Min väg till PPL EASA i USA

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av pontus393, 18 December 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 16 medlemmar.
  1. pontus393

    pontus393 Ny medlem

    Det känns orimligt att priserna kan skilja sig så mycket. Att skolan i Skåne endast tar 75 000 medan andra tar 110 000 för certet får mig att misstänka andra dolda kostnader. Men på deras hemsida står det att flygskolan i princip bedrivs ideelt. Om allt stämmer så är det ju helt fantastiskt! Ska höra med dem efter jultiderna.
     
  2. joma

    joma Medlem

    Jämför just nu timpriser för NQ skolning. På skolorna på Sturup skiljer det ca 1400kr/Tim...
     
  3. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag skulle säga att flygpriserna hos Sjöbo FK är extremt låga. De har 1068 kr/h som grundpris för en C172S från 2008 med G1000 och tvåaxlig autopilot. Det är ungefär enbart de rörliga kostnaderna för ett i princip identiskt flygplan hos Uppsala FK.

    Däremot framgår det inte ifall Sjöbo debiterar tachotid eller blocktid. Det måste nästan vara tachotid för att få det hela att gå ihop eller så har de ovanligt god disciplin hos medlemmarna när det gäller effektuttag och magring.

    Det är i alla fall roligt att det finns klubbar som lyckas hålla ned flygpriserna!
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Japp, det är imponerande priser hos Sjöbo FK :)
    Sjöbo tar tex 2450 i årsavgift vilket är lågt med tanke på låga flygpriser.
    1000kr i gästmedlemskap, jämfört med 2600 för gästmedlemskap hos grannklubben på Sturup (som jag är gästmedlem hos).
    För er info: På Sturup hyr man DA40g1000 för 1290 per h eller 1045 med medlemslån. Tacho+blocktidstillägg 10 min(?).
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. pontus393

    pontus393 Ny medlem

    Jag pratade med en flygskola i Sverige idag, för att se om man trots allt skulle utbilda sig hemma istället. Han förklarade då till mig att man måste delta under en 120 timmar teorikurs för att få ta ett PPL. Detta hade jag missat och jag har absolut inte möjlighet att delta så ofta på teorilektioner.

    Men vad som förvånar mig att att man inte verkar behöva gå dessa 120 timmar teorilektion om man genomför utbildningen i USA. Jag menar, där läser ju folk hemma själva och skriver proven redan första veckan efter ankomst i USA. Varför kan man inte göra så i Sverige?
     
  6. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det stämmer att du måste läsa teorin vid en flygskola, däremot är det fullt möjligt att göra det på distans ifall skolan har en godkänd distanskurs. Du måste inte heller läsa teorin vid samma skola som den där du gör flygutbildningen. (Det vill säga, inte för Transportstyrelsens skull -- men flygskolan kan ju själv kräva det...)

    Europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA har generellt mycket högre krav på strukturerade utbildningar än amerikanska FAA. I USA kan du vad jag förstår utbilda dig både till PPL och IR utan att överhuvudtaget gå i en flygskola -- du bara flyger med en behörig lärare.

    Det amerikanska systemet har fördelen att det är billigt och flexibelt. Det har däremot nackdelen att man löper betydligt större risk att få en dålig utbildning av en ensam frilansande instruktör än i en godkänd skola.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. AndreasE

    AndreasE Ny medlem

    Precis som Airborne again skriver kan du läsa PPL teorin på distans. I Sthlm skulle jag annars rekommendera Flygteoriskolan där du kan närvara under två kvällar i veckan, blir en hel del pluggande hemma då också men borde gå att kombinera med de flesta vanliga jobb.

    Angående skillnad på USA och Europa skulle jag vilja påstå att i USA är all teori mer relevant för vad du faktiskt ska flyga och lite mer avslappnad inställning till allt.
    Du pluggar, skriver av provet när du känner för det och sen kommer examinatorn att ha muntligt test med dig under din uppflygning också. Sen är det inte mer med det.
    I Europa, framförallt när man kommer upp på ATPL nivån är det väldigt mycket irrelevant man lär sig och ändå hinner glömma bort innan man någonsin får användning för det i karriären. Kan ta ett exempel när det gäller att flyga över Nordatlanten, allt sånt ingår i den Europeiska teorin.
    Pratade med en Amerikansk pilot idag faktiskt som jobbat som flygchef för ett ambulansflyg. När de fick tillstånd att flyga över Nordatlanten var han tvungen att sätta ihop en kurs som skulle godkännas av FAA, den skulle vara specifikt anpassad för just de rutterna de flyger i just det bolaget. Väldigt specifikt och relevant för just dem alltså.

    Personligen tycker jag Amerikanerna har ett mycket bättre system för utbildning än vad vi har i Europa. Men många skulle nog inte hålla med mig.
     
  8. Marcuso92

    Marcuso92 Medlem

    Körde min skolning på Eslöv för 1300 kr/h med lärare i deras C172. Tror 200-300 kr av dessa gick till läraren vilket är väldigt lite för en lärare med massa runt om kring jobb också. Det totala gick på ca 90 000:- (53 timmar vid uppflygning + TS avgifter)
     
  9. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Det var den billigaste läraren som jag har sett hittills. Men jag slår ändå ett slag för NFK(Nyköping F.K) som jag betalar 1350:-/h och 500:- på det går till min flyglärare och då är läraren värd varenda slant för hans kompetens och flygplanet med.
    LTH (pa28) som de har är den fräschaste skolkärra som jag har sett.
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Läge att byta rubrik på den här tråden? Känns som att innehållet har avvikit från USA-upplägget.
     
Laddar...

Dela sidan