Kollision i luften

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Håkan_Olsson, 24 Augusti 2007.

  1. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    För er som inte redan sett detta så kommer här en länk:

    http://www.op.se/parser.php?level1=2&level2=352&id=814056

    MVH
    Håkan
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det var väl ett mirakel att det inte blev värre än vad det blev...
     
  3. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Mycket bra jobb av piloterna trots att de felade.

    Hade en mindre erfaren pilot suttit där kanske de ej lyckats landa på samma vis..
     
  4. DA

    DA Ny medlem

    Nu vill jag inte vara sån här men sånt där ska inte hända till att börja med.
     
  5. Djin

    Djin Ny medlem

    "det här var obra"
    iskall eller bara sarkastisk? :p
     
  6. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    Tror att det var norrländsk motsvarighet till "Jävlar, jävlar, jävlar".
    Jag vill gärna tro att man flyger planet först och är sarkastisk på marken. ;)
    /Mattias från Sundsvall
     
  7. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Man måste väl hålla sig lite kall när man har journalister som pax... ;)I övrigt var det en sund reaktion måste jag säga, konstatera att läget inte var något bra men inte hetsa upp sig något mer.

    Jag har alltid undrat hur man själv skulle reagera i ett sånt läge...
     
  8. Rikard

    Rikard Medlem

    Havkoms rapport: http://www.havkom.se/virtupload/news/rl2007_19.pdf
     
  9. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Jag läste just den, blev lite överraskad att den kom så snabbt. Trodde dock att man skulle komma med en hel del rekomendationer och pekpinnar angående formationsflygning, men icke!
     
  10. Djin

    Djin Ny medlem

    Intressant läsning.

    På ett eller annat sätt har dom gjort fel.

    Flög dom "civilt" så får dom inte ligga närmare varan än 100m.
    Flög dom för FFK så får inga andra än FFK-mdelemmar vara med i planet när övning pågår.
     
  11. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    Njae, har de utbildning gjord och iskriven i flygdagboken tror jag de får flyga civilt också.
    Sen fattar jag inte vad syftet med ROTE är mer än att det är lite kul?
    Kan verkligen inte se en enda fördel med att ligga en vingspets från varandra när man flyger.
     
  12. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Det fanns väl inga restriktioner då på formationsflygning, förutom att båda måste vara med på det. Dom kom väl senare?
    Är ganska säker på att det inte är några problem att ta icke-FFK'are som pax, ingår till och med i försäkring som gäller när man flyger för FFK.

    Sen gäller det ju 'bara' att ha uppmärksamheten på formationen och inget annat...
    MVH Staffan
     
  13. Djin

    Djin Ny medlem

    Civilt får du inte flyga närmare än 100m.


    Och, nej. icke FFK-medlemmar får ej vara med på övningar.
    Har disskuterats ganska mycket om det här mellan FFKare på min klubb och dom verkar alla överens om det.
     
  14. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    jo om man har "lämplig utbildning". I BCL-D Serie OPS står det:

    "51 § Flygning i formation med mindre avstånd än 100 meter får inte utföras utan lämplig utbildning. Utbildningen skall vara dokumenterad och införd i flygdagboken."

    Men det ta började gälla först 2007-09-01, och olyckan skedde i augusti. Innan dess fanns det inga restriktioner, förutom att båda förarna skulle vara överens om hur flygningen skulle ske.

    Jasså, är det så? Jag fick motsatta signaler i somras när jag frågade om pax på en brandflygning i FFK's regi. Ska undersöka detta vidare!

    / Staffan
     
  15. Djin

    Djin Ny medlem

    okej. Där har du faktiskt rätt. Kan jag medge.
    Har dock fått höra att formations-flygning ej är tillåtet civilt.
    Rest my case!

    Däremot, angående FFK-flygning med pax så har jag fått lära mig av mina "befäl" att det ej är tillåtet om dom inte är medlemmar. Dock har jag inte vairt medlem så värst länge.
    Kan ha fel där också.
     
  16. TOC

    TOC Ny medlem

  17. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Nu tror jag att det är dags att reda ut litet begrepp om det här med FFK.............

    Normalt får inte passagerare medföras under övningsflygningar och uppdragsflygningar i FFK utan besättningen måste vara medlemmar i FFK.
    Men om uppdraget i sig självt består i att flyga med fotografer och journalister så är ju en annan sak. Ibland flygs det brandflyg med brandmän som spanare. Likaså måste hemvärnsflyggrupperna kunna transportera militär personal etc och då kan man inte kräva medlemsskap i FFK.

