Pipistrel Pantherea

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 19 April 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Inte illa! Förutom prestandan så verkar de ju ha fått till en helt OK design också :) Såg inget pris. Någon som vet vad den går loss på?
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Japp det är ju designen som verkligen lockar :) Läste i artikeln att den skulle kosta under $500k.:(

    Jonas
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Misstänkte att den inte var gratis :) Men om vi bortser från kapitalkostnaden att införskaffa den, undrar vad timkostnaden landar på?
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hoppas vi får se denna som klubbkärra i framtiden :)

    Även om den är relativt bränslesnål (nära dieselkärrorna kr/mil med hänsyn till den höga prestandan 200kt) så undrar jag hur övriga driftkostnader blir.

    Jonas
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det vattnas ordentligt i munnen när man ser denna skapelse :) Läste på nätet att priset kommer landa runt €400,000. Så den är ganska dyr i inköp jämfört med andra alternativ kan jag tänka mig. Btw, cockpit verkar vara rena drömmen i den här kärran.
     
  9. beme

    beme Ny medlem

    Första flygning

    Ja, den verkar vara väldigt läcker. Jag undrar bara om den orkar hålla vad den lovar. Första flygningen skuller redan ha ägt rum under hösten. Detta efter ambitionen man hade vid utrullningen i April 2012.

    Är det någon som lyckats få fram mer fakta om förseningen och om det finns något aktuellt nytt datum för första flygningen?
     
  10. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Den ser onekligen "häftig" ut men jag har litet svårt att förstå den väldiga entusiasmen. Jag vill inte vara gnällspik men priset är ju enligt uppgift $513.500 vilket väl torde innebära ca 5 miljoner här i Sverige när moms etc är tillagt. Certifieringen är enligt artikeln utlovad till år 2015 vilket väl knappast håller om man ser hur historiken varit tidigare med nya plan. Priset lär nog också vara ett annat om tre år!
    För redan i utgångsläget ca $50.000 mindre så finns t ex välbeprövade Cirrus SR20 GTS för omgående leverans idag. (Grundpriset är inte mer än $300.000 men en fullt utrustad GTS går på uppåt $450.000. Vad priset på Pippin inkluderar framgår inte riktig). Cirrusen är litet långsammare men i ungefär samma design och utseende som Pippin. I mina ögon ser Cirrusen dessutom lite seriösare ut men det är förstås en smaksak.

    http://cirrusaircraft.com/sr20/

    Men OK, om priset och certifieringsplanerna håller så bör ju Pippin kunna konkurrera.
    Skulle man sen inte vara så fixerad vid utseende men är beredd att satsa i denna prisklass kan man ju inte undvika att nämna Cessna JTA med en SMA-diesel som ju fullständigt sopar banan prestandamässigt med övriga om man bortser från farten men som sagt vill man ha en Ferrari och inte en SUV så är Cessnan förstås inget alternativ
    http://www.cessna.com/single-engine/skylane-jta.html
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det var roligt att se!
     
  13. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Jag tycker den ser riktigt läcker ut!
     
Laddar...

Dela sidan