Medical Class 1 - Samsyn

Discussion in 'Flygutbildning' started by Bushpilot67, Oct 26, 2011.

Watchers:
This thread is being watched by 4 users.
  1. Bushpilot67

    Bushpilot67 Medlem

    #
     
    Last edited: Jul 22, 2019
  2. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Jag har en färgdefekt som gör att jag har vissa problem att se vissa nyanser.
    Har inte märkt av det heller förutom att jag inte kan se vissa plattor hos ögonläkaren.

    Fick då ett Valid by day only. Har frågat ett par personer om dessa nyanser skulle förekomma och vara en flygsäkerhetsrisk vid exempelvis IR. Svaret har varit nej.
    Men regler är regler. Bara att rycka på axlarna.
     
    • Like Like x 1
  3. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Lanternprov

    Jag hade också defekt färgseende men kunde ändå ta instrumentbevis genom att först göra ett s k lanternprov på Karolinska. Dock var det ett tag sen (90-talet).
    Du borde ändå undersöka den möjligheten.
     
    • Like Like x 1
  4. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Man gör så kallad anomaloskopi idag.
    Där ställer läkaren in olika nyanser och klarar man inte alla så är det kört.

    Men jag har fått reda på att man rent praktiskt inte behöver helt korrekt färgseende för att flyga IR.
    Men man vill väl inte hålla på och lägga massa resurser på att utreda gränsfall så därför säger man 100% eller så blir det inget.
    Det man kan hoppas på är väl att man någon gång i framtiden ser över reglerna.
     
    • Like Like x 1
  5. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    IFR och färgblindhet

    Hej

    Förr kunde man ta IFR-dag och som jag förstår kunde flyga IFR även om man hade defekt färgseende. När reglerna ändrades och man var tvungen att ha mörkerbehörighet för IFR togs den möjligheten bort.

    Air-man
     
    • Like Like x 1
  6. stellann

    stellann Aktiv medlem

    färg

    Detta verkar vara litet problematiskt. Jag undrar om du har helt rätt Air-man. Defekt färgseende är såvitt jag förstår inte noll eller ett, det är en skala.

    Själv har jag "defekt färgseende" såtillvida att jag inte klarar de vanliga prickbilderna (även om det verkar bero lite grand på hur urblekta dom är!). Men: jag har både NQ och IR utifrån det lanterntest som jag fick göra på Karolinska nån gång på 90-talet och som inte var helt bekant ens bland läkarna.

    Tydligen använder man numera andra testmetoder som nån skrev, men jag vill påstå att "defekt färgseende" inte är nån absolut egenskap. Man kan såvitt jag förstår ha det med olika grader ungefär som synskärpa.

    Vore intressant med en kommentar från nån medicinskt sakkunning.
     
    • Like Like x 1
  7. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Ja det är finns många olika grader av defekt färgseende.

    För kunde man som Air-man skrev ta IFR-dag.
    Men sedan NQ blev ett krav för att ta IFR så är den möjligheten borta.

    Det jag har svårt att förstå är hur NQ överhuvudtaget är intressant i sammanhanget.
    Har man IFR så flyger man ju på instrument och det är väl då skitsamma om det är dag eller natt?
    Man kan väl flyga IFR på natten även om det är VFR väder?
    Jag ser inte problemet överhuvudtaget. Men det kanske är något jag missar?
     
    • Like Like x 1
  8. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Det finns säkert olika grader av defekt färgseende. Det finns tydligen två ytterligare tester förutom de vanliga fägplattorna som man kan göra. Det ena är det du refererar till Stellann med lanternatester, men det finns ytterligare ett som jag inte vet vad det heter så här på rak arm.

    Har själv defekt färgseende och det är ju intressant att du både har NQ och IFR. Sedan är det ju som sagt vilken grad av "färgblindhet" man har.

    Man kanske skulle testa om man klarar ett lanternatest och kanske kunna bli pilot på heltid...

    Air-man
     
    • Like Like x 1
  9. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Lanterntest använder man sig inte av längre. Anomaloskopi är det som gäller idag.
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Anomaloskop#Anomaloskop
     
  10. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Lanternprov

    Inte för att tjata, men enligt Wikipedia-artikeln så tycks väl lanternprov fortfarande användas? Där nämns ju dessutom specifikt just pilotyrket?
     
  11. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Det är lugnt :)

    Det svaret jag fick när jag ringde transportstyrelsen för nåt år sedan var att lanterntest inte används längre i Sverige.
    Jag skulle därför göra en anomaloskopi hos en flygläkare. Detta kunde endast göras i Malmö, Göteborg eller Stockholm.
    Så det gjorde jag.
    Hade jag gjort ett lanterntest hade jag garanterat klarat det galant.

    Wikipedia är tyvärr inte alltid 100%-igt.
    Det står till exempel att man inte kan bli elektriker eller jobba till sjöss om man har ett defekt färgseende.
    Guess what, jag har jobbat som elektriker i rätt många år och har även en fartygsbefälsutbildning som jag tog för att bedriva yrkesmässig trafik med båt.
    Förmodligen hade jag väl klarat av att bli lokförare också...

    Men nä, ett NQ, det går inte.
     
Loading...

Share This Page