IR - En livräddare?

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Jonas, 15 Augusti 2007.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag misstänkte det. Är MIL-AIP offentlig?

    Jonas
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Det var väldigt roligt att få göra det på "riktigt" i moln och utan skärm.

    Att kunna nyttja hela lufthavet utan att tänka på de tak och väggar molnen utgör måste vara befriande. Speciellt att vara befriad från tankarna av den fasa/död :( som förknippas med IMC och veta att man kan bemästra en IMC situation.

    Förresten. Någon som vet vad en komplett IR-utbildning kan kosta? Jag har bara sett några siffror för de olika individuella momenten. IFR lektioner verkar vara dyrare än VFR? Verkar som teorin kostar runt 22000. Varje simulator ca 1300/h och flygning runt 1900/h. Har för mig att man får flyga 20 lekt i simulator. Så det borde bli 22000+1300*20+1900*30+övr avgifter för cert/uppflygn.
    22000+26000+57000=105000+10000. Så det borde bli runt 115000? Är summan rimlig?

    Det är en saftig summa som borde stoppa de flesta privatflygare som redan har höga kostnader för sin hobby. Halva summan skulle vara lite mer motiverat.

    Som tidigare sagts vore ett IMC bevis som de har i England en bra kompromiss och livförsäkring.

    Jonas
     
  3. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Har kommit fram till det idag att om man bara fick göra en molngenomgång och sen gå on top istället för att flyga på 800 fot och sniffa på trädtopparna.
    5 timmars utbildning så skulle vem som helst klara av att ligga rätt på vingarna med hjälp av horisontgyro.
    Sen så med alla navigeringshjälpmedel så är det inte svårt att hålla reda på sin position, man klarar ju det när man går on top?
    Den utvecklade radarutrustningen hos trafikledarna borde göra så en seperation är möjlig den stund det tar att göra en molngenomgång.
    Detta skulle öka tillförlitligheten för VFR och vem tycker egentligen att det är kul att flyga när det är overcaust på 1000 ft?

    Var bara tvungen att ventilera mig lite såhär på kvällen :)
     
  4. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Jag hade IR för ett par år sedan (att jag inte har det fortfarande beror på att jag inte har tillgång till något lämpligt IFR-utrustat flygplan).
    Jag hade samma tanke som du Jonas när jag började utbildningen. Men jag insåg ganska snabbt att molnen fortfarande var en ganska stor begränsning.
    Ex. Vintertid kunde jag glömma att flyga IMC, pga isbildning. Sommartid när IMC gällde var det väldigt ofta prognosen talade om embedded CB, dvs CB som ligger och gömmer sig i resten av molnen. Att flyga då utan väderradar är inget jag ville.

    Så min uppfattning var då att det fortfarande fanns en hel del väderrelaterade begränsningar kvar trotts IR-beviset i handen. Ska tillägga att det jag flög var PA28-181 av äldre model med vanlig IFR-planel (klockor + GNS430) utan väderradar/stormscope och avisning.

    Jag ska också säga att jag hann inte flyga sådär jätte mycket IMC innan jag tappade ratingen, så jag är inte den mest erfarna IMC-piloten... Det kan ju mycket väl vara någon på forumet med mycket mer erfarenhet som har en annan uppfattning.

    Men jag ångrar inte att jag spenderade dyra pengar på det, det var roligt och nyttigt och man blev helt klart en bättre pilot tyckte jag. Sen är det ju lite kul få säga saker på radion som "left heading 330 clearad ILS rwy 30" och sånt som dom "stora"pojkarna gör :)

    mvh Staffan
     
  5. Peo

    Peo Ny medlem

    Här är de kostnader jag har haft under min IR-utbildning på Linköpings flygklubb:
    Teori: 10100 (Böcker ingick ej. Lånade Oxford-böckerna av en polare)
    Medical: Man behöver ett audiogram-tillägg till sin Klass 2 med. Kom inte ihåg den exakta siffran, men ca 500 pix.
    Flygning: 20h simulator. Nuvarande pris på LFK 900 kr/h => 18000. 30h i flygplan. 1400 kr/h i ungefärligt medeltal (har rabatt baserat på deponerat kapital i klubben). Priserna har dock gått upp på slutet så nu ligger de lite högre. Summa 42000.
    Teori: 7 prov 600 kr/prov (250kr till klubben och 350 till luftis) => 4200 kr.
    Uppflygning + utfärdande av cert. 4300 + 600 => 4900 kr.

    Summa: 79700 kr.

