Lidair - igen!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av allan.emren, 12 April 2009.

  1. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det har förekommit en hel del tal om Lidair här på Flygfyren. Mest negativ kritik, men också en del försvar för företaget.

    Igår såg jag att Lidair nyligen har fällts i Allmänna Reklamationsnämnden för två olagliga krav mot en kund som hade bokat och betalt en provlektion. Lidair ställde in den två gånger, den ena pga vädret och andra gången pga brist på lärare. Sedan tyckte bolaget att presentkortet var för gammalt och inte giltigt längre. Så de ville ha betalt en gång till. Dessutom ville de ha betalt för bränsleskatten, som då införts!:tdow

    Själv skulle jag aldrig befatta mig med ett bolag som behandlar sina kunder på det sättet. Inte inom någon bransch. Men framför allt inte när det gäller flygutbildning. Slutsatsen måste bli endera av följande:

    Antingen har bolaget en cynisk attityd, där vinsten är det enda som räknas, och alla tänkbara trick används för klå kunderna på pengar.

    Eller också har bolaget ekonomiska problem. Då kan man befara att underhåll av flygplanen är eftersatt på punkter där det inte märks. De kanske inte heller kommer att kunna fullgöra sina åtaganden när det gäller utbildningsinsatser. Då står kunden/eleven där med lång näsa efteråt.

    Hälsnignar/Allan
     
  2. lindspöjken

    lindspöjken Aktiv medlem

    "Sedan tyckte bolaget att presentkortet var för gammalt och inte giltigt längre. Så de ville ha betalt en gång till".
    Redan DET säger tillräckligt mycket!
     
  3. BamBam

    BamBam Ny medlem

    Tråkigt för kunden att vädret inte höll och synd att han råkade ut för lärarbrist. Troligen befann sig lärarna ute i eskilstuna och tog hand om deras TFU-elever. Nu vet jag inte när han fick presentkortet, men nog finns det en giltighetsdatum på ALLA presentkort?

    Hoppas historien löste sig.

    Vad gäller Lidair så har de en egen verkstad med heltidsanställda mekaniker. Jag tvekar aldrig när jag hyr plan från dem.

    Måste dock betona att jag tycker LidAir bar sig rätt illa åt om nu historien stämmer till 100%
     
  4. Infodan

    Infodan Ny medlem

    Möjligtvis kan det vara ett attitydproblem? Jag noterade att när Lidair var uppe och hälsade på oss i Siljansnäs så gick inflygningen tvärs emot bestämmelserna i Svenska Flygfält dvs över bebyggelse och sedan vänstervarv in på bana 14......
     
  5. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Lidair kan ju inte lastas för att vädret var olämpligt. Däremot skall det till VÄLDIGT bra skäl om man bokar in en tid med lärare och sedan dirigerar om den läraren till en annan plats. Och i så fall borde man ge en extra kompensation till den drabbade kunden, precis som flygbolag gör vid överbokning.

    Skulle sedan gilitghetstiden gå ut genom händelser utanför kundens kontroll, bör denna utsträckas. MEN....

    Allmänna reklamationsnämnden konstaterar i sitt beslut att giltighetstiden på presentkort är tio år om inget annat överenskommits. Det åligger bolaget att bevisa att en sådan överenskommelse föreligger. ARN rekommenderar Lidair att ge pengarna tillbaka. Vägrar de, lär kunden inte ha några problem att vinna målet i tingsrätten. Beslut från ARN är ett VÄLDIGT starkt argument, liksom de lagrum som deras beslut grundar sig på.

    Företag KAN strunta i om de hamnar på konsumentverkets svarta lista, men de kan INTE strunta i utslag från en domstol. Så vi får väl se vilken väg Lidair väljer i det här fallet.

    Hälsningar/Allan
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Fine om det hade vart en hel flygutbildning han hade presentkort på men när det bara är en kort sväng och i sitt sammanhang inga pengar det handlar om så fattar jag inte hur de kan hålla på såhär.

    Har fått en uppfattning från detta forumet att Lidair inte är nåt att lita på och jag tänker fortsätta ha de åsikterna.
     
