Kostnader eget plan?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av kungen, 17 September 2010.

  1. kungen

    kungen Medlem

    Någon som har ett hum om vad det kostar att ha ett plan luftvärdigt?
    om man räknar bort service kostnaderna som man kan så ut per timme glöm försäkringen utan vilka mer kostnader tillkommer då man äger ett plan såsom hyra hangar (finns det) luftis alla avgifter osv.
    vilka sköter 50/100 timmars ?

    då de plan jag har tittat på är nyare piper/cessnor
     
  2. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Normalklass eller ultralätt?
     
  3. kungen

    kungen Medlem

    det skall vara en normalklassad kärra hade jag tänkt.
    Hangar runt om stockholm hade man väll tänkt sig om de nu finns att få tag på.
    men en lite större kärra liknande Cessna 206 Piper PA-32 eller liknande.
     
  4. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Den gamla boken "flygplansekonomi" kanske ger en del råd? Åtminstone kan det ge en fingervisning om vilka kostnader man bör räkna in. Finns på diverse bibliotek. Ett kuriosum är att bokens sista avsnitt är ett helt orelaterat brandtal för borgerlig politik, men det får man ta... :)
     
  5. Jocke

    Jocke Medlem

    Vet inte vad du menar med "runt om stockholm", men de enda fälten för normalklassat i närheten av stan är ju Bromma och Skå-Edeby och där är det rätt fullt i hangarerna. Allting går ju att köpa, men skulle tro att du får hosta upp en del om du ska ha en hangar för normalklassat nära sthlm, i synnerhet en lite större kärra...
     
  6. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Här är några kostnader, som man måste ha med i kalkylen utöver rena driftskostnader:

    Hangar
    Service
    Registeravgift
    CAMO
    Ev. landningskort
    Propeller
    Motor
    Servicebulletiner etc
    Elektricitet

    Hangar:
    På Vårgårdafältet betalar jag ca 6000 kr/år för markarrende. Hangaren äger jag själv, inköpt för ca 40000 kr. (Det kanske kommer att finnas hangarer till salu från Barkarby.) Innan jag hade egen, hyrde jag plats för 800 kr/mån.

    Service:
    Normal service kan man ju räkna in, men det blir alltid saker som tillkommer. T.ex. bromsbackar, slitna länkar etc. Räkna med 10000 kr/år

    Registeravgift:
    Några tusen. Varierar efter Transportsstyrelsens dagsekonomi.

    Försäkring:
    Själv har jag bara den obligatoriska ansvarsförsäkringen och försäkring för de ombordvarande. Ca 6000 kr/år för fyrsitsig maskin.

    Genom att inte försäkra själva flygplanet sparar jag en rejäl slant. Dessutom blir jag nog extra försiktig, eftersom varje liten eller stor skada direkt märks i min plånbok. Det försäkringen skulle ha kostat har jag istället satt in på ett eget konto. Nu behövs det inte längre, eftersom det innehåller tillräckligt mycket för att ersätta ett totalhaveri.

    Ev. landningskort
    Om ett sådant behövs, beror på varifrån du tänker flyga - och vart. Allmänt sett lönar det sig inte.

    Propeller
    Har du ställbar propeller skall det göras översyn på propeller och regulator minst vart femte-sjätte år. Översynskostnad för propeller 20000-30000 kr och för regulatorn ca 10000 kr.

    Motor
    Om man kör motorn optimalt kan den utan vidare gå upp till maximal förlägning (när förlängning är tillåten). Kostnad för grundöversyn är 150000-500000 kr.

    Elektricitet
    Du kan behöva en avfuktare i hangaren för att bromsa korrosion. Räkna med en effekt på 500-1000 W.

    CAMO
    Servicebulletiner, nya bestämmelser etc
    Här är den stora jokern. Det kan komma en servicebulletin, som innebär att flygplanet är groundat tills en åtgärd för sådär 100000 kr eller mer är genomförd. Exempel har varit att motorer med vissa serienummer skall ha ny vevaxel eller propellrar med vissa serienummer skall bytas ut.

    Värdeminskning behöver du normalt inte fundera över, så länge planet underhålls väl. Mellan 1982 och 1994 hade vi en C182. Vi köpte den med nollad motor för 135000 kr och sålde den med utgången motor för 225000 kr.

    Lycka till med flygplansägandet. Även om det kostar en del, så ger det en flexibilitet som en klubb aldrig kan erbjuda.

    Hälsningar

    Allan
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. kungen

    kungen Medlem


    Tusen tack det var detta jag var ute efter :tupX2
     
  8. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Jag räknar med att det är en nolla för mycket här?
     
  9. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Jag önskar att det vore så väl. År 2003 var det dags för mig. Det kostade ca 230 000 kr. Och det låga priset fick jag genom att göra arbetet i Danmark, dit motorn kunde importeras momsfritt.

    Min motor är en Continental IO-360H, och jag valde fabriksrenoverad. I de flygplan "Kungen" nämner sitter också sexcylindriga motorer, men om jag minns rätt så är det IO 470 eller 540. Alltså högre prislapp.

    När det gäller t.ex. en Rotax eller liknande blir det förstås mycket billigare.

    Hälsningar

    Allan
     
Laddar...

Dela sidan