Min väg till PPL EASA i USA

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av pontus393, 18 December 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 16 medlemmar.
  1. pontus393

    pontus393 Ny medlem

    Hej!

    Jag har äntligen bestämt mig för att ta ett PPL-a i USA sommaren 2014. I den här tråden tänkte jag skriva om hur det går till. Jag har även startat en blogg; mittflygcert.wordpress.com. Jag fick idén från Spacemani här på Flygfyren, som också skapade en tråd och en blogg. Hans tråd och blogg har fått mig att förstå processen bättre och jag hoppas att även jag kan hjälpa andra.

    För att få ta ett europeiskt PPL måste man först genomgå en hälsoundersökning, EASA Medical Class 2. Imorgon ska jag till sjukhuset och undersökas.

    Skolan jag har valt är European Flight Training som ligger i Florida. Den har fått bra omdömen på forum och på deras facebooksida.
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Kul initiativ! Jag ser fram emot att följa din resa mot ett privatflygcertifikat samt ta del av dina nyvunna erfarenheter :)
     
  3. bobo

    bobo Ny medlem

    Kul initiativ, men inte så mycket billigare som jag trodde. USD 8,800.- = SEK 60,000.- plus resa och kostnader. Man kan få ett PPL i Sverige för 75,000.-.
     
  4. pontus393

    pontus393 Ny medlem

    Nu gör du mig nervös! Den skolan jag pratat med har sagt 11 000 USD (72 000 SEK) för PPL + Night Qualification. Därutöver flygresor, visum etc. Jag har hört från en bekant att man inte heller ska välja den billigaste skolan, det brukar ge dålig kvalité. Han hade tagit det billigaste alternativet och personalen var inte särskilt tillmötesgående. Min uppfattning är/var att flygcert i Sverige ligger runt 100 000 - 120 000. Någon som vet mer om detta? Jag har hört från en bekant att man inte heller ska välja den billigaste skolan, det brukar ge dålig kvalité.

    Uppdaterade bloggen idag. Var på hälsoundersökning på Aleris. Mycket trevlig personal, men dyrt! Förövrigt ingår inte EKG i Class 2 längre. Nästa steg är att göra en preliminär bokning via flygskolan och efter det har jag tänkt beställa teoriböckerna.
     
  5. Peterssonen

    Peterssonen Ny medlem

    Att ta ett PPL på en flygklubb skall nog inte (alltid) jämföras med en "riktig" flygskola.
    På vissa flygklubbar kan nog utbildningen vara något undermålig, men absolut inte överallt.
    Billigaste PPLet får man på sturup för 75k som bobo skerv www.southsweden.se som är en riktig flygskola.

    Jag gick ATPL teorin med en kille som tagit sitt PPL i USA (skola okänd). Han tyckte att det var jobbigt att flyga i SWE till en början då de inte tillämpar in och utpasseringspunkter i USA bland annat.

    Jag tror du kommer att få en grym upplevelse i USA men jag tror inte att du kommer spara pengar på det tyvärr.
     
  6. pontus393

    pontus393 Ny medlem

    Tack för informationen Peterssonen!

    Faktum är att jag ska börja plugga i Lund till våren så Sturup verkar faktiskt mycket lockande. Jag har mejlat dem nu för lite mer info. Jag är mycket förvånad att jag inte upptäckt detta. Alla forum och alla PPL piloter jag pratat med säger att man sparar ca 20-30 000 att ta det i USA. Märkligt!

    Kanske får bli att ändra namn på tråden..
     
  7. Peterssonen

    Peterssonen Ny medlem

    Ja du kommer att "spara" 20-30tkr om inte mer om man jämför med en "dyr" utbildning.
    Jag hörde nått skräckexempel från Göteborg (säve) på 120-130tkr på flygklubben och än mer på den kommersiella skolan.
     
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Vad grundar du påståendet att utbildningen på vissa klubbar kan vara undermålig på? Finns det fakta som understryker det eller är det bara något "du hört"?
     
  9. BosseB

    BosseB Aktiv medlem


    Jag tog mitt PPL under 2012 genom Tekniska Högskolans Flygklubb i Stockholm och läste teorin på Flygteoriskolan. Kostnaden inklusive läkarundersökningar, avgifter och allt annat som kommer till landade runt 110.000:- Då blev jag klar på 45 timmar vilket är helt rimligt om man flyger någorlunda intensivt och ser till att vara klar med teorin innan det är dags för flygprov. Annars tickar det extra timmar på att underhålla flygandet i väntan på att teorin blir klar.

    Din uppfattning om 100'-120' är alltså korrekt enligt min mening
     
  10. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag tog mitt PPL 2012 via Geflebygdens FK. Läste teorin på distans hos KSAB i Kista.
    Jag flög 53 timmar innan uppflygningen. Tog NQ direkt efter. Vill minnas att det totalt kostade bra precis 120.000:- inkl alla avgifter. Hade varit 20000:- billigare om klubben kört teorin själva men elevunderlaget var för litet.
    Med 45 timmar och om klubben har en helhets lösning borde man lätt hamna under 100.000:-
    Dessutom valde jag att flyga C172 genom hela utbildningen i stället för den mindre C152 som klubben har.
    Det blev mindre klaustrofobiskt då :)
     
  11. Swip

    Swip Medlem

    Det är faktiskt ovanligt att se att klubbars erbjudande är dyrare än en kommersiell aktörs dito. Är man på väg mot en yrkesmässig flygkarriär måste det vara svårt att inte välja den kommersiella aktören. Om nu den utbildningen inte är så undermålig att det straffar säg längre fram.

    Men hur är det för för den som har siktet inställt på hobbyflygning och att stanna vid PPL? Känns det kymigt att komma till flygklubben och känna att man inte bidragit med slantar för utbildningen när man valde att lägga dessa på annat ställe?
     
  12. Peterssonen

    Peterssonen Ny medlem

    Det var inte menat som kritik och jag hopps ingen hårt arbetande flygklubbsmedlemm tar illa vid sin nu.

    Jag tänker främst på teoribiten där det är klubbmedlemmar som ideellt stället upp och håller i några ämnen. Jag tror inte att man lägger ner lika mycket energi på lektionsplannering osv. Jag har hört att de som går vidare och har läst PPL teorin på tex flygteoriskolan har mycket bättre kunskaper än de som kommer från den lokala flygklubben då de börjar med ATPL-Teorin.
     
  13. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Tja, man ska nog inte alltid utgå från att klubblärarna är mindre kvalificerade än de "professionella" flygskolornas!

    De lärare som vi i vår klubb har engagerade i flygteorin är faktiskt även verksamma som universitetslärare. De flesta är disputerade inom tekniska eller angränsande ämnen och dessutom ytterst flygintresserade med bl a med ATPL etc. Ett undantag är han som har human factors som är överläkare på psyket på universitetssjukhuset och bygger ett eget flygplan på fritiden. Ett annat är UL-lärarn som jobbar på ett avancerat teknikföretag som har Boeing som största kund. Samtliga är certinnehavare. Naturligtvis är det ingen garanti att dom är bra lärare för det, men förutsättningarna borde väl finnas. (Möjligen kan det ibland komma visst knot från eleverna om att lärarna är lite överkvalificerade och överambitiösa.) Förutsättningarna är säkert väldigt olika över landet, men det gäller nog både inom klubbskolningen och professionella skolor.

    Den erfarenhet jag själv har från skolningen är lite för gammal för att vara relevant, men jag har både skolat för (motsvarande) PPL i klubben och vid två skolor på Bromma för I-beviset (teorin respektive den praktiska flygningen). Jag kan inte generellt säga att jag tyckte kvaliteten på skolningen var bättre eller sämre på nåt ställe. Det beror nog mera på ens egen inställning och arbetsinsats. Jag misstänker däremot att de elever som direkt satsar på en professionell skola har en annan inställning än de som går via klubbskolor och ofta tar betydligt längre tid på sig.

    Men som sagt: kvalitet på skolning är något väldigt svårt att mäta och bedöma. Fråga Skolinspektionen!
     
    • Gillar Gillar x 1
  14. Peterssonen

    Peterssonen Ny medlem

    Så kan det alldeles säkert vara på vissa klubbar och då ligger man säkerligen på en högre nivå än många av skolorna! Det är lätt att dra alla över en kam om man försöker ge en generell bild! Kul att höra att det funkar så bra hos er jag tror dock att det är få klubbar/flygskolor som har så kompetenta lärare tyvärr.
     
  15. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Inbillar mig att det är svårt att komma under 100 pix om man räknar med avgifter och sånt. Skolade 43,5 timmar (+flygprov) och körde teorin på egen hand och det gick på ca 100 när Transportstyrelsen fått sitt. Måste vara få ställen man kan skola för under 2000/timme.
     
  16. Babar

    Babar Ny medlem

    Tog mitt cert 2012 i Halmstad Flygklubb och det kostade 83518 kronor. Då är allt medräknat, även en extra ögonundersökning som TS tvingade mig till. Jag hade ca 52 timmar vid uppflygning.
     
  17. Swip

    Swip Medlem

    Man kan då tänka sig att det hade kostat runt 70 000 kr om du flugit totalt 45 timmar (för att få en mer rättvis jämförelse)? Det känns ju mer rimligt, dvs några tusenlappar billigare än den kommersiella aktören som tar 75 000 + TS avgifter och läkarundersökning. Ungefär så som jag tror att gemene man uppfattar att klubbverksamhet "ska vara" eftersom det fungerar så på andra håll i samhället och föreningslivet.
     
  18. AndreasE

    AndreasE Ny medlem

    Fått en känsla av att flygpriserna skiljer sig mer mellan klubbar idag än vad de gjorde för fem år sedan.
    Många större flygklubbar tar ut väldigt mycket mer i avgifter än de gör på små orter. Personligen tror jag det är för att det drivs mer idellt på mindre klubbar, medan de större drivs mer som företag och nästan är att betrakta som uthyrningsfirmor. Gör stor skillnad om klubben ska ha avlönade mekaniker, arvoden till styrelsemedlemmar osv.

    Jag tyckte någon nämnde att det är svårt att skola under 2000 kr/timme idag. På min klubb ligger du fortfarande en rätt bra bit under det. Hur som helst går det inte att göra så mycket åt priset just där du bor. Kostar det drygt 2000 kr per timme och landar på 120 000 där du bor så går det inte att komma undan billigare där. Har du tur kan du få ditt PPL för 70.000 på din lokala flygklubb.

    Jag skolade CPL/IR/ME på Aviator College i Florida, vilket är i princip exakt samma skola som EFT. De delar lokaler och flygplan mm. men EFT skolar till JAA istället för FAA.
    Nu är det en större och dyrare utbildning och blev ganska precis samma pris för mig som i Sverige. Lite dyrare än SSSA men billigare än de flesta skolor i Sverige.
    Men det är riktigt roligt att flyga i USA och en väldigt bra erfarenhet. Så även om det skulle bli några kronor dyrare så har du fått något för det iallafall. Se till att du har kvar lite pengar dock så du kan flyga en del när du kommer tillbaka till Sverige och bli van med det, för det är en del skillnader.
     
  19. martin-esmi

    martin-esmi Medlem


    Tror det är flera klubbar som kan erbjuda PPL skolning för under 2000kr/h.

    Sjöbo FK erbjuder det för ca 1350kr/h (PA28 Archer III + lärare) och jag vet fler klubbar runt om i Skåne som har ungefär samma pris.
     
  20. Simon

    Simon Aktiv medlem

    Beror väl på hur upplägget ser ut, ska man räkna in lärarens lön och moms i timpriset så har jag svårt att tro att man går runt på 1350:-/timme. Men det är klart om läraren kör mer eller mindre ideellt så går det väl ihop.
     
Laddar...

Dela sidan