Nedlagda flygfält

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Sillkalven, 6 Juli 2008.

  1. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Någon som har koll på hur många nedlagda flygfält vi har här i riket? Det är i varje fall alldeles för många, och dessutom känns det inte som att det är något som görs åt dem. Fält nedlagda för kommande byggnationer som Tullinge utanför Stockholm händer det verkligen knappt någonting på, nedlagda för ingenting och det är ju bara för sorgligt... Och Tullinge flygfält, gamla F18 som har relativt lite bebyggelse runt omkring var ett väldigt fint fält, kanske ett av de bästa här i regionen. Stor yta, två korsande banor på dryga två kilometer asfalt och massvis av hangarer och dylikt. Jag förundras verkligen att fältet lades ned, det var så mycket som man kunde göra där, t.ex. att flytta Brommatrafiken om man nu störde sig mycket åt den.

    Och nu i samma region Barkarby flygfält, jag förstår verkligen inte alls hur det tänks här, landets största flygklubb nu bestående också av gamla Botkyrka FK (baserade tidigare på Tullinge) riskerar nu att försvinna. Man kan bara inte lägga ned ett fält innan man verkligen har hittat en lösning och verkligen tagit i tu med den! Och det finns få platser här i närheten som är lämpliga (nära staden), så allt känns verkligen ovisst. Asfalt på de närmsta gräsfälten accepteras inte av de föreningarna, och att flytta till andra städer vore ju helt absurt. Sverige och Stockholm behandlar främst privatflyget säkert sämst i hela Europa. Barkarbys 31/12-2008 låter helt omöjligt än så länge, men det är omöjligt att veta någonting överhuvudtaget! =/
     
Laddar...

Dela sidan