Kan jag ta PPL trots tinnitus?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Stjärnan, 3 Juni 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    God afton.

    Jag är ny här inne men har läst en del här nu på sista tiden och funnit en massa intressanta (och för mig ointressanta;)) infon.

    Jag har nyss tagit kontakt med en flygläkare för att få påbörja min PPLutbildning senare i höst. Problemet är bara att jag har tinnitus i ena örat. Jag hör sämre på det (men egentligen inte så illa som testerna visar då jag har svårt att urskilja testpipet från det vanliga suset i ena örat)
    Jag har tex inga svårigheter att höra flygledaren genom lurarna osv.
    Ska bli spännande att se vad läkarn säger om det. Jag vet inte när jag får tiden så jag tänkte höra mig för lite grann så här innan det är dags.
    För dryga tio år sedan tog jag dock segelcert och det enda som krävdes var ett hörseltest så gick det vägen.

    Har någon av er liknande problem? Vad tror ni, kommer jag att kunna ta detta efterlängtade cert? Är det någon skillnad på ribban för godkännande vad gäller PPL kontra Segel.

    Segelcertet är inte giltigt längre pga vissa orsaker med tidsbrist osv men nu känns tiden mogen för min verkliga dröm. Hoppas bara den går att förverkliga.
     
  2. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Jag är stendöv på ett öra och ingen har opponerat sig än. (och då påtalade jag det ändå vid undersökningen) Så nä, det ska inte vara några bekymmer.
     
  3. Johnson

    Johnson Medlem

    När jag gjorde mitt hörseltest för klass-2 medical för några år sedan så stod läkaren och jag i ett varsitt hörn av rummet varpå han viskade "hörd du mig?" That's it :) jag hoppas och tror att det kommer att gå vägen!!

    Skola ppl är riktig skoj, har inte ångrat en sekund av flygning, varken under skoltid eller efteråt! :)
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Om du vill ta Instrument rating senare så blir det en noggrannare hörseltest. Men om endast PPL så är det nog inte så noga.
     
  5. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Tack för era svar.. Känns ju åtminstone lovande..

    IR känns det inte i nuläget som att jag kommer att ta utan det blir nog VFR flygning för hela slanten. Fast man vet ju sällan nåt om framtiden.
    Det enda jag vet är att jag säkert återkommer med fler frågor, men kanske då i andra ämnen, hehe

    Jag kör väl på och ser vad som händer men känslan förstärktes helt klart att det är möjligt tack vare era svar. Jag ser verkligen fram mot -inte bara flygskolningen- utan faktsikt även teorin.
     
  6. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Som det är skrivet härovan - du kan nog känna dej helt lugn!
    Själv blev jag förtidspensionär p gr av tinnitus (+tranientöverkänslighet + diskantavtrubbning), men fortsätter flyga propeller och segel i "sus" och dus ;-). Skulle du mot förmodan behöva proffs-backup så är jag nära bekant med en mycket erfaren yrkesmänniska/konsult i ärendet "samband hörsel/flygbehörigheter"! Good luck!
     
  7. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Suveränt. Det tackar jag naturligtvis för. Skulle det behövas så hör jag nog av mig.
     
  8. litens

    litens Aktiv medlem

    Liten grej bara, IR är inte det samma som CPL dock krävs ett audiogram.

    Tror inte tinnitus är något problem, gå och ta en flygläkarundersökning så får du svar.

    Hoppas du börjar flyga!
     
  9. christerk

    christerk Ny medlem

    Jag har tinnitus på båda öronen samt PPL+IR. När jag tog nytt audiogram senast så nämnde jag problemet att skilja tinnitus-pipen från test-pipen. Jag fick då även prova med ett pulsat test-pip istället. För mig blev slutresultatet ungefär samma, men kändes lite tryggare när jag gjorde testet.

    Tinnitus är i sig alltså inget problem för IR, om det däremot även är en hörselnedsättning på någon frekvens så kan det bli svårare.
     
  10. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag ska testa min hörsel innan jag drar igång med min IR utbildning.
    Jag har en hörselnedsättning som heter "recrutement" på höger öra.
    Det innebär att jag saknar frekvenser och dom fungerande hörselnerverna
    försöker kompensera för det. Det gör att man hör lite sämre och kan uppleva
    distorsion om ljudet blir för starkt.
    Det kan bli problem för mig... :(
     
  11. christerk

    christerk Ny medlem

    Beror på hur mycket nedsättning du har:

    Hörseln ska testas vid alla undersökningar.
    i) Om ansökan gäller medicinskt intyg klass 1, eller klass 2 då en instrumentbehörighet ska läggas till det aktuella certifikatet, ska hörseln testas med tonaudiometri vid den första undersökningen och vid efterföljande undersökningar för förlängning eller förnyelse, vart 5:e år upp till 40 års ålder och därefter vartannat år.
    ii) Vid testning med tonaudiometer vid den första undersökningen får sökanden inte ha en hörselnedsättning som överstiger 35 dB vid någon av frekvenserna 500, 1 000 eller 2 000 Hz, eller överstiger 50 dB vid 3 000 Hz, på något av öronen. Vid undersökning för förlängning eller förnyelse ska sökande med större hörselnedsättning uppvisa tillfredsställande funktionell hörselförmåga.
    iii) Sökande med hörselnedsättning ska uppvisa tillfredsställande funktionell hörselförmåga.
     
  12. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag ska ju in snart på min medical så jag testar väl och gör en klass 1 undersökning så får jag väl veta direkt om det funkar eller inte för mig!!
     
