"Klar inflygning bana xx"

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av dx, 19 December 2007.

  1. dx

    dx Ny medlem

    Hej.

    Har en fråga angående klareringen "Klar inflygning bana xx" vid VFR flygning. Om jag får den innan jag har passerat in i kontrollzonen, innebär det då att jag inte måste passera in via angiven inpasseringspunkt samt att rapportera det om jag inte specifikt blivit tillsagd så?

    Tack på förhand!
     
  2. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Jeg har aldri opplevd akkurat den terminologien, i alle tilfeller som jeg selv har opplevd, gir man en klarering til f.eks downwind, right/left base eller finale runway xx.

    Før man når så langt, bruker man i alle fall her i landet å bli klarert inn f.eks inbound Tønsberg - Ravnøya, report Ravnøya, 1500 or below. Dette er utelukkende de annonserte rapporteringspunktene som er VFR ruter inn mot en flyplass. Ved siste annonserte rapp-punkt, blir man enten sendt i holding, eller klarert videre til et av leggene i landingsrunden. Ved svært liten eller ingen annen trafikk, blir man bare klarert direkte til f.eks finale ved første oppkall.

    Om du opplever en slik upresis klarering som du omtaler her, ville i alle fall jeg bedt om confirm cleared final xx eller hva du enn føler blir naturlig.

    Ingolf
     
  3. cjsundberg

    cjsundberg Ny medlem

    Nej du behöver inte flyga via inpasseringspunkten. Jag själv flyger på Säve Flygplats/Göteborg City Airport och där den typen av klarering ganska vanlig.

    Vill flygledaren att du ska flyga via en inpasseringspunkt så säger hon eller han till om det.
     
  4. Ejvind

    Ejvind Medlem

    "klar inflygning bana xx" betyder att man får angöra trafikvarvet via medvind, bas eller direkt mot final.
    och man får fullfölja inflygningen enda ned till banan, dock inte landa

    får man endast denna klarering är det upp till piloten att välja om denne vill gå mot en medvind eller kanske direkt mot bas/final. (beroende på vilken riktning man kommer ifrån)

    I arvidsjaur där jag flyger mest får vi nästan alltid klar inflygning men med kompletteringen, t.ex:
    "anmäl vänster medvind tvärs tornet"
    och då är det ju rätt uppenbart att man måste angöra varvet via en vänster medvind.

    att bara få "klar inflygning" kan ske om det är lite trafik.
     
  5. dx

    dx Ny medlem

    Tackar så mycket!

    Då tolkar jag det som att jag inte har någon mer rapporteringsskyldighet som t.ex. "Vänster bas xx" (om jag förstås som ni säger inte blivit tillsagd så). Även om det kanske inte skadar.
     
  6. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Jag är lite osäker igentligen huruvida man är skyldig att rapportera bas eller inte men jag skulle ändå ha som rutin att rapportera bas eller final, om man inte fått landninsklarering tidigare.
    man är ju åtminstonde skyldig att inhämta klarering innan landning :)

    ofta får man klart landa av tornet dessförinnan men det kan hända att de sitter och halvsover och glömmer att ge det.
     
  7. I_R_Fischer

    I_R_Fischer Medlem

    Det er nok riktig det at man ved en slik klarering kan fullføre i praksis helt til kort finale, og jeg må si meg enig med Ejvind i at det likevel kan være en god ide å melde de forskjellige leggene etterhvert som man når dem, selv om det ikke er obligatorisk. Ulempen er at det kan bli mye trafikk på radioen, og ved en travel flyplass, kan dette bli unødig mye. Uansett vil jeg alltid som prinsipp melde meg på finalen, fordi man kanskje har fått klarering for en god stund siden, og at man dermed minner alle som lytter på frekvensen at man er i ferd med å lande.
    Personlig har jeg en oppfatning av at dette potensielt er en fase i flygningen som kan by på konflikter med annen trafikk. Ved AFIS flyplasser med relativt liten trafikk, kan de i tårnet lett glemme seg, og evt gi informasjoner til annen trafikk som kan komme i konflikt. I disse tilfellene er det jo også nettopp hver enkelt fartøysjef som har det endelige ansvaret, da AFIS betjenter bare gir trafikkinformasjon.

    Et spørsmål til dere som opererer i Sverige til daglig, bruker man mest svensk, eller engelsk som språk på radioen? Her i Norge bruker de fleste engelsk, selv om tilleggs-kommunikasjon utover den rene terminologien oftest går på norsk.
     
  8. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    För egen del använder jag engelska överallt utom på flygklubbens frekvens. Mycket för att undvika ev. missförstånd och att min engelska flyter bättre än min svenska.
     
  9. dx

    dx Ny medlem

    Tackar för alla svaren.
     
Laddar...

Dela sidan