns klart mer tillbehör till ipad.
    Det borde vara av den enkla anledningen att ipad tillverkas i två storlekar.. Android är ju ett operativsystem.. Ingen platta..
    Hur många android plattor finns det idag tro? Inte enkelt för en tillverkare av tillbehör som tex hållare med div fästen...
    Synd egentligen eftersom en android platta är billigare och minst lika bra..

    Lennart
     
  6. Pesaflyer

    Pesaflyer Medlem

    Så om man struntar i fästen och tillbehör så gör jag inget sämre köp om jag väljer senaste Samsungplattan än en Ipad om man använder samma appar?
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Rätt säkert inte, men kolla för säkerhets skull att appen har samma funktionalitet. T.ex. Skydemons Androidapp är lite efter iPad-versionen i utvecklingen eftersom den bara funnits i några månader och utvecklarna inte hunnit ikapp.
     
  8. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det enda som kan skilja är väl dom inbyggda gyro acceleratorerna som visar bankningsvinkel och dom är inte speciellt bra på ipad.
    Där behöver man en extern gyro som tex Levils manick.. Men då går det sex sju tusen till...
    Om du hittar ett sätt att ha tex en samsung i cockpit så är det väl ett enkelt val... :)
    Själv har jag haft ipad alldeles för länge för att ens orka lära mig nåt nytt! ;)
    Men just air nav pro har en grym EFIS funktion som kräver bra montering och bra gyron.
     
  9. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    Android kan jag inte uttala mig om men jag använder mig utav iPad i FFK och privat en mini iPad 64Gb. mini iPaden är dubbelt så lätt och smidig och i mitt fall har jag köpt en mini iPad 64Gb och den i alla moment mot en stor iPad. Jag har ett "stridsvagnsskal från Griffin och trots det går den ner i mitt Jeppesen knee board. Där funkar screen Touch metoden fast jag har den nedstoppad i plastfickan på Jeppesen kneeboarden och griffinsskalet har en plexiglas
     
  10. peter s

    peter s Ny medlem

    Om du köper Ipad så tänk på att köpa 3G varianten, alltså inte bara Wifi. Det är bara 3G varianten som är utrustad med GPS. köper du wifi varianten måste du ha en extern GPS mottagare som tillexempel din telefon.
    Jag har använt Ipad och Air nav pro i 3 år och är väldigt nöjd. Jag har flugit i Sverige, Danmark, Holland och Tyskland med Air nav pro och inte hittat något som inte överensstämmer med kartan.
     
  11. whaoom

    whaoom Ny medlem

    Ett hett ämne i denhär debatten borde ju vara SvFF, är det någon som vet om det är på G till Android än? :)
     
  12. Pesaflyer

    Pesaflyer Medlem

    Kan ju se att Ipad dominerar i cockpit så jag går ju emot strömmen då jag köpte en Samsung:)

    Har installerat Air nav pro och det ska bli intressant att "provflyga" appen. Sen får man hoppas att Svff kommer till android och att det kommer en prenumeration som endast gäller den digitala versionen.
     
  13. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag har kört svff på ipad i ett år. Jag skulle aldrig åka utan papper!! Två gånger har det inte gått att starta svff appen!!
    Så valet mellan ipad vs android ska inte baseras på svff...
     
  14. Pesaflyer

    Pesaflyer Medlem

    Nä det är nog sant. Tyckte det lät praktiskt bara. Hade Svff för många år sedan och höll på bli galen på alla rättningar. Fast det var under tiden då kartorna byttes från de gamla blåvita till de i färg. Kanhända kommer rättningarna lika ofta nuförtiden.
     
  15. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Air Nav Pro ligger också lite efter på Android men man verkar jobba hårt på att komma ikapp. Angående Svff har den blivit mycket stabilare i nya versionen. Någon som vet något om ryktet att det ska komma "geo referenced"-kartor i Svff?
     
Laddar...

Dela sidan