PPL-cert i GBG?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fille82, 1 Juli 2009.

  1. Fille82

    Fille82 Ny medlem

    Hej! Är helt ny på forumet och håller på att utforska möjligheterna till att ta ett PPL-cert under slutet av året. Har några frågor:

    *Är det enklare om man går med i en klubb från början? Dvs kan dom hjälpa en med alla papper etc som behövs?

    *Isåfall, Bättre sämre skolor/klubbar i GBG?

    *Vad kostar det (ca) att ta certet?

    Är väldigt tacksam för svar!

    Mvh
    Felix
     
  2. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Det finns egentligen bara två alternativ i Göteborg om du inte vill behöva åka en längre sträcka.

    Och det är SPU och Aeroklubben. På SPU kan du göra det på heltid under 6 månader, och på Aeroklubben går det på kvällar. Då är det två gånger i veckan så teorin är avklarad på ca 6-7 månader. Därefter är det upp till dig (och vädret) hur snabbt du kan ta dig till 45 timmar.

    Kostnaden på Aeroklubben ligger väl runt 100-120 just nu, tror dom har en grov kalkyl på sin hemsida.
     
  3. piloten

    piloten Medlem

    Om du kan sträcka dig lite utanför så har vi flygskola i Borås. Skolning sker i Piper Pa-28.

    www.borasflygklubb.net
     
  4. hansd

    hansd Ny medlem

    Jag kan rekommendera Aeroklubben

    //hansd
     
  5. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jg kanske talar i egen sak men vi har haft ett antal elever från Göteborgsregionen som sökt sig till Varbergs FK

    http://www.varbergsflyg.se

    MVH
    Håkan
     
  6. Bittornado

    Bittornado Ny medlem

    Vet inte, men själv tycker jag att Aeroklubben i Göteborg har på tok för högt pris. Har ingen insyn i deras ekonomi, själva påstår de att det är "utan vinstintresse" men det undrar jag alltså. Jämför man med t ex flygklubben i nordvästra skåne som erbjuder samma utb till ett pris av ca 70,000kr så kan jag inte finna så mycket som skulle berättiga en prislapp på över 100 papp just bara för att flygskolan råkar ligga i Gbg.

    Frågar du mig tror jag att Aeroklubben i Gbg helt enkelt saknar någon vettig konkurrens. SPU går inte att jämföra med Aeroklubben eftersom SPU mestadels utför hela paket till trafikflygare. Kör man bara PPL på SPU så kostar det ÄNNU mera där...

    Jag har kollat runt lite vad det gäller lokalkostnader, landningsavgifter osv på Säve flygplats. Där finner jag noll anledning till att det skulle kosta mer än 30,000 mer att erbjuda samma kurs som kostar 70 papp någon annanstans i Sverige. Så jag vägrar att genomgå utb där. Det är ocker i mina ögon... jag ska försöka hitta annat alternativ.

    Tidigare var Varberg ett bra alternativ. Nu har även de hissat upp priserna som bara den. Ska kolla i Borås och omnejd. Det måste finnas bättre och billigare alternativ helt enkelt.

    Sedan har de säkert en bra gemenskap på Aeroklubben då de har många medlemmar och många flygningar per år. Men sedan den bästa flygläraren också försvann och gick över till SPU så finns det inte mycket som talar för en PPL-utb på Aeroklubben längre.

    /LL
     
  7. DanielW

    DanielW Medlem

    Bittornado, jag hoppas verkligen att du har kollat upp vad som ingår i de 70k resp 100k i utgifter. Min uppfattning är att 100k för ALLT inte är orimligt idag.
     
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Kolla in Trollhättans PPL-utbildning. Vet inte va det kostar totalt men de har en låg avgift för varje lärartimme iaf.

    http://www.flygklubben.nu/tfk/
     
  9. Bittornado

    Bittornado Ny medlem

    Daniel W:

    Jag har mer eller mindre gjort det faktiskt.
    Tidigare skyllde man en del på att soppan blev skattepliktig. Men det är långt ifrån hela sanningen. Att bensinen skattebeläggs gäller ju samtliga flygskolor, inte bara Aeroklubben. Nu har jag ingen koll om just skolflyget slapp skatten eller inte men det är en annan femma.

