Köpa utrustning via nätet (internationellt)

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av BosseB, 21 September 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Hej,

    Någon som kan rekommendera bra internationella leverantörer som skeppar till Sverige? Jag funderar på att köpa ett par Lightspeed Zulu 2, men tycker att priset här hemma är rätt saftigt. Söker alltså en trygg och säker leverantör utomlands.

    Tack på förhand,

    Bosse
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Köpa utr

    Har handlat många ggr av Sportys utan komplikationer
     
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Hur funkar det med garantier när man handlar därifrån?
     
  4. C42

    C42 Medlem

    Jag kan bara svara för mig, men jag har handlat av Harry Mendelsohn och fått en defekt intercom utbytt utan något som helst strul.
    http://www.gps.co.uk/
     
  5. stellann

    stellann Aktiv medlem

    garanti

    Jag har en gång för ett par år sen utnyttjat "garanti" på mitt Zulu headset och fått en närmast förbluffande service. Jag slet sönder headsetet fullständigt (både kablaget och bygeln). Garantitiden hade gått ut men jag frågade ändå om jag kunde få rabatt på ett nytt. Fick svaret att skicka kadavret till Lightspeeds representant i Tyskland, (Tontechnik), och inom drygt 14 dagar hade jag setet tillbaka kostnadsfritt reparerat och med en ny gratis tjockare kudde till bygeln vilket jag frågat om.

    Det var inte Sportys som stod för garantin utan tillverkaren (Lightspeed).
    Jag tror det har mindre betydelse vem man köper av. Det hänger på tillverkarens inställning. Sen har jag mycket goda erfarenheter av Sportys i andra sammanhang. (Hade en gång problem med att få hem en jacka och det slutade med att jag hade två, med beskedet behåll båda. Felet låg tyvärr här i Sverige hos en busstation.)
     
  6. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    En annan fundering är ju det här med tull och moms. Någon som vet hur stor tullavgiften blir vid import från utanför EU respektive inom EU? Momsen åker man väl dit på oavsett?
     
  7. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Letade lite på Tullverkets sida och hittade det här: aric.tullverket.se/taric/bin/tagSokNr.cgi?n=8518000000&visa=v3&d=2012-09-22&lang=SV&duty=ON&valuta=SEK&btnSok=Sök#go

    Om man klickar på hörlurar för civil luftfart verkar det vara 0% i tull. Någon som vet om det även gäller privatpersoner?
     
  8. AndreasE

    AndreasE Ny medlem

    Vill bara bekräfta Lightspeeds utmärkta service.
    Mina gick sönder, själva kontrolldelen glappade. Jag skickade de också till representanten i Tyskland och hoppades på det bästa, fick tillbaka dem en vecka senare i perfekt skick helt gratis. Hade garanti kvar men det var verkligen enkelt. Ett mail och skicka med post var allt jag behövde göra.
     
  9. BoF

    BoF Ny medlem

    Köper du inom EU så tillkommer ingen mera skatt än vad du betalar i respektive land, så med inkl. vat i priset så åker du inte på något mera som tull/moms.

    Från utsidan EU så är det tull/moms på inköpspriset och frakt.

    Sitter själv och funderar om jag skall köpa headset, köper jag det utomlands så lutar det åt England eftersom det verkar gå jämnt upp mellan USA och England efter att betala tull/moms från USA.
     
  10. nkarlstrom

    nkarlstrom Ny medlem

    Sportys

    Köpte nylingen Lightspeed Zulu 2 från Sportys i USA och en del andra grejer men rekommenderar verkligen inte Sportys.

    Dom skickade grejerna i två paket. Headsetet med UPS och det gick på 160 USD och en tröja och något annat med skild frakt för 80 USD. Det paketet har jag ännu inte sett skymten av även om det är 3 veckor sedan.

    Dom må göra fina videon, etc men deras webshop är stenålders och försändelsekostnaden vet man först när man ser på kreditkortsräkningen.

    Och så kom det tull och moms på också förstås. Så det blev rätt saftigt.
     
  11. Mikael

    Mikael Medlem

    Ha ha, så ska det vara när det fungerar.

    Jag åkte på 1.727:- i tull och moms från Tjeckien i juni (förutom den tjeckiska momsen).
    Posttullen visste inte att Tjeckien var med i EU!
    De ska återbetala senare...

    \Mikael
     
  12. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Tack för alla tips, jag kom också fram till att det går ungefär jämt ut att beställa inom EU jämfört med USA.

    Nu har jag lagt en order på Lightspeed Zulu 2 från Mendelssohn i UK, så får vi hoppas på att tullen har koll på att Storbrittanien är med i EU :)
     
Laddar...

Dela sidan