Pelle penna och Sudda gumman

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Thord, 13 Februari 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hej alla, jag har nu kommit in på navigeringen på PPL-teorin och navskivan. Jag har då stött på problemet att få till ett bra kryss på nav skivan. Vad finns det för bra pennor att använda? Jag har provat blyerts och en röd penna köpt från KSAB. Jag inbillar mig att det ska fungera med en stiftpenna som har rätt kolblandning i stiftet, men vad heter sådant?
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    HB mjukhet tror jag blir bra på navskivan....
     
  3. Fredan

    Fredan Medlem

    Jag använder den röda kartpennan som jag fuktar lite med tungan. Då behöver man bara dutta lite försiktigt mot navskivan för att få ett fint märke. Lätt att få bort sen också.
     
  4. Olle#one

    Olle#one Medlem

    Vid träning brukar jag använda white board penna.
    Vid mer seriös tävling använder jag permanent filtpenna och tar bort pricken med rödsprit.
     
  5. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    OH-penna, icke-permanent.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Off-topic: Ett litet tips på hur du kan göra på vanliga kartor när du är ute och flyger. Fungerar mycket bra.
     
  7. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Hmm, det ser ut att vara en hel vetenskap det här. :wideyed:
     
  8. control

    control Välkänd medlem

    Kan inte låta bli att skratta åt mig själv, att jag svarat som inte använt navskivan sen PPLutbildningen
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Hehe... Det har jag gjort! Jag läste ATPL 2008-2009 och då fick man borsta av navskivan igen. Man fick till och med använda högfartsidan. Navskivan, som är så utskälld bland många i dessa appars tid, har oförtjänt dåligt rykte. Den lärde mig att få en intuitiv känsla för vindeffekter, en känsla jag kan använda för beräkningar i huvudet.

    On topic: en mjuk blyertspenna av gammalt hederligt snitt. En sådan penna är också idealisk för att dra streck på kartor, förutsatt att de inte är plastade. De ger ett streck med bra svärta som inte smetas ut men som är lätt att sudda bort sedan.
     
  10. Thord

    Thord Aktiv medlem

    Jag kom att tänka på att alla förstår nog inte min rubriksättning
     
  11. akg1486

    akg1486 Aktiv medlem

    Skulle tro att en ganska stor del av Sveriges GA-piloter är tillräckligt gamla för att komma ihåg detta program. :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Jag har en navskiva med en speciell "vindvisare" som man ställer in istället för att markera med penna.
     
  13. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag anser inte att navskivan fått oförtjänt dåligt ryckte, problemet är de som utformar läromedlen som inte tagit steget in i 2000 talet. Navskivan fyllde säkert sin funktion på samma sätt som räknestickan gjorde i skolan på 70 talet. Räknestickan försvann för att utvecklingen gick framåt men ........
     
  14. control

    control Välkänd medlem

    Jag klarade ATPL teorin/prov med grafiska uträckningar på rutpapper och med miniräknaren, jag var aldrig överens med navskivan.
     
Laddar...

Dela sidan