Kan jag ta PPL trots tinnitus?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Stjärnan, 3 Juni 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    C42 har missat ett avsnitt i TSFS 2013:12. I 1§ står:
    PPL är ett sådant certifikat som omfattas av den angivna EU-förordningen. Elevtillstånd krävs alltså inte för PPL. Se även den sida på Transportstyrelsens webbplats som jag länkade till ovan.
     
  2. C42

    C42 Medlem

    Där ser man. Nu fick man lära sig något nytt.
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är inte så konstigt att C42 hade misstolkat TSFS 2013:12.

    Regelverket är verkligen hopplöst svårt att följa. När jag tog cert. 1984 så fanns allting i BCL, uppdelat på olika serier beroende på område (certifikat, flygdrift, material etc.). BCL publicerades i pärmar med lösbladsystem och när reglerna ändrades så byttes berörda sidor ut.

    I dag är det ett virrvarr med olika TSFS som bara ligger i nummerordning utan någon struktur, en massa EU-regler av vilka en del gäller, medan andra har Transportstyrelsen kunnat skjuta upp införandet av -- helt eller delvis. När en regel ändras så publiceras en ändringsföreskrift utan att huvudföreskriften ändras. Ibland görs ompublicering av en föreskrift med ändringar införa, men det är inget man kan räkna med.

    Transportstyrelsen har faktiskt sidor med sammanställningar av deras egna regler för allmänflyg och det hjälper ju lite, men inte när det gäller EU-reglerna.

    Det har sagts mig att det blivit så här pga det ökande juristinflytandet hos tillsynsmyndigheterna. Föreskrifter "skall" se ut på ett visst sätt för att vara juridiskt korrekta. Om de går att använda för de som skall tillämpa reglerna verkar ingen bry sig om.

    Kuriosa: På järnvägssidan har Transportstyrelsen gett ut en speciell "Handbok" med trafikregler som syftar till att kunna användas praktiskt. Samtidigt påpekar de noga att handboken inte har något juridisk giltighet...
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Teorin är nu påbörjad. En fråga dock med tanke på tinnitus. Är det någon/några av er som använder öronproppar under kåporna? Jag har nyss skaffat ett par Zulus 2 så förhoppningsvis blir det lite tystare, men det var en som sa att han alltid kör "dubbelt" med aktiva proppar. Är det nåt att rekommendera? eller är det överkurs deluxe?
    Till saken hör ju att jag är lite känslig för högre plötsliga ljud eller långvariga ljud. Tror inte det blir nåt problem egentligen speciellt inte med aktiva kåpor men kanske blir ännu bättre med proppar eller aktiva proppar (som släpper igenom samtalsljud).
     
  5. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Vi verkar ha snarlika tinnitusproblem (t ex plötsliga "transienter").
    På den tiden innan aktiva bullerdämparlurar fanns provade jag en gång med att komplettera "vanliga" headsetet med öronproppar. Hej och hå, jag hörde inte ett dugg av radiosnacket(n) ...loss med pluggarna på direkten. Däremot är dom aktiva moderna underbara (så länge inte batterierna tar slut...).
     
  6. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Hehe, nä det förstås.. Inte så bra att missa radiosnacket i lurarna. Det var därför jag drog upp detta med aktiva proppar. Menjag vette tusan om jag riktigt tror på det..

    Kul att höra att du är nöjd och att det -som jag förstår- är en stor skillnad på aktiva och passiva lurar, särskillt när man är drabbad av tinnitus.
    Batteriproblemet är jag medveten om så jag spånar på nån ide om att alltid ha med ett extra par, typ fastsatta på kontrollen eller nåt.
     
  7. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    Jag har erfarenhet av två typer Lightspeed. Förutom bullerdämpningen så vässar båda också klangfärgen väldigt förmånligt.
    Batterislukare - ja - men en tröst är att dom i god tid varna/blinkar rött, så kolla noga redan inför starten.
    (Bästa oväsenförhållande får du vid segelflyg ;);) ;) )
     

Dela sidan