    Problemet som jag ser det är att Aeroklubben helt enkelt blivit alltför stora. Det kanske låter konstigt men faktum är att ska man hålla i 6 kärror och så mycket administration för så många medlemmar varav kanske en mindre bråkdel håller sig någorlunda aktiva genom året, så blir det mest kostnad för de få som faktiskt vill njuta av flygningen. Sedan att kostnaderna runtomkring ligger något högre just i en storstad kan man inte göra så mycket åt.

    Det exemplet jag nämnde med 70,000kr innehåller i princip samma poster som ingår i Aeroklubbens erbjudande. Skillnaden ligger i teoripaketet och flygtimmarna helt enkelt. Jag kan t ex inte finna någon annan flygskola för privatflygare i hela Sverige som har en högre medlemsavgift än Aeoklubben... och det säger det mesta.

    Räcker bara att komma till Borås flygklubb så håller de ett pris som är ca 20,000kr lägre. Problemet där är bara att de vill ha 30 lakan i revers vilket är orimligt högt. Men själva utb innehåller samma material och innehåll.

    Så nja... kom igen Aeroklubben.. i dessa tider finns ingen anledning till ineffektivitet. Även om folk som är riktiga entusiaster kanske pungar ut ändå ockerpriset och flyger, så finns det ingen anledning att utnyttja situationen. Visa på pränt att det faktiskt ska behöva kosta så mycket mer än alla andra klubbar att bedriva en utb.verksamhet isåfall...

    /LL
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Det kanske gör någon direkt vinst utav det men de har ju som du säger mycket administration och en kanslist anställd. Så det kostar ju.
    Jag vet inte vad det kostar att hyra en lokal och en stor hangar på Säve men smakar det så kostar det. De har en årsavgift på 3000 kr vilket är bra mycket högre än de flesta andra klubbar jag har stött på.

    Kanske är det ocker men de kanske helt enkelt är för stora...
     
  11. McFire

    McFire Ny medlem


    Hur kan det ta sex månader att ta ett PPL på heltid? ATPL teori tar väl ungefär så lång tid och 45h flygning är inte ens två timmar i veckan?
     
  12. McFire

    McFire Ny medlem

    Skolflyg är skattebefriat så skatten är ingen ursäkt för prisökningen.
     
  13. Bittornado

    Bittornado Ny medlem

    Nu tycker jag inte att det är forumet är kanske rätt plats att diskutera kostnader på hangaravgifter osv, men troligen ligger inte de största avgifterna på den biten ändå. Dessutom delas hangarn med SPU som ligger alldeles intill så jag skulle vilja påstå att det kostar garanterat en hel del att hålla 6st kärror i skick året runt. Försäkringspremierna är garanterat högre när man dessutom håller till på en någorlunda aktiv flygplats som Säve råkar vara. Samtliga kärror behöver tillsyn, service, och underhåll. Försäkringarna ofta är lite luriga också, eftersom en hel del som går sönder och som kan gå sönder, normalt inte täcks utav försäkringen. Ska man ha en totalförsäkring som täcker ALLT skulle innebära flygtimpriser på över 3000kr per medlem.

    Men å andra sidan kan man också säga såhär, att den ökade administrationen täcks delvis av att klubben dels bedriver PPL-utb 2 gånger varje år, vilket innebär dubbla inkomster, dels att de har flera aktiva medlemmar och slår i taket vad det gäller tillåtna antal landningar, dels kompenseras det också av den höga medlemsavgiften.

    Så baserat på de ovanstående faktorerna (samt att soppan till skolflyget inte heller verkar vara skattepliktig som det nu kommer fram) så finns det verkligen grund och anledning att kunna hålla en PPL-kurs tämligen billigare än dagens nivåer. Att ha många betalande medlemmar, många flygtimmar i luften och dubbla kurser genererar ju en hel del pengar, det borde återspeglas på utbildningspriset på ett positivt sätt. Så jag begriper inte varför de ska dessutom vara dyrast i Sverige att utbilda folk till privatflygare? För en sådan stor flygklubb har de inte ens kostnader för att hålla kurser i instrument eftersom den delen hänvisas ändå till SPU...

    Nää, stämmer inte i mina ögon. Kan andra klubbar med betydligt färre medlemmar hålla ett lägre pris så borde Aeroklubben kunna effektiveras sin verksamhet också. Jag hävdar fortfarande att de helt enkelt saknar en vettig konkurrens. Det är nog det som är största problemet...