    Edit: Glömde förreste bort hyra av plan under uppflygningen. Har hört att uppflygningen tar ca 1 timme (Har inte gjort den än. Det är dags på fredag...) så lägg på ca en tusenlapp på slutsumman ovan.
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Nu har jag fått lite svar angående kortare IR-utbilding från Martin Antvik/AOPA Sweden. Sammanfattningsvis så blir det ingen kortare IR-utbildning, men det kommer snart bli möjligt att dela upp den i två delar.

    Jonas

    Nedan kommer lite utdrag från några av hans mail.



    "
    Vi och även IAOPA i Europa propsade att man skulle korta av IR kursen för
    att få ner kostnaden. Till viss del kommer ändringar i regelverket, men
    det kan ligga ca ett år bort i tiden. Även viss osäkerhet hänsyn att
    EU-myndigheten kommer att ta över certifikatbestämmelserna på några års sikt.

    I sak innbar ändringarna tyvärr inte att totalkostnaden sjunker i någon
    nämnvärd omfattning eftersom man redan i dag kan skola 35 av 50h i
    simulator.

    Förslaget resulterade i en viss förenkling, men inte den stora
    kostnadsbesparing som vi hade önskat. Den vinsten som bli är i princip att
    man kan dela upp flygdelen av sin utbildning i 2 delar. se mer nedan:

    10h av instrument-timmarna kan skolas helt separat från själva IR-kursen.
    Eleven får sedan ett intyg om de 10h och de kan han/hon sedan utnyttja vid
    själva skolningen.

    När det gäller teorin lev förslaget tyvärr ur vår synpunkt rättså
    urvattnat, eftersom teori-syllabusen ligger så gott som fast som tidigare.
    Av erfarenhet vet jag att det är den omfattande IR-teorin som för många
    sätter käppar i hjulet för att ta den flygsäkerhetshöjande IR-kursen.

    VI kan dock glädjas åt att man i alla fall kan dela upp sin IR-kurs i 2
    delar. För den som vill flyga sina första 10h så kan man göra det för att
    känna om det här är något att bygga vidare på. Man behöver i alla fall
    inte slanta upp för hela kursen direkt.

    ...

    * Den ändringen vad gäller IR-utbildning ligger i amendment 7 till JAR-FCL 1.
    Man räknar med remiss i början av 2008 och i kraft aug-sept 2008.

    * För att säkerställa kvalitet på de 10 första instrument-timmarna måste
    det finnas en syllabus. Som det var skrivet i NPA (Notice of proposed
    amendment) så skulle de 10 timmarna göras i en FTO. AOPA-Sweden föreslog
    att även RF skulle kunna genomföra dessa första 10 timmar för att hålla
    kostnaderna nere. (vi har så få FTO i sverige, många fler RF) RF är ju den
    typ av flygskola som många klubbar har. Endast Linköping har FTO.

    * Teorin kommer att ligga kvar de närmaste åren som det ser ut i dag.
    "
     
  7. Kalle

    Kalle Medlem

    Allan, var har du hittat något sådant? Låter som en solklar missuppfattning. Och en farlig sådan...

    (På I-färdplan och givetvis med I-bevis är det tillåtet, sk "indian terriotory" men allt annat låter skumt)
     
  8. allan.emren

    allan.emren Medlem

    OBSERVERA!!!
    Det övre citatet avser det engelska IMC-beviset. I Sverige är det (tyvärr) inte lagligt. Det skulle helt klart vara en livräddare om det vore.

    Informationen fick jag på flygplatsen Blackpool i England. När jag hade landat där, blev det en oanmäld kontroll av certifikat och flygplanspapper. Inspektören från Engelska Luftfartsverket (CAA), gick mycket noga igenom alla dokument. När allt var i ordning, blev det ett litet mycket trevligt samtal. Eftersom väderutsikterna inte var de bästa, kom vi in på IMC-bevis och befogenherna enligt detta.

    Jag beklagade att sådant inte fanns i Sverige, så jag fick nog vänta på bättre väder. Inspektören talade då om att kunde jag bara komma utanför kontrollzonen, så var det bara att stiga upp genom stratustäcket, bara jag inte hade passagerare. Det enda spm krävdes var att jag hade ett par timmars träning på instrumentflygning. Med IMC-bevis skulla jag kunna göra samma sak med passagerare ombord.

    Hälsningar/Allan
     
  9. Kalle

    Kalle Medlem

    Aha! Då förstår jag vad du menade. Jag blev lite förvånad eftersom dina övriga inlägg brukar vara av så hög kvalitet.

    Håller f.ö. helt med om att en begränsad molngenomgångsbehörighet skulle vara värdefull i alla länder. Det är ju inte alltid riktigt samma sak att flyga IFR som att flyga IMC...
     
