Operation

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av Roger68, 1 Februari 2010.

  1. Roger68

    Roger68 Ny medlem

    Jag funderar på ett PPL-cert, men jag har dåliga knän och vet att jag med stor sannolikhet kommer att få sätta dit knäproteser inom 10-15 år. Det är ju en omfattande operation och man kommer troligen inte att klara av att flyga första året efter operationen.

    Är det någon som genom gått något liknande och har de varit ett stort problem?

    Jag har läst att man måste anmäla att man inte är i flygbart skick till Transportstyrelsen när man genomgått en operation.

    Varför frågar jag så dumt? Jo, det kan hända att jag måste genomgå operation tidigare och frågan är om det är så smart att lägga 110 000:- på ett cert som jag kanske inte kan nyttja efter 5-6 år?:unsure
     
  2. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Jag har ingen erfarenhet av detta. Men är man fullt frisk för övrigt borde det inte vara några problem att flyga med benproteser (förutom att myndigheterna måste bearbetas). Kolla vad Douglas Bader gjorde...
    Det finns desutom numera en tjej i USA som inte har några armar och flyger (har glömt hennes namn) :tup
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    http://www.youtube.com/watch?v=yBxvj7CbarY. Imponerande. :)

    Mvh
    Fredrik
     
  4. Roger68

    Roger68 Ny medlem

    Tack för Ert stöd! Jag ska kanske inte oroa mig så mycket över mina knäproblem!
     
  5. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Jag tror inte det. Varför ska några knän hindra en från att göra det man vill. Det är ju ingen sjukdom som orsakar plötslig död, medveslöshet eller liknande (vilket är ett hinder för att flyga). Vid vanlig flygning använder man ju dessutom inte fötterna särskillt mycket, ialla fall inte jag...:blush
    Däremot kanske man ska vara beredd på ett visst motstånd från myndigheter, men INTE ge sig. Fast det är inte alls säkert det behöver vara så idag, jag har faktiskt ingen aning (bara en känsla).
    Om du inte har läst den kan jag rekomendera boken "Han gav sig aldrig" av Douglas Bader (Engelsk jaktflygare från WW2 som blev av med båda benen i en flygkrasch). Grymt bra läsning.
     
  6. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Ett litet förtydligande. Boken är skriven av Paul Brickhill och handlar om Douglas Bader. Orginalets titel är "Reach for the sky".
     
  7. Roger68

    Roger68 Ny medlem

Laddar...

Dela sidan