"Luftis"-fråga angånde flygning under isbildning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av J-P, 9 Oktober 2015.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. J-P

    J-P Ny medlem

    Hej, ny här på forumet och håller på att ta PPL. När jag skrev luftis i FPP för ett par dagar sedan så fick jag frågan:

    Det råder lätt isbildning, vad är rätt angående nedanstående alternativ ?

    1. Du får maximalt flyga 30 minuter VFR I lätt isbildning

    2. Du får flyga mer än 30 minuter VFR I lätt isbildning om du håller koll på isbyggnationen på vingen

    3. Du kan strunta i lätt isbildning

    sista svaret minns jag inte, men jag är säker på att det inte var ett allternativ i form av "du ändrar kurs/vänder tillbaka/ flyger inte alls.

    Vad jag har fått lära mig så behöver du inte lägga om rutten om det råder lätt isbildning om du har tillräcklig avisningsutrustning, men med en enmotorig cessna skulle jag undvika alla risker med is om jag kunde, och att det skulle finnas en tidsgräns har jag alldrig hört någonting om ?
     
    Senast redigerad: 9 Oktober 2015
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Flyger man VFR och således måste hålla sig VMC så skulle jag säga att man kan (svar 3)strunta i lätt isbildning eftersom den endast förekommer i moln. Någon tidsgräns a la 30 minuter är inget jag minns något i från. Är det under noll grader på höjd så står det alltid risk för lätt isbildning i stort sett.

    Transportstyrelsen och jag har väldigt olika åsikter i mycket så det kan hända att de tycker att ett annat svar är rätt men ska bli intressant att höra vad andra här tycker.
     
  3. control

    control Välkänd medlem

    Tyvärr misstänker jag att det svar som ger dig rätt på provet är att du inte får flyga alls, ska vända.... Vad som är "into known icing" är inte ens amerikanarna överens om ;)
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Riktigt så enkelt skulle jag inte säga att det är. Jag kan tänka mig situationer där lätt isbildning förekommer i VMC även om det inte är sannolikt. En situation där det skulle kunna inträffa är flygning i lätt snöfall.

    Om fjärde svarsalternativet inte är att du måste vända tillbaka/avbryta flygningen så vore det väldigt konstigt. Någon tidsgräns för detta finns som sagt inte.
     
  5. J-P

    J-P Ny medlem

    VI har som policy att det råder isbildning från 5 grader och därunder om det finns synlig fukt i atmosfären och får som förmodligen alla andra flygplan utan avisning inte flyga "into known icing conditions" Jag reagerade på denna fråga eftersom jag inte kunde se ett svar som stämde överens med det jag lärt mig alls, efter kanske 5 minuter valde jag alternativ 1, klarade provet så jag vet inte om det var rätt eller inte, men frågan buggar mig än!
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Detta med "known icing condition" är väldigt lurigt. Med omdöme och rätt planering kan man nämligen flyga fullständigt säkert med icke avisade flygplan även om det finns risk eller prognos för isbildning. Ett exempel på det är att sjunka genom ett 2000 fot tjockt stratocumuluslager i vilket isbildning är prognostiserad samtidigt som nollgradersisotermen ligger väl över minimiflyghöjden. Det är osannolikt att man hinner få signifikanta mängder med is och i värsta fall kan man fortsätta sjunka till plusgrader och då blir man av med isen.

    Jag skulle säga att alla hyfsat erfarna piloter med IR gör så.

    Men som reglerna är skrivna så kan man inte "officiellt" diskutera detta så var och en får lära sig själv eller i diskussioner med andra piloter.
     
  7. Bodd

    Bodd Medlem

    Gissningsvis finns här en kontext eller en subtil formulering i originaltexten som inte framgått när frågan återgetts i andra hand. Överlag upplever jag att man måste läsa mycket mellan raderna och göra antagande om en viss kontext på många av luftis provfrågor.

    Om frågan uppkommit på ett PPL-prov kan vi nog gissa oss till att den även avser VFR-flygning. Eftersom ämnet är Flight Planning så kan vi kanske anta att vi på något vis pratar om färdplanering och att benämningen "lätt isbildning" avser information som erhållits ur en väderkarta eller låghöjdsprognos som ju alltid avser isbildning i moln. (Den vanliga SWC innehåller dock aldrig just "lätt" utan bara "moderate to severe", men låt oss strunta i det just för stunden). D v s vi befinner oss på planeringsstadiet.
    I så fall kan vi nog utesluta att vi avser verklig isbildning under flygning, underkylt regn, hoar frost och liknande.

    I ett sådant perspektiv känns det som att vi pratar om känd isbildning i moln vilket vi vid VFR-flygning kan bortse ifrån. Men eftersom sista svarsalternativet saknas är det väl egentligen omöjligt att gissa eftersom det kanske just är det svaret som ger själva kontexten.
     
  8. J-P

    J-P Ny medlem

    4e alrernativet var

    VFR flygning under isbildning är alldrig tillåtet.

    Rätt svar var att du kan bortse ifrån lätt isbildning. Vet inte om jag håller med denna fråga till 100' men nu fick jag svaret till den,
     
    Senast redigerad: 10 November 2015
    • Gillar Gillar x 1
  9. Tjita1

    Tjita1 Ny medlem

    Isbildning i VMC kan väl uppstå om man sjunker från kallare temperaturer ner till där daggpunkten är högre än flygplanets temperatur?
     
  10. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Ja, eller stiger om det finns en markerad inversion! Men det är osannolikt att sådan isbildning har annan säkerhetsmässig påverkan än att vindrutan isar igen - vilket förstås kan vara illa nog om man flyger VFR.
     
Laddar...
Liknande trådar
  1. Jonas
    Svar:
    22
    Visningar:
    6,433

Dela sidan