  13. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Hej igen.

    Nu har jag klarat alla proven ang hörsel (det var ingenting egentligen. Jag skulle bara upprepe läkarens viskande ord) :) Däremot sa han att det var nogrannare prov vid IR utb som ni redan har påpekat..
    Däremot var det tydligen en issue att jag hade laseropererat ögonen. Var tvungen att genomgå ett bländtest på Aleris. Men det är nu avklarat så om ett par veckor börjar min utbildning.

    Jag måste bara få tag i flygläkaren igen så han kan skicka in pappren då han inte kunde göra det innan jag fått godkänt på bländtestet. Och nu har han semester den rackarn!

    Vet ni hur det funkar? Måste man ha fått godkännande från TS/Luftis innan man ens påbörjar den praktiska flygutbildningen, eller gäller det enbart när man börjar med EKflygning?
     
  14. C42

    C42 Medlem

    Du skall ha elevtillstånd för att får flyga EK. För att få det måste du ha medical klart. Din flygskola kan dock tillämpa strängare regler...
     
  15. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jasså. Jag fick höra att elevtillståndet var avskaffat nu och endast behövde medical. Men.. ska på infoträff om två veckor så jag får väl lyssna då. Hoppas bara jag får tag i flygläkaren innan dess så spelar det nog mindre roll.
     
  16. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    En human anledning att INTE börja skola i luften förrän läkarpapperen är klara är förstås:
    Det vore ju bedrövligt om man hade kommit långt in i utbildningen och inte förrän inför första EK får läkarbeskedet att man istället borde ägna sig åt nå'n annan hobby...:(
    Gött att höra att hörontesten gick bra! Nu har du massor av roligt att se fram emot!!!
     
  17. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det stämmer att elevtillståndet är avskaffat för PPL och andra certifikat som faller under EASA-reglerna. För nationella svenska certifikat som segel och UL krävs fortfarande elevtillstånd. (Men åtminstone segel kommer att också bli ett EASA-cert. och då lär kravet på elevtillstånd försvinna även där.)

    En olustig effekt av detta är att om Transportstyrelsen tycker är att man är "olämplig" som pilot av andra skäl än medicinska -- t.ex. pga brottshistoria -- så får man inte veta det förrän man har flugit upp och ansöker om cert vilket då nekas!

    Mer info om elevtillstånd finns här: http://www.transportstyrelsen.se/sv...sonal-inom-civil-luftfart/Pilot/Elevtillstand (Fast notera att den texten skrevs innan de nuvarande reglerna började gälla, så "nuläget" som det talas om är egentligen "dåläget".)
     
  18. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Då var man igång då med teorin iaf ;)

    En fråga bara.. Om jag ska köpa ett eget headset (det rekommenderades av klubben) så finns det tydligen ett som verkar brusreducerande. Har någon av er några uppfattningar om hur dessa fungerar?
    Jag antar att ett sådant skulle vara bra om man har tinnitus, eller är det överreklamerat? De kostar antagligen en slant extra.
     
  19. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    HAr inte lärt mig än hur man ändrar så jag svarar på mitt eget..
    Jag märkte att det finns en tråd för detta i kommunikationtråden så jag drar mig dit istället..
     
  20. C42

    C42 Medlem

    Elevtillstånd behövs inte förrän man skall flyga EK, så som jag skrev i mitt tidigare inlägg. TSFS 2013:18
    För UL gäller:
    Villkor för påbörjande av utbildning
    4 § Eleven ska senast vid ensamflygning ha ett medicinskt intyg lägst av den klass som krävs för certifikat för lätta luftfartyg (LAPL) enligt
    kommissionens förordning (EU) nr 1178/2011 av den 3 november 2011 om tekniska krav och administrativa förfaranden avseende flygbesättningar inom den civila luftfarten i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 216/20081 , ändrad genom kommissionens förordning (EU) nr 290/20122 , samt elevtillstånd enligt Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2013:12) om certifikat, auktorisationer och behörighetsbevis.
    Elevtillståndet kan erhållas tidigast vid fyllda 16 år

    För segelflyg gäller TSFS 2013:16:
    Villkor för påbörjande av utbildning
    3 § Eleven ska senast vid första ensamflygningen ha ett medicinskt intyg lägst klass 2 samt elevtillstånd enligt Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2013:12) om certifikat, auktorisationer och behörighetsbevis. Elevtillståndet kan erhållas tidigast det kalenderår när eleven fyller 15 år.

    Även för PPL krävs elevtillstånd innan första EK, se TSFS 2013:12
    Elevtillstånd
    9 § Den som vill utbilda sig för att erhålla ett certifikat eller ett behörighetsbevis för vilket medicinskt intyg krävs enligt Transportstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (TFSF 2013:14) om medicinska undersökningar m.m., ska inneha ett elevtillstånd som är utfärdat av Transportstyrelsen. Elevtillstånd krävs dock inte för den som innehar ett gällande certifikat eller en AFIS-behörighet som har utfärdats eller godkänts av Transportstyrelsen.

    10 § Ett elevtillstånd ska vara gällande vid varje ensamflygning och vid certifikatprov om inte annat anges i serie PEL/FSTD i Transportstyrelsens föreskrifter.


    Så långt regelverket.
    Men som Airborne Again skriver - är man det minsta osäker på att elevtillstånd kommer att beviljas är det bra att ha det klart innan man lägger pengar på flygutbildning.
     

Dela sidan