Aktivera färdplan i luften

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Axelaxe, 1 Januari 2024.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Axelaxe

    Axelaxe Medlem

    Hej!

    I somras så flög jag runt i Danmark. Jag file:ade en VFR färdplan från en flygplats på danska sidan, med destination på svenska sidan, så att jag uppfyllde reglerna för att korsa gränsen, med definierad korsningspunkt.

    Jag tänkte att jag kunde aktivera färdplanen när jag var över den danska flygplatsen när det var dags att korsa.

    Men danska ATC insisterade att jag inte fick aktivera planen om jag inte landade på flygplatsen, jag fick inte aktivera i luften.

    Det hade jag aldrig planerat, så upptäckte då att flygplatsen jag använt var kraftigt PPR.

    Efter en ordentlig utskällning så gick ATC med på att aktivera planen och jag korsade.

    Vad borde jag gjort annorlunda här? Hur gör man en färdplan för aktivering i luften?
     
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Menar du att du försökte aktivera långt senare när du närmade dig FIR-gränsen? Varför aktiverade du inte direkt efter start?
     
  3. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Du skulle skickat in en färdplan från den flygplats du faktiskt startade från, och om den var okontrollerad skulle du utan problem aktiverat den i luften direkt efter start.
     
  4. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Förmodligen lika skrivning i alla länder.
    TSFS 2014:71 : "20 § Vid avgång från en flygplats utan en öppen ATS-enhet ska piloten aktivera färdplanen genom att sända ett startmeddelande till den områdeskontroll (ACC) inom vars ansvarsområde startflygplatsen är belägen eller, om detta inte är möjligt, till någon annan flygtrafikledningsenhet. Meddelandet ska 1. sändas per radio snarast möjligt efter start..."
     
Laddar...

Dela sidan