    /LL
     
  14. Bittornado

    Bittornado Ny medlem

    En fråga:

    Var ser ni timpriser och skolflygpriser/kalkyl på Trollhättans flygklubbs hemsida? Jag kanske är helt blind idag...

    http://www.flygklubben.nu/tfk/Default.asp
     
  15. Larscho

    Larscho Moderator

    Om man öppnar deras informationshäfte och bläddrar ner där lite så står det att en skoltimme kostar 1400 kr vilket jag tror är mycket billigt. Då är det blocktid men fortfarande billigt.
     
  16. Bittornado

    Bittornado Ny medlem

    Aha, tack Larscho, nu såg jag det!

    För övrgit är det väldans synd att man fortfarande inte kan läsa PPL-teorin på distans här i Sverige... märkligt att det inte skulle finnas marknad för det??

    Är det någon som vet om det kan vara på gång?
    En gång i tiden hörde jag att just Aeroklubben i Gbg tänkte starta upp en nätbaserad kurs men jag tror att den killen som var hyfsat haj på IT och som skulle hålla i den tekniska biten inte hade tid eller resurser att fixa i ordning kursen... några andra möjligheter på gång kanske?

    /LL
     
  17. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jag kan bemöta detta påetående:
    Tidigare hade vi i Varberg en lärare som jobbade på nästan ideell basis. De lärare vi har i dag har det som yrke så där har du skillnaden.
    Tyvärr så är det inte lätt att hitta lärare som vill jobba gratis i dag........

    Att vi skulle "hissat" upp priserna kan låta litet negativt men nu har du i alla fall förklaringen till att priserna skiljer sig mot vad de gjorde för två år sedan.

    Håkan
     
  18. Almestad

    Almestad Medlem

    Tog en paus i klubbstugan på Kjula när jag flög dit, träffade en kille som var medlem i flygklubben där. Han läste PPL teorin på distans. Det finns definitivt en marknad och det verkar som att distanskurser börjar dyka upp lite varstans ;)
     
  19. HasseH

    HasseH Ny medlem

    Bittornado, du är välkommen till Aeroklubben och vi tar tacksamt emot all hjälp för att minska kostnaderna och skapa en bättre prisbild.
    För några år sedan var Aeroklubben relativt billiga i jämförelse med många klubbar och gick också sakta men säkert med förlust. Huvudorsaken till de skenande kostnaderna var att underhållet kostade betydligt mycket mer. Service och underhåll har länge varit den största enskilda utgiften per flygtimme räknat och under ett par år ökade dessa kostnader med ca 50%. Vi har nu försökt byta verkstad och hittat en hygglig, men temporär lösning och gjorde förra året en liten vinst. Förhoppningsvis kan detta leda till sänkta kostnader per flygtimme.
    För att vara en klubb med flyglärare som får lön, semesterersättning, sociala avgifter och skatter betalda så är lärarersättningen inte speciellt hög. Det är svårt för en flyglärare att leva på sin lön. Men med 20-30 elever per år i gång så måste det finnas lärare. Vi vill också gärna hålla mycket hög kvalitet, både på plan och skolan.

    Det finns många orsaker till att det kostar som det gör och att det kostar mindre på andra håll. Aeroklubben har dock inget gratis, vi äger inte klubbhus eller hangarer och vi kör allting vitt och enligt lagar och regler. Med 300 medlemmar är det också svårt att klara sig utan en kanslist. Jag känner ingen som ens vill ta en del av det jobbet på ideell basis. Sedan är det också en stor klubb att driva, vilket innebär att det blir en hel del att administrera. Men som sagt, har du idéer och energi så är du välkommen att delta i styrelsearbetet och skolgruppen och själv påverka kostnadsläget.

    Vi som är medlemmar i klubben värdesätter klubbens och flygplatsens läge, kvaliteten på flygplansflottan och den service vi får av intendenten.

    Hasse Hellström
    Aeroklubben
     
  20. christerk

    christerk Ny medlem

    Hasse hann före mig med ett svar men jag instämmer till fullo i det han skriver. Jag vill dessutom tillägga att skolan drivs helt utan vinstintresse oavsett vad somliga tycks tro. Kostnaden för skolflygtimmarna är samma som för mina priva stjärtsvängar plus lärarlön minus bränsleskatt. Kostnaden för teorikursen är inte heller den saltad för att subventionera för oss andra, utan innehåller enbart täckning för kostnader som vi har för skolan.

    Christer Karlsson
    Aeroklubben
     
Laddar...

Dela sidan