Motorstörning över havet

Diskussion i 'Artiklar' startad av jekroth, 11 November 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 13 medlemmar.
  1. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Reseskildring en ligger som bifogad PDF.

    En resa til Gdansk då motorn överhettade mitt över havet.
     

    Bifogade filer:

    • Gillar Gillar x 4
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Flott, bra skildring och tur att det gick bra. Allt kan hända.
     
  3. Ogge

    Ogge Medlem

    Intressant läsning. Otroligt lärorikt. Tur det gick bra!
     
  4. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det svåraste beslutet var när Sweden berättade om helikoptern ca 50 Nm bort, skulle vi lämna skeppet en trygghet som det skeppet vid Penor ändå var och flyga ut över vattnet där vi inte viste om det fanns fler skepp eller om helikoptern var nästa fasta punkt. Vi kunde inte tro att motorn skulle gå så länge som den gjorde den kunde lika gärna stannat efter några minuter.
     
  5. darnell

    darnell Medlem

    Hej,

    Tack för att du delar med dig, intressant och lärorikt.
    Har Rotax meddelats angående kylarlocket? Respons från dem?
    Hur gammal var motorn? Gångtid?

    Var det ett fabrikationsfel på fjärden eller berodde på ålder/förslitning?
     
  6. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Vi har inte själva meddelat Rotax. Då Yard på Lycon Engenering är Rotax förlängda arm så hoppas jag att han meddelar dyligt till fabriken. Motorn har också skickats dit.
    Motorn var år 2005 med ca: 1000 tim.
    Då det är många Rotax som gått mer än 1000 tim utan att råkat ut för detta problem så gissar jag att vi hade otur, men vist har ålder och slitage/utmattning något finger med.
     
  7. darnell

    darnell Medlem

    Fler frågor :)

    Hade ni bytt till det nya kylarlocket med hårdare fjäder på denna motor? Körde ni med Evans eller 50/50 gykol?
    "The 50/50 mix is good up to approximately 270F with the Rotax 1.2 bar radiator cap. If you have the old .9 bar (13 psi) cap you should replace it with the newer 1.2 bar (18 psi) cap" (SB-914-029 & SB-912-043)
     
  8. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ärligt talat vet jag inte vilket lock som satt på. Vi köpte maskien i januari och började flyga i mars. Alla SB var gjorda. Och jag var inte själv med då motorn kördes till Lycon och kylarlocket diskuterades men Yard var mycket noga med att det ska vara 1,2 bar och hade det varit det gamla locket hade vi med all säkerhet fått det påpekat.
    Vi kör på 50/50 glykol
     
  9. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag kollade med han som lämnade motorn. Det var nya 1.2 bar locket
     
  10. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Mycket intressant läsning och skönt att allt gick bra som redan sagt..
    En fråga bara ang flytvästarna.
    Ni planerade att blåsa upp de redan innan ni landat i vattnet. Jag har alltid tänkt mig att inte blåsa upp de förrän jag har kommit ut ur planet.. Jag tänker att det är bökigt nog som det är med att ta sig ur en kabin på marken och hur ska det då inte vara i vatten, om det dessutom har kommit in vatten i planet.
    Och det här är ju en fråga man vill ha ett så korrekt svar på som möjligt även om det säkert är helt omöjligt att veta, men därför frågar jag så många som möjligt... Vad är bäst? Att vänta eller att blåsa upp innan landning. Och speciellt vad man säger åt barn i det läget...
     
  11. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det är en mycket intressant diskution Det är svårt att veta vilket som är bäst, mem så här resonerar jag.
    I ett plan där jag måste ut genom en sidodörr skulle jag alltid blåsa upp flytvästen efter jag tagit mig ut.

    I vår Zephyr med "glasbubbla" hel huv som öppnas uppåt bakåt tänker jag att jag vill bli av med huven för skulle vi slå runt blir vi inlåsta. Utan huv kommer vi säkert att få en kraftig duch av vatten och då är det skönt att "bara" släppa bältet. Hamnar vi upp och ner så blir det lite svårare men då planet är helt öppet från axlarna och uppåt och benen ger bra styrka att tycka sig ut med, man behöver i princip bara rulla över sidokanten så drar flytvästen ur planet. Så har mina tankar gått men sen finns det minst två nackdelar.
    Om en tuppar av får den andre svårare att hjälpa ur.
    Risken att punktera flytvästen
    Facit får man tyvärr inte fören etfteråt och det finns för många senarion. Jag tycker det är viktigt att alltid ha en mental förberedelse så jag har mentalt sattsat på dessa två varijanter beroende på sidodörr eller glashuv. Lika så att jag alltid ritar en pil för plats/heading för fartyg.
     
  12. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Ja att märka ut fartyg är en briljant idé..
     
