Läsa ATPL på Trafikflyghögskolan (sen anmälan)

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av KabbEliten, 21 September 2009.

  1. KabbEliten

    KabbEliten Ny medlem

    Hej,
    jag vill bara tipsa om att man fortfarande kan söka till Trafikflyghögskolans kurspaket i ATPL-teorin på 74,5 högskolepoäng. Anledningen till detta beror på sena studentavhopp. Läs mer på deras hemsida:

    http://www.tfhs.lu.se/utbildning/kurspaket-airline-transport-pilot-teori

    Vänliga hälsningar
    Jacob
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej Jacob,

    Tack för upplysningen!

    Mvh
    Fredrik
     
  3. Almestad

    Almestad Medlem

    Är i seriösa tankar att söka ATP-teorin på Ljungbyhed nästa kurstart när jag har gått ut gymnasiet. Är det någon här i forumet som har gått kursen och kan posta lite synpunkter om den?
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Nyss börjat den och hittills är den helt ok. Jag tycker det funkar bra iaf.
    Nån speciell info du är ute efter?
     
  5. Almestad

    Almestad Medlem

    Ah kanon! Sitter och räknar lite på en budget och undrar, hur många veckor ni spenderar nere i Ljungbyhed totalt om du vet?
    Är det bra studiematerial/får ni bra uppföljning på distanskursen?
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag vet inte hur många tillfällen det är totalt. Men nu på höstterminen kommer vi ha varit där ca 6-7 veckor. Var tredje vecka sen 1 sept.
    Under vårterminen kommer det vara lite mer sällan, ca var 4e eller 5e vecka. Höstterminen är nog liknande. Mestadels är det hela veckor men är där, Mån-Fre.

    Om det innebär en del förlorad inkomst du kanske inte skulle förlorat om du läste på FTS så är det ju frågan om gratis är gott. :) Men du får räkna lite på det.
    Annars är lärarna bra och materialet är bra också. Man får det stöd man behöver. Jag tycker det funkar bra!
     
  7. Almestad

    Almestad Medlem

    Tack för svar, står och velar lite mellan de två men inte gjort klart budgeten ännu, vi får se vad den säger :)
     
  8. cumulus

    cumulus Medlem

    Almestad, har du den där budgeten klar?? Har själv också funderat lite på den där distansutbildningen.. men ingen koll på skillnad i totalpris FTS/TFHS! Vore trevligt att höra dina tankar :tup
     
  9. Almestad

    Almestad Medlem

    Tjena!
    Bestämde mig för Flygteoriskolan istället för Ljungbyheds, mest för bekvämligheten att stanna hemma i Stockholm. Gjorde en liten uträkning i Excel, men har dokumentet på en annan dator (eller var jag nu la det? ;)). Kommer däremot ihåg att det blev en del i kringkostnader eftersom boendet på Ljungbyhed Park landade på 450 kronor per natt, vilket var det bästa priset dom kunde ordna (weekendpris). Sen tillkommer mat och transport på det, eftersom man ska infinna sig där var fjärde vecka. Därför kände jag att det var mer värt att lägga på lite till och läsa på heltid i Stockholm. Medical och flygpsykolog är bokade här i mars, sen om allt går bra hoppar jag på teorin i september :)
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Om man går med i Flygklubben på Ljungbyhed ( ca 1000-1200) så kan man sova i deras stuga för 100 kr per natt. Blir avsevärt billigare så. Men ändå lite kringkostnader som sagt.
     
  11. Zeta

    Zeta Medlem

    Almestad, varför psykologisk undersökning?
     
  12. cumulus

    cumulus Medlem

    Aah ok, lycka till med alla tester nudå!! Får räkna lite på det här med alla extrakostnader.. någon koll på provavgifter?

    Larscho, du går där nere nu ser jag från ovan.. Hur funkar det så här långt, klurigt med distans eller?
     
  13. Almestad

    Almestad Medlem

    Först var jag lite tveksam till det, för det är ju knappt ett formellt krav av någon utbildare för CPL/ME/IR när man skolar modulärt som jag tänker göra. Men känns ändå rätt att träffa en flygpsykolog innan man går in i en sån här dyr utbildning. Det är ju inte bara för att få en prövning utan också ha psykologen identifiera styrkor/svagheter som man kan behöva tänka på under utbildningen.
     
  14. Zeta

    Zeta Medlem

    Okej, tänkte nämligen precis på det du nämner, att varken modulskolor eller flygbolag har psykundersökning som något krav. Hoppas vi ses på ATPL-teorin i september!
     
  15. kjacob

    kjacob Ny medlem

  16. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag tycker det funkar bra, men jag har ju tidigare läst CPL-teori. Det underlättar en hel del.
    Men de andra som går i min klass verkar klara sig bra också.
    Men lite klurigt är det ju också :)
     
Laddar...

Dela sidan