Loggbok på ipad/iphone

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av tedhagen, 19 Augusti 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. tedhagen

    tedhagen Ny medlem

    Hej,

    Jag ska precis börja min ppl-karriär och funderar på om det inte är bättre att ha en digital loggbok. Den blir ju mer sökbar, kan ha gps-information, har backup (omöjligt att tappa bort), går att dela mm. Är det någon som kan tipsa om en bra app? Eller är det av andra skäl ändå bättre med en hederlig bok?

    Mvh

    Ted
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Jag kör med www.myweblog.se och har gjort det i flera år. Är mycket nöjd!
    Sen ska du givetvis ha en pappersbok också. Lycka till med ditt PPL!
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag funderar också på om jag ska lägga upp det elektroniskt.

    Är det fler som gjort det? Jag antar att det inte är tillåtet att köra enbart elektronisk? Hur gör ni, loggar elektroniskt först, sedan pappers-loggboken vid tillfälle? Eller?

    Larscho, matade du även in alla gamla flygningar när du började?
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag kör enbart elektroniskt. Det finns vad jag sett ingen text som säger att det måste vara i vare sig speciell loggbok eller på papper.,Vill någon myndighet eller kontrollant ha det på papper så är det bara att trycka på print.
     
  5. AndiK

    AndiK Medlem

  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Om man bara kör elektroniskt. Hur gör man då tex vid en lärartimme för att visa upp loggade timmar? Tar med utskrift? Blir lite konstigt, gå runt med en tom loggbok? För man måste väl skriva in tex olika skillnadsutbildningar, PC mm i boken?
     
  7. tedhagen

    tedhagen Ny medlem

    Jekroth, vad kör du för programvara? Jag funderar på att köra LogTen Pro. Ska ju ha allt som Jeppesen har och massa till. Den stora fördelen som jag ser det är att den inte riskeras att spillas kaffe på, inte vara med på semestern eller framför allt tappas bort. Och så kan man få ut data på lite andra sätt.

    JAR-FCL 1.080 Flygtidsnoteringar
    (Se IEM FCL 1.080)
    a) Uppgifter om samtliga flygningar som
    har flugits i egenskap av pilot ska noteras enligt en
    tillförlitlig metod i ett loggboksformat som är
    godtagbart för myndigheten (se IEM FCL 1.080).
    Uppgifter om flygningar som har genomförts i
    enlighet med JAR-OPS 1 kan noteras i ett
    godtagbart datoriserat format som underhålls av
    operatören. I detta fall ska operatören på begäran
    göra noteringarna om samtliga flygningar som
    genomförts av piloten, inbegripet skillnads- och
    familjaritetsutbildning, tillgängliga för den berörda

    flygbesättningsmedlemmen.
     
  8. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag använder egentligen en ganska dålig programvara Flightbook som är gratis från Garmin detta för att jag alltid har min Garmin gps igång när jag flyger och den loggar då automatiskt alla parametrar. Datum Avgångsplats starttid landningsplats och landningstid plus en massa annat sen stoppar jag bara i usb kontakten och tankar över måste dock ange antal landningar den loggar dock airborn men det nöjer jag mig med även om jag på det viset logger mindre tid än vad jag har rätt till med blocktid
     
  9. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Jag har börjat så smått att överföra min logg till digitalt format, men jag tänker mig att ha pappersboken parallellt. Min plan är att använda ett google docs-spreadsheet, som är tillräckligt för mina behov och dessutom tillgängligt överallt där det finns uppkoppling.
     
  10. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag har lagt program och filen för den logg garmin skapar i google drive så jag kommer också åt den från externa platser. Nu flyger jag endast i en klubb och då fungerar MyWeblog som logg också genom att gå in i resedagboken och ändra från visa alla piloter till endast ditt namn ger en perfect loggbok
     
  11. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    JAR-FCL som det hänvisas till ovan gäller inte längre. Men de nya EU-reglerna har i princip samma innehåll. "JAR-OPS 1" som det refereras till gäller kommersiell luftfart. I tillämpningsföreskrifterna till de gällande reglerna (AMC1 FCL.050) står bl.a.:


    (c) Format of the record:
    1. (1) details of flights flown under commercial air transport may be recorded in a computerised format maintained by the operator. In this case an operator should make the records of all flights operated by the pilot, including differences and familiarisation training, available upon request to the flight crew member concerned;
    2. (2) for other types of flight, the pilot should record the details of the flights flown in the following logbook format. For sailplanes and balloons, a suitable format should be used that contains the relevant items mentioned in (a) and additional information specific to the type of operation.
    (e) Flight crew logbook entries should be made as soon as practicable after any flight undertaken. All entries in the logbook should be made in ink or indelible pencil.

    Detta tolkar jag som att det inte är ok att ha en datorlogg för privatflygning.
     
  12. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag tolkar det att med format menas vilka uppgifter som skall finnas. Förövrigt bryr jag mig inte om det är helt okey eller inte. Skulle någon nitisk tjänsteman klaga får jag ta den smällen, samma sak att jag loggar airborn.
     
  13. Yankee

    Yankee Medlem

    Jag kör Safelog av Dauntless Aviation (finns i app store). Den har den förträffliga funktionen att den synkar mellan en central webserver och alla olika tablets man kanske använder. Själv har jag två ipads (en till backup) eftersom jag numera kör helt elektroniskt. Bra rapporteringsmöjligheter. Jag gillar den skärpt efter kanske två års erfarenhet av den. (Jag provade LogTen tidigare och tyckte den var kass, men jag har läst att andra gillar den...)
     
    • Gillar Gillar x 2
  14. korthoga

    korthoga Medlem

    Jag kör med min vanliga loggbok och sen kör jag en i excel som jag gjort själv. Har gjort den exakt som loggboken är uppbygd. Väldigt enkel och bra. Den räknar ut allt själv och jag väljer från en rullgardin vilket plan jag flugit, om jag varit PIC osv.
     
Laddar...

Dela sidan