  13. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Jag har provat att blåsa upp en flytväst en gång (under övning) och jag tyckte man blev väldigt rörelse begränsad, kunde bl.a. inte vrida på huvet orentligt för att se sig om, lite claustrofobikänsla. Jag skulle aldrig blåsa upp den innan, inte helller sedan jag tagit mig ur planet utan först när jag skulle börja bli för trött för att simma. Tyckte även den var ett stort hinder när man skulle ta sig upp i livbåten (övning).
    Sen är jag nog rädd att man skulle sitta ganska fast i cockpit med den uppblåst om man låg upp och ned i vattnet... Men det är mina teorier.
    Mycket intressant läsning, tack för att du delar med dig!
     
  14. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Ja som sagt det kanske inte är optimalt och kräver lite eftertanke, men det var så jag resonerade. Mycket intressant att du provat med uppblåst väst. Är dom svåra att tömma på luft och återställa, jag blir lite sugen att göra någon typ av nödövning i bassäng
     
  15. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för en mycket intressant redogörelse. Kul att allt slutade så bra som det gjorde.
     
  16. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Under FFK:s Uwe-utbildning får man testa både det ena och det andra scenariot och jag tror det är rätt så individuellt hur man upplever en uppblåst flytväst. Jag tyckte att den var ganska störande/hindrande men det kan ha att göra med att jag är/var lite badkruka.Jag tyckte man blev väldigt klumpig och jag lyckades inte ens ta mig upp för egen maskin i en livbåt av Estonia-typ trots den stege som finns. (Stegen glider bara in under livbåten, men lyckligtvis kan andra bistå med den s k tepåsemetoden).

    Även med flytvästen på och uppblåst har man vissa svårigheter att hålla andningsvägarna fria i (fingerad) sjögång. Jag tror för övrigt att Jekroth har en poäng i att om man har den typ av bubbla som finns på en Zephyr så kan det vara en fördel att ha västen uppblåst tidigt.Däremot ska man förstås absolut inte blåsa upp den i förtid om man sitter i en annan typ av flygplan.
    (Jag har för övrigt sett en uppblåst gummibåt som blockerat den enda dörren i en Piper.)
    Vid FFK:s utbildning fingeras en Piper eller motsvarande som ju är bland det värsta man kan sitta i om man hamnar under vatten med bälten och headset etc "kopplat". Att i omtöcknat tillstånd och under vatten kanske i mörker sitta fastspänd på förarplatsen i en PA28;a med en medvetslös co-pilot i högersits lär nog vara en situation som de flesta av oss inte klarar av.

    (Jag kan för övrigt säga att UWE-kursen är den tveklöst mest givande utbildning jag nånsin deltagit i efter certet. Den borde erbjudas alla piloter inte bara FFK-dito. Jag inbillar mig att man blev betydligt bättre förberedd för alla möjliga problem som uppkommer vid en vattenlandning. Sen att det var en enorm prövning för en gammal gubbe är en annan sak. Ingen ångrar nog deltagandet även om man delvis hatar instruktörerna mitt under kursen! )
     
  17. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Vi fick göra övningen med LFK och det var nån från FFK som höll i den (om jag minns rätt), tror LFK anordnar kursen med några års mellanrum (eller åtminstone sporadiskt). Förutom teori så var det bad med flytväst och livbåt i bassäng, mycket nyttigt! Nu är det några år sedan så jag minns inte om det var svårt att tömma flytvästen på luft, men det jag minns är att jag reagera kraftigt på att ha den uppblåst. Kändes inte alls bra och den gjorde det dessutom svårt att ta sig upp i flotten.
     
  18. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    OBS, inte en riktig UWE övning, utan nån förenklad variant avseende nödlandning på vatten.
     
  19. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Oavsett vad som är rätt eller fel angående flytvästarna anser jag det viktigt att ha en plan för hur agerar jag i olika "onormala" situationer, och sen följa den planen om det onormala händer.
    Jag tror inte man kommer på någon bättre lösning på ett problem under den stress en skarp situation innebär. utan det man klurat ut och mentalt jobbat in i huvudet i lugn och ro avlastar och hjälper istället till att fokusera på det som är viktigt för att lösa situationen på bästa sätt.
    Givetvis måste man kunna anpassa sig till rådande förutsättning och fakta, men man har en grund att stå på.

    Jag lärde mig mycket om mig själv som inte går att simulera fram.
    Jag kunde fokusera på uppgiften och släppa känslorna under hela perioden, känslorna kom ikapp när vi stod på plattan och skulle prata med folk och när jag ringde hem. Kompisen och jag tillbringade natten på hotell i Kalmar då vi inte kunde komma hem fören dagen efter. Detta gav oss tid att bearbeta, analysera och prata hela kvällen vilket för mig var jätte viktigt, jag tror bearbetningen varit svårare om vi kommit hem på varsit håll
     
    • Gillar Gillar x 2
  20. Fredan

    Fredan Medlem

    Tack för redogörelsen, och skönt att det gick bra!

    Som klubb borde man ju boka utbildningar och föreläsningar om sådant här. Både lärorikt och gemenskapsbyggande. Verkar vara mycket som sker inom FFK som vanliga civila piloter ute i klubbar borde ha nytta av.
     
Laddar...

Dela sidan