Klipp: Cessna 182 motorbortfall

Discussion in 'Flygutbildning' started by Jonas, Apr 22, 2013.

Watchers:
This thread is being watched by 4 users.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Staff Member

    Här ett klipp från förra året när en pilot fick erfara motorbortfall efter start.



    Klart lärorikt och en bra påminnelse att ha beredskap under denna kritiska fas i flygningen.

     
    • Like Like x 1
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Staff Member

    Instämmer. Mycket viktigt med den mentala beredskapen.
     
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag har redan "sett ut" flera landningsplatser runt om mina vanligaste fält!! När sånt där händer gäller det att man är förberedd!! Allt som underlättar arbetsbördan en sån där gång ökar oddsen rejält!! :)
     
    • Like Like x 1
  4. korthoga

    korthoga Medlem

    Flög i varvet och övade start och landning med en PA-28 förra året. Det var mitt första pass med PA-28 i varvet och jag glömde ändra tank. Precis när jag roterat och var på väg upp så dog motorn. Läraren tog snabbt över kontrollen. Han drog gasreglaget upp och ned för att se om motorn reagerade. Innan det gått en halv sekund så tryckte han ned planet och vi gled ned och landade säkert på banan igen. Just efteråt så kändes det inte särskilt kul men nu i efterhand så känns det bra att ha varit med om det. Min första känsla var att trycka ned nosen så fort som möjligt och inte försöka göra massa annat. Att jag tänkte rätt känns bra och sen att jag lärt mig den hårda vägen att kolla tankjäveln när jag är runt och flyger är alltid positivt. :)
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Staff Member

    Tack och lov så gick det bra. Man får verkligen uppskatta de gånger något gått snett och man rett ut det. Väldigt värdefull erfarenhet. Jag vet inte om det är ett obligatoriskt moment, men något jag fick genomgå under PPL utbildningen var att avbryta starten när man lättat från marken som du fick göra och landa igen (när vi besökt en större flygplats med lång bana). Väldigt nyttigt och något jag skulle vilja öva igen någon gång. Rekommenderas.

    Har själv två "incidenter" som gjort mig klart mer vaksam.

    En hände under min PPL skolning, vid motoruppkörningen så tyckte läraren att motorn lät konstigt. Efter mycket felsökande, inne och utanför så kom vi fram till att jag inte låst snapspumpen ordentligt. Kunde ha slutat fatalt om han inte upptäckt det. Nu är jag alltid extra noga och kontrollerar den en extra gång innan pådrag.

    En annan gång när jag hade mitt cert så låg jag i varvet och körde TGL. Efter ett par studsar och när jag precis landat och drog på gasen igen och kanske lite för snabbt så dog motorn precis innan jag var på väg att lyfta, tack o lov så fanns utrymme kvar på banan. Nu är jag klart försiktigare när jag hanterar gasen och något mer förberedd på att något kan hända.

    Jonas
     
  6. korthoga

    korthoga Medlem

    Jag håller på med min PPL-utbildning och jag har fått öva på avbruten start. Läraren visade hur det gick till en gång och sen gången efter så fick jag göra det. Sen kort därefter hände det i skarpt läge. :)

    Utgår ifrån en bana som är 45 meter bred och 2000 meter lång när jag är ute och flyger så det är gott om plats för våra små plan att gå ned igen om något händer direkt efter start. Värre är det om man kommer till korta gräsfält.
     
Loading...

Share This Page