Krav och giltighet för ett cpl/atpl i usa?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Bushpilot67, 26 September 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

  2. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    Jag syftar på ett Amerikansk cert, FAA CPL.
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Vad jag vet så gäller ett FAA PPL/CPL på livstid. Du får flyga med det om du gjort en BFR (Bi-annual flight review = flyglärartimme) senaste två åren. Jag tror multiengine ingår i detta. För att få flyga på ditt IR gjort typ minst 6 IFR approacher+holding+nav med hjälpmedel, under IMC eller simulerad IMC med safety pilot, senaste 6 månaderna, alternativt gjort en PC senaste året. Vet dock inte vad som gäller för ATPL. Troligtvis åt detta generösa håll. När jag flugit i USA med mitt piggyback-på-JAR-FAA PPL cert så har jag fått genomgå en BFR vart annat år för att hålla det giltigt, enligt samma regler som om jag haft ett fristående amerikanskt cert.

    Kolla med en officiell källa om du vill vara 100% säker på det jag sagt ;)

    Vad har du för planer?
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Som jag förstår det, man kan ta certen, hålla upp 10 år, sedan komma tillbaka och köra BFR och IR PC så får man köra på igen. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    OK!
    Det låter gott. Jag har har ett PPL + Mörkerbevis och 950 flygtimmar sedan 1989. Jag får ej ett Medical1 i Sverige/Europa p.g.a att jag ej har samsyn. Men vad jag hört så har dom inte samma syn på det i USA utan där verkar jag kunna få godkänt för ett Medical1 och kunna ta ett CPL/ATPL. I Sverige får jag ta/komplettera med ett IR/ME till mitt PPL men ej ta ett CPL p.g.a jag ej får ett Medical1.

    Så min tanke är att om ett antal år när min dotter blivit äldre så ska jag ta mig ett CPL bara för ATT! Sedan ev. jobba som pilot i USA.

    Tack för din info, jag skall kolla upp den närmare för att få den bekräftad. :)
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Om du vill ta FAA cert redan nu utan att åka över så kan du ta det i Frankrike.
    http://www.orbifly.com/ dock är det dyrare...
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan