Läsa all teori innan praktiken? (PPL)

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av MatteAlmqvist, 22 Juli 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. MatteAlmqvist

    MatteAlmqvist Ny medlem

    Tjena!

    Min plan i livet är att ta flygcert med mål om att kunna jobba som pilot en vacker dag, men eftersom att pappa varken äger en ICA Maxi butik eller investerade pengar i Apple på 70-talet så är jag ute efter en billig lösning och planerar därför att läsa modulvägen. Jag bor hemma, tog nyss studenten och har precis börjat jobba, och planen nu är att iaf jobba så att jag själv kan finansiera åtminstone mitt PPL kontant. Jag har inte tillräckligt mycket pengar än för att känna att jag kan börja ta flyglektioner osv, men däremot så tillåter ekonomin mig att hoppa på flygteorin på Flygteoriskolan i barkarby nu i slutet av augusti!

    Så då kommer jag till den egentliga frågan,
    Vad tror ni om att läsa teorin innan man börjat flyga?
    Är det smart, så att man har med sig mera kunskaper sen när man börjar flyga, eller är det så att det kommer bli mycket segare eller svårare att ta sig igenom eftersom att man inte får binda teorin med praktik?
    Vad tror ni ger bästa slutresultat? Det vore ju roligt att komma igång så snart som möjligt!
    Lite tankar och reflektioner från er som har erfarenheter kring PPL-tagande skulle uppskattas enormt! :)

    Tack på förhand!
    Mattias
     
  2. johans

    johans Ny medlem

    Klokt val Mattias, att ta ett PPL är aldrig fel. Jag har lite erfarenhet av att skolat med elver som har läst teorin i förväg, och de som varvat teori med praktik. Tror att det är individuellt vilket som är bäst. En del vill läsa teorin för att förstå praktiken, medans en del behöver praktiken som inspiration. Så vilket som är bäst för dig, vet du nog bäst själv. Läser du teorin först kan du ju bara "glida" fram med flygning, medans de andra bråkar med teorin när solen skiner ute.

    Johan
     
  3. AndreasE

    AndreasE Ny medlem

    Tycker du ska köra på med PPL teorin och göra klart den innan flygningen. Det är inga problem.
    Sen när du väl börjar flyga kommer du ha saker att plugga på också. Sånt du glömt, märker att du inte kan tillräckligt bra, göra färdplaner och planeringar mm.
     
Laddar...

Dela sidan