  7. BamBam

    BamBam Ny medlem

    Ja du Allan...onekligen taskig attityd som uppvisas. Jag ska till LidAir på tisdag... ska försöka låta bli att fråga ut dom om incidenten :p

    Tack ändå för att du informerar oss om dessa händelser, speciellt nyttigt är det för blivande piloter vid deras val av FTO. :tup
     
  8. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Att Lidair ens får existerar förstår jag inte, det är sinnessjukt
    hur de beter sig och försöker lura folk på pengar hela jäkla tiden.
    Har en annan polare som haft massa trubbel med dessa i tidigare år, mer
    ingående går jag inte in på det, men en sak är iaf säker: Lidair är faktiskt
    skit, och det står jag för. Jävligt sur på att de får hålla på sådär.

    Nu väntar jag bara på att BamBam ska ge igen en andra gång efter
    detta inlägg. :laugh
     
  9. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Det är väl jättebra att BamBam talar om sina åsikter. Vi måste ha en diskussion som bygger på fakta och inte på hur våra känslor drar iväg med oss. Fritt utbyte av åsikter leder utvecklingen framåt. Och ingen skall behöva känna sig nedtryckt för att hans/hennes åsikter är "fel".

    BamBam tycks ju ha haft bra erfarenheter, så det är väl bara att gratulera. :)

    Att sedan jag själv skulle akta mig för ett företag som Lidair är en helt annan sak.

    Hälsningar/Allan
     
  10. flygflyg

    flygflyg Ny medlem

    Jag menar inte att han icke ska skriva sina åsikter.
    Det jag menade med "ge igen" var för att han första gången
    försökte sänka och trycka ner mig efter att jag i ett annat inlägg
    dissat LidAir. Så jag förväntar mig att han gör det en andra gång
    i detta inlägg. Nog om det.
     
  11. TOC

    TOC Ny medlem

  12. styrman

    styrman Ny medlem

    Jag har nu bestämt mig för att bli pilot och tittat runt lite för att söka en lämplig utbildare och av det jag sett på Lidairs hemsida så verkar de ha en komplett utbildning. Det var tydligen rätt länge sedan som det där du berättade om hände, Enligt deras hemsida har Lidair tydligen bytt ut hela ledningen i somras. (kanske en bra idé?...) Det verkar dessutom som om det i alla fall händer en hel del där nu. Ny personal, nya kurser T.ex. ATPL teori etc. Ska nog kolla hur det är. Just nu verkar i alla fall vara ett tänkbart alternativ komplett skola..
     
  13. Zeta

    Zeta Medlem

    Läser ATPLen på Flygteoriskolan, och det ingen av de 23 st i min klass som valt Lidair. Skulle nog rekommendera dig att istället utbilda dig i moduler och köra teorin på Flygteoriskolan och det praktiska på antingen Airways eller Kungsair.
     
  14. Charlie85

    Charlie85 Medlem

    Jag har ingen vidare kunskap om Lidair förutom de mindre smickrande rykten jag hört om bolaget. Kanske har det blivit en förbättring nu med nya styrelsen, men sånt är omöjligt att veta.

    Det jag däremot har erfarenhet av är flygteoriskolan, som jag varmt kan rekommendera om du tänker ta utbildningen i moduler. Kungsair har jag också hört enbart bra åsikter om, så om du väljer den vägen lär du inte bli missnöjd med kvalitèn på utbildningen.

    mvh.
    Kalle
    http://becomingapilot.wordpress.com/
     
  15. kungen

    kungen Medlem

    Hej

    Jag går PPL på Lidair just nu och jag har inget att klaga på än så länge. Allt verkar flyta på som det ska. Jag har också läst en hel del illa om bolaget men verkar som om de har skärp till sig.
    Har bara 25 timmar kvar innan eventuell uppflygning.

    //Kungen
     
  16. drunkeymonkey

    drunkeymonkey Ny medlem

    Håller med Kungen!

    Går också på Lidair för tillfället och har heller inte märkt något konstigt, alla är vänliga och saker och ting rullar på som de ska utan några problem.

    Har hört att saker och ting inte var så bra där förut men nu värkar det har vänt till det bättre efter ny ledning och skolchef osv.
     
  17. Charlie85

    Charlie85 Medlem

    Det gläder mig att de verkar skärpt till sig. :)
    Lycka till med utbildningen grabbar! Vi ses i skyarna..

    mvh.
    Kalle
    http://becomingapilot.wordpress.com/
     
Laddar...

Dela sidan