pilotutbildning

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Patrik Tengnér, 18 Mars 2010.

  1. Patrik Tengnér

    Patrik Tengnér Ny medlem

    Hej!

    Jag är 16 och går på gymnasiet (natur).
    Jag har alltid varit intresserad av att flyga och vill bli pilot.
    Min fråga: Är det en bra idé att börja sin PPL utbildning samtidigt som jag går gymnasiet eller borde jag vänta?

    mvh
    Patrik
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Beror helt på hur du har det på gymnasiet. Känner du att du kan lägga 3-4 kvällar i veckan på ppl-plugg så borde det inte vara några problem.

    Eller så kan du ta det lugnt och satsa på gymnasiumet i första hand, natur kan ju vara ganska krävande stundtals. Och sen köra pplet när du tagit studenten.

    Mina 2 centar
     
  3. Mike Spike

    Mike Spike Ny medlem

    Vill du jobba som pilot eller bara nöjesflyga?
    Om du inte vill jobba som det är ju ett tipps att ta UL-B istället för PPL, det blir satans mycket billigare.
     
  4. Patrik Tengnér

    Patrik Tengnér Ny medlem

    Jag vill i första hand jobba som pilot, om jag inte klarar testerna flyger jag för nöjes skull.
     
  5. Micke_xyz

    Micke_xyz Medlem

    Den här frågan dyker ju upp ganska ofta på forum. Varför finns det ingen guide om pilotutbildning? En FAQ? En lista på alternativa vägar till pilotyrket?

    /Micke
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Micke, jag tycker du kommer med en väldigt relevant och intressant frågeställning. En tanke som jag har är att gå igenom forumet och sammanställa de vanligast förekommande frågorna i en särskild publikation.

    Mvh
    Fredrik
     
  7. Drysén

    Drysén Ny medlem

    Här finns en sida med en liten beskrivning om hur man blir pilot i alla fall: http://www.flygutbildare.se/db/blipilot.asp
     
Laddar...

Dela sidan