Köpa handhållen GPS

Diskussion i '060 Navigation' startad av dx, 22 December 2007.

  1. dx

    dx Ny medlem

    Hej!

    Jag går i tankarna att köpa en handhållen GPS som jag främst vill använda i luften. Har kikat lite på Garmins eTrex serie i färg men det finns ett antal att välja bland. Är det någon som har någon erfarenhet av dom eller liknande. Har tänkt lägga ut runt 2500 kr.

    Och hur fungerar det med kartorna osv. Jag vill ju kunna se kontrollzonsgränser, inpasseringspunkter, fyrar m.m. kan man på något sätt köpa / ladda hem flygkartor eller får man för hand lägga in allting via koordinater?

    Jag är som ni kanske märker ganska ny på området så all hjälp uppskattas :)
     
  2. Housh

    Housh Ny medlem

    Tja, skulle inte förvåna mig om du har kollat in siten jag postar men man vet aldrig. Info om olika modeller..

    http://images.google.se/imgres?imgurl=http://www.garmin.se/.adimg%3Fi%3D6781%26v%3Dlarge&imgrefurl=http://www.skyadventures.se/index.asp%3Fid%3D371&h=440&w=300&sz=67&hl=sv&start=2&tbnid=Yqopd5bLIeb98M:&tbnh=127&tbnw=87&prev=/images%3Fq%3DGarmins%2BeTrex%26gbv%3D2%26svnum%3D10%26hl%3Dsv%26sa%3DG

    Vh Hous.
     
  3. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Enligt min flyglärare kostar det en förmögenhet att ha en flyg-GPS med all utrustning man behöver (inpasseringspunkter, tma, luftrum osv)

    Går upp emot en 10.000 för en rejäl, men det är samma sak där som med all annan elektronik, avvakta ett par år så finns dem för tusenlappen. Bättre att öva sig på den "analoga/manuella" viset ett år par år till..
     
  4. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Jag brukar låna en Garmin 196 på distansflygningar, riktigt bra tycker jag.
    Med FFK har jag tillgång till någon mindre Garmin, vet dock inte namnet.
    196:an kan man se alla luftrum och höjder bara man för pilen över dem.
    Den lilla ser man också kontrollzonen. Tror det är standard på de flesta faktiskt. Inflygningspunkter tror jag dock du får lägga till själv.
    Sen så får man ju inte använda de här som primärnavigering kommer någon snart säkert att ta upp, men de underlättar mycket tycker jag.
     
  5. dx

    dx Ny medlem

    Som vanligt när det handlar om flyg är priserna högre :)

    Nej precis. Har alltid använt karta när jag flygit men nu vill jag ha en gps också! Många verkar ju använda handdatorer och PocketFMS. En sån lösning kanske är bättre. Då blir det ju verkligen flyganpassat och billigare än en Garmin flyg gps... Borde kanske leta efter en sådan istället.
     
  6. Ben

    Ben Ny medlem

    Jag kan tipsa dig om en grej.
    Alternativt kan du köpa en PDA (Handdator).
    Det finns en uppsjö program som kostar allt mellan
    himmel & jord för flyga och bil körning.

    Även för inscannade TMA kartor.

    Själv håller jag på utvärdera "winpilot" som hittils
    är det bästa jag provat.

    Jag kör på en HTC TyTN II mobiltelefon.
    Men det finns billigare alternativ!

    Se skärmdumpar här: http://ben.kraal.se/stuff/pda/winpilot/
     
  7. dx

    dx Ny medlem

    Tack för tipsen! Det får nog bli en PDA. Frågan är bara vilken, finns ju en uppsjö av dom också.

    Någon som har tips på billig men ok PDA för detta? Känns inte som jag vill lägga ut mer än ~2000. Men köper gärna begagnat : )
     
  8. gramlin

    gramlin Medlem

    Synd att du inte hade budgeterat för 10000 till, för då kunde du köpt en UREN istället... 7" touchscreen rockar...

    Kör själv pocketfms på en sån. Mycket trevligt.

    (http://www.portablefuture.com/)
     
  9. dx

    dx Ny medlem

    Hade inte varit helt fel nej :)

    Kan man koppla in en GPS-receiver och använda den istället för en inbyggd om PDA:n har det? Har läst om några som haft dålig täckning med inbyggda. Vore väll bäst om man kunde placera modulen på instrumentbrädan precis under fönstret.
     
  10. Ben

    Ben Ny medlem


    GPS Täckning kan vara lite problem märkte när jag provade i en C172.
    I framsits, hållandes i handen var det inga problem.
    Men i baksits (under vingen) skärmades den av ofta.

    En lös GPS mottagardel borde lösa detta!
    Vissa PDAer kan man ansluta externa GPSmottagre till via kabel.
    men nuförtiden ansluter man nog enklast via blåtand.

    Då kan man placera den i vindrutan eller bakrutan.

    Kjell & company (www.kjell.com) säljer bl.a dessa GPS "puckar" .
    Ang. PDA finns det MKT på marknaden idag.
    Man är nog på säkra sidan om man köper nått med
    windows mobile 6 (den Senaste).
    iPAQ, MIO, HTC för att nämna tre märken... googla på saken :)
     
  11. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Det skall gå att hitta en handdator som kan köra WinPilot för runt tusenlappen utan några större problem om man håller lite koll på blocket eller liknande en stund. Nypriserna verkar konstant hållas på en bit norr 2000 genom att de stryker de gamla modellerna ur programmet och inför nya som kan göra allting, inklusive en kopp espresso...

    Vad gäller GPS-mottagning så är ett bra chipset A och O. Där är nog SIRF Star III oöverträffade. Jag har en lös Blåtands-GPS-puck (under tusenlappen) med SIRF Star III i. När den väl har hittat satelliter kan jag slänga den i handskfacket på bilen utan problem med mottagningen!
     
  12. dx

    dx Ny medlem

    Tackar tackar! Som vanligt börjar man leta billigt men hamnar alltid över budgeten :) Jag kommer köpa iPaq 214 när den kommer. 624mhz, 128mb ram och 4" display. Folk verkade tala gott om den på pocketfms forum. Sen om jag kör på det, winpilot eller det hemsnickrade programmet som jag såg någon på forumet hade gjort återstår att se :)

    God jul!
     
  13. Albin

    Albin Medlem

    Gör en litet tillägg till tråden och hoppas på så sätt få igång den igen.

    Finns det någon som har erfarenhet av AvMap Geopilot II eller Lowrance AirMap 2000c?

    Båda GPSerna är billigare än Garmin 296, men hur är prestandan och kartorna?
     
Laddar...

Dela sidan