    "Hade FFK piloter ingen utbildning för flygning i formation före 2007-09-01 ?"
    Svar: Jo, det hade FFK-piloterna. FFK har inte tillåtit formationsflygning utan genomförd utbildning.

    "Varför övar FFK formationsflygning 100 m minus?"
    Svar: Därför att FFK:s uppdragsgivare kräver rote/formationsflygning i vissa fall.
    De så kallade sjöinformationsgrupperna inom FFK uppträder ofta i rote för att simulera attackerande militärflygplan.
    Hemvärnsflyggrupperna skall kunna transportera sig i formation på låg höjd om så krävs. Man kan tänka sig en situation där en snabb ombasering behöver ske under marginella väderförhållanden. Det kanske bara finns navigatör i ledarflygplanet och då är det betydligt enklare att bara hänga på som tvåa utan att slippa navigera.

    Är det bara FFK:arna som har krockat i luften?

    Svar: Vet ej, det har nog hänt incidenter förr.

    Varför i herrans namn ska piloter som eventuellt har passerat bäst före datum flyga närmare än 100 m i överhuvudtaget?

    Svar: Det är svårt att sätta bäst före datum på en pilot. Många inom FFK har ett förflutet inom flygvapnet och har en mycket god rutin på förbandsflygning.

    Generellt om roteflygning kan sägas att det var OK före 2007-09-01 bara man hade gjort upp om det i förväg. Jag redde ut den saken med dåvarande luftfartsverket i början på 1980-talet.
    Enligt FFK:s regler före 2007-09-01 var det dock strängeligen förbjudet om man inte hade gått en utbilding i förbansdflygning.

    I bland får man ju höra kommentarer om "Farliga Flygklubben" och så vidare från de som inte vet bättre. Man skall dock ha i bakhuvudet att FFK faktiskt är en mycket god resurs för samhället och att ganska tuffa krav ställs både på piloter och säkerhet.
    Många av uppdragen är helt klart riskfyllda om man jämför med hur det är att flyga privat, det skall man inte stick under stol med.
    Men övning ger färdighet som det heter och jag vill ge en eloge till alla de i FFK som offrar så mycket av sin fritid på dessa sysslor. Det är inte bara gratis flygning det handlar om utan mycket mer runt omkring som kräver ganska stora insatser.

    Jösses, jag har visst skrivit ett helt reklaminlägg för FFK men nu ändrar jag inte på det.........

    Ha en trevlig helg !
    MVH
    Håkan
     
  18. TOC

    TOC Ny medlem

  19. speedbird

    speedbird Medlem

    Håkan,
    Mycket bra skrivet!
    Det är självklart så att många olyckor beror på felaktiga attityder/dåligt omdömme, mm
    Dessa "faktorer" är långt mer sällsynta i FFK än i det "vanliga" klubbflyget.
    Det finns en mkt bred kompetens och god flygerfarenhet inom FFK, då menar jag inte att man ruvar på några överdängare till spakryttare utan att man har under lång tid skapat goda rutiner och standarder för att erhålla maximal flygsäkerhet, kom ihåg,
    1,Säkerhet
    2, kunskap om materielen
    3,Handhavandet om densamma
    Det är en bra ordningsföljd, om än egen uppfattning men ändå.
    Resurs, det är just vad det är, En god sådan!
    kom ihåg,
    Den "Mänskliga Faktorn" är också en resurs!!
    Många gånger anges orsaker till olyckor mm som enkelt utryckt eller i brist på korrekt analys, "den Mänskliga Faktorn"
    Om vi ger vår Mänskliga Faktor det rätta utrymmet eller om ni så vill "tilldelar den erforderliga resurser" kommer det i stället låta somm att Tack vare den "Mänskliga Faktorn"!
    Läs gärna Gunnar Falgrens bok "Du och din Mänskliga Faktor"
    Suverän Läsning för Piloter och alla andra!!
    Mvh
    Midwing
     
  20. speedbird

    speedbird Medlem

    En Eloge till TOC!
    Man är inte sämre än att man kan ändra sig då man vet mer eller hur?
    (nu låter jag som min fru) ; ))
    mvh
    Midiwing
     
Laddar...

Dela sidan