  10. Kalle

    Kalle Medlem

    Ett tillägg!

    Jag har svårt att svälja att det skulle vara tillåtet att flyga IMC på ett VFR-cert utan någon rating ens i brittiskt luftrum. Hela idén med VFR är ju att man skall se och bli sedd. Jag har inte lyckats hitta något som stöder den här kontrollantens utsago i brittiska regelverken men här är en sammanställning över deras luftrumsminima:

    http://www.caa.co.uk/docs/64/ATS%20Airspace%20Classification.pdf

    Ingen skugga över Allan dock, som verkligen håller hög standard på sina inlägg. Men det är ju så att inte ens en myndighetsperson alltid har alla regler klara för sig och här kan det ju föreligga ett missförstånd.

    Kan någon hitta belägg för att IMC på ett enkelt VFR-cert skulle vara tillåtet i brittiskt luftrum vore det intressant att se.

    mvh
    Kalle
     
  11. TOC

    TOC Ny medlem

    Att flyga IMC på ett VFR-cert är tillåten i en massa länder,även i Sverige.

    Vissa länder är det tillåtet även under mörker.

    /TOC
     
  12. Kalle

    Kalle Medlem

    Vad bra, då släpper jag mitt I-bevis ;)

    Hur tänker du då? Jag menar inte Speciell VFR alltså, utan ren IMC-flygning. Var hittar du belägg för ditt påstående?
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem


    Men jag gör det,SVFR =ren IMC flygning.
    /TOC
     
  14. Kalle

    Kalle Medlem

    För att klarlägga.

    Mitt inlägg grundar sig på en brittisk kontrollants påstående att man i brittiskt okontrollerat luftrum kan flyga under VFR-minima om man bara har inte har passagerare.

    (SVFR kan endast utföras i CTR och det finns minima för detta också (>1,5 km sikt och fritt från moln, för flygplan dager alltså...)

    Att SVFR skulle kunna anses som ren IMC är ju inte rimligt eftersom det är just SVFR ;)

    Alltså, jag påstår att det är ett missförstånd att man kan flyga i moln på VFR-behörighet utanför kontrollerat luftrum i England. Som belägg för detta hänvisar jag till länken ovan. Kan någon hitta någon bestämmelse som motsäger detta vore det intressant med en länk, eller referens.
     
  15. TOC

    TOC Ny medlem

    OK!
    Det är ett forum,inte en rättegång.
    /TOC
     
  16. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Hm. Även om det inte är en rättegång kan det ju vara intressant att veta vad som gäller.

    Den undersökning som refereras till på några ställen här - och som i och för sig är rätt gammal - finns på många ställen på nätet, t ex på

    http://www.ronleon.com/178seconds.html

    Den är rätt tänkvärd. Som jag tror det var Staffan som inpräntade så är flygning i aktuell IMC, dessutom kanske helt plötsligt påkommen i en även i övrigt knivig situation, något helt annat än att sitta med IFR-goggles en vacker sommardag med lärarn i högersitsen...

    Den refererade undersökningen skedde alltså om jag förstått det rätt i simulatorförhållanden. Då är vi de allra flesta av oss väldigt skickliga flygare...
     
  17. TOC

    TOC Ny medlem

    Vad som gäller i England vet ej.
    I Sverige är IMC kontra VMC gränserna tydliga,det finns inte ren IMC eller mindre ren IMC........
    När det är IMC i C-luft,då är det tillåtet att flyga utan IR behörighet och då begär alt man får SVFR klarering och endast i controllzon.

    /TOC
     
  18. Peo

    Peo Ny medlem

    Nja, det är väl att göra det lite enkelt för sig... Du har fortfarande krav på marksikt samt att det ska vara sikt vid marken och i luften större än 1.5 km.
     
  19. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Troligen inte ett missförstånd, men en bestämmelse som ändrats. Sådant inträffar ju då och då.

    Jag har gjort en sökning och kommit till samma slutsats som Kalle:
    I UK krävs IMC-rating för flygning i moln, med eller utan passagerare.

    Händelsen jag refererade till utspelade för många år sedan. Det förefaller mig otroligt att en kontrollant, vars yrke är att se till att piloter följer alla bestämmelser inte skulle veta vad som gäller. Lika märkligt som en trafikpolis som inte känner till trafikreglerna.

    Hälsningar/Allan
     
  20. TOC

    TOC Ny medlem


    Det var nog det här som allan .......
    http://www.flightglobal.com/2008/01/25/221113/uk-battles...a-pilots.html
    /TOC
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. allan.emren
    Svar:
    4
    Visningar:
    2,922